Avatar billede brisen Nybegynder
09. august 2011 - 09:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Søges: Multifunktionelt back-up program

Hejsa!

Jeg leder efter et backup-program, der kan gøre min hverdag lidt lettere. Har købt en ekstern USB-disk, hvor der følger et back-up program med - det opfylder dog ikke mine ønsker/krav. Jeg søger derfor et stand-alone program der kan klare dette.

Krav:

* Det skal være muligt at specificere enkelte mapper/filer på flere forskellige drev, og sikkerhedskopiere disse over på ekstern disk. De kopierede mapper/filer skal være omfattet af en normal fil-struktur, dvs. læsbar direkte fra Windows og ikke gemt som mere specielle filformater.

* Det skal være muligt at lave et image/en klon af C-drevet til samme eksterne disk, gerne som en *.iso fil (ell. lign.). Og herfra må det gerne være muligt at gendanne hele C-drevet, incl. OS og programmer vha. en boot-disk/-skive. Hvis dette da kan lade sig gøre. Denne option er dog ikke alfa og omega, og hvis det kan gøres i en særskilt arbejdsgang, er dette også ok.

* Ved backup, skal der blot tages kopi af nye/ændrede filer, samt klonen af C-drevet.

* Skal kunne slette ældre back-ups, så jeg kun beholder de eks. 3 nyeste back-ups (kan konflikte lidt med ovenstående punkt - ved ikke lige, hvordan det gøres smartest).

* Al ovenstående skal kunne gøres i én arbejdsgang, dvs. det sættes op/specificeres første gang, hvorefter efterfølgende backups foretages ved et enkelt klik (måske et par stykker).

* Backup skal kunne scheduleres, dvs. hver uge/14. dag/måned, eller hvad jeg nu finder frem til.

Håber nogen kan komme med et bud på ét program der kan klare dette. Programmet må gerne koste noget/lidt, bare ikke spidsen af en rumraket.

Det jeg ønsker back-up af: Dokumenter, Excel-filer, familiefotos/-video, Outlook *.pst-filer, Windows documents and settings, etc.
OS: Windows 7 x64
C-drev: Intel X25-M 80 GB
Øvrige: SAS/SATA RAID-5 volumes
Ekstern USB-disk: 2 TB WD, My Book Essential
Avatar billede claes57 Ekspert
09. august 2011 - 10:08 #1
min lille WD 'my passport' kan det - så er det ikke bare et spg om at vælge i programmet (hvis du har WD SmartWare software) - udover at den kan vælge på typer (det vil jeg ikke), så kan man også markere drev/mapper/filer (mit valg) for præcis kontrol af, hvad der kommer med.
mht image, så laver jeg det kun sjældent (med Macrium Reflect free) - men image placeres også på backupdisken, og så laver Macrium Reflect en bootcd, så man kan komme tilbage i tilfælde af totalt nedbrud. Jeg har kun to images liggende - et fra startinstallationen, og så et, der er op til 1 måned gammelt.

Jeg har stort set altid wd'en sat til - så tager den løbende backup - men ellers kan man da godt bare sætte den til hver fredag (lav et lille script, der popper op og husker dig på, at backupdisk skal tilsluttes).
Avatar billede brisen Nybegynder
09. august 2011 - 20:14 #2
Så vidt jeg husker softwaren til WD My Book Essential, er det faktisk ikke muligt at specificere enkelte foldere. Som jeg husker det, angiver man en fil-type (eks. *.doc, *.xls, osv.) der skal backes up, og så tager den rub og stub af disse (på tværs af alle drev!). Jeg kan læse om mange andre på WD's Community/Forum, der efterlyser denne mulighed for specific mappeangivelse i WD SmartWare. Så derfor mener jeg WD's software er no-go.

Det lyder som om Macrium Reflect kan klare min klon-opgave - kigger lidt på det.

Men er der nu et andet program der kan klare den alm. backup, og samtidig kloningen, vil det være super.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. august 2011 - 20:35 #3
se lige på wd-programmet - i fanen backup - er der en knap 'switch to ... backup' den vil i givet fald skifte mellem kategori og folder/fil valget.
Det findes i hvert fald i den nye version til 'my passport' så mon ikke du kan opgradere din?
Avatar billede brisen Nybegynder
04. oktober 2011 - 12:09 #4
Det er der sør'me også kommet. Sidst jeg brugte programmet; ver. 1.4.x, var der ikke mulighed for en folder/fil-baseret backup. Kun kategori. Men med nyeste version, kører det bare super.

Jeg må så bare leve med, at der skal bruges to programmer (WD SmartWare og Macrium Reflect) for at løse opgaven.

Tak til claes57 for svarene.

PS.Beklager det noget sene svar.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. oktober 2011 - 13:27 #5
bare luk ved at acceptere det svar, du selv har lagt