Avatar billede tyfon Nybegynder
16. august 2011 - 17:11 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Opgradering pc

Hej
Jeg har fået en compac evo n800c som er temmelig langsom. Jeg har ikke mange programmer kørende af gangen,men den er længe om at indlæse, og når den lukker en side ruller den siden væk, næmest  ligesom et gardin. Ved streaming kan billederne ikke følge med, men filmen hakker hele tiden; Lyden er ok.
Kan det svare sig at skifte gafikkort eller ram, måske begge dele, eller andet?
Oprydder og defragmenterer regelmæssig
Version 2002
cpu 1,80 ghz
512 mb ram
xp
16. august 2011 - 17:20 #1
512 mb ram !!!

---

http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/ (Specielt punktet [Register]...)

http://www.alt-til-windows.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763

http://gratisupload.dk/vis/62873/
http://gratisupload.dk/vis/62874/
http://gratisupload.dk/vis/63036/

---

... for en go' ordens skyld; stik os/mig en HiJackThis ->
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm

Bemærk at HiJackThis.exe programmet skal gemmes i en dertil oprettet mappe og IKKE køres direkte fra nettet...

PS: Brug denne version af HJT -> http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis.exe

Ikke nødvendigvis pga virus ell. lign. men så ka' jeg se hvad der er i din opstart mm.
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2011 - 17:53 #2
vi skal vide hvilke bundkort der sidder i, det kan du finde ud af, hvis du installere speecy  :=)
Avatar billede tyfon Nybegynder
16. august 2011 - 18:16 #3
Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 18:11:20, on 16-08-2011
Platform: Windows XP SP3 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v8.00 (8.00.6001.18702)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\SvcHost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\BullGuard Ltd\BullGuard\BullGuardBhvScanner.exe
C:\WINDOWS\System32\SvcHost.exe
C:\Programmer\BullGuard Ltd\BullGuard\BullGuardUpdate.exe
C:\Programmer\COMODO\COMODO System-Cleaner\Cleaner_Validator.exe
C:\Programmer\Malwarebytes' Anti-Malware\mbamservice.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\VS7DEBUG\MDM.EXE
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\Programmer\BullGuard Ltd\BullGuard\BullGuardScanner.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\BullGuard Ltd\BullGuard\BullGuard.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\Programmer\Lavasoft\Ad-Aware\AAWService.exe
C:\Programmer\Lavasoft\Ad-Aware\AAWTray.exe
C:\Programmer\Mozilla Firefox\firefox.exe
C:\Programmer\Mozilla Firefox\plugin-container.exe
C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenter\Hentede filer\HiJackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://sondagsavisen.dk/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Connection Wizard,ShellNext = http://windowsupdate.microsoft.com/
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Window Title = Internet Explorer, optimized for Bing and MSN
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
F2 - REG:system.ini: UserInit=C:\WINDOWS\system32\userinit.exe
O2 - BHO: AcroIEHelperStub - {18DF081C-E8AD-4283-A596-FA578C2EBDC3} - C:\Programmer\Fælles filer\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelperShim.dll
O2 - BHO: Babylon toolbar helper - {2EECD738-5844-4a99-B4B6-146BF802613B} - C:\Programmer\BabylonToolbar\BabylonToolbar\1.4.31.2\bh\BabylonToolbar.dll
O2 - BHO: BullGuard Safe Browsing - {FC872B94-35E3-4B94-B028-184A2A1C7CCE} - C:\Programmer\BullGuard Ltd\BullGuard\Antiphishing\IE\BGAntiphishingIEBHO.dll
O3 - Toolbar: Babylon Toolbar - {98889811-442D-49dd-99D7-DC866BE87DBC} - C:\Programmer\BabylonToolbar\BabylonToolbar\1.4.31.2\BabylonToolbarTlbr.dll
O4 - HKLM\..\Run: [BullGuard] "C:\Programmer\BullGuard Ltd\BullGuard\BullGuard.exe" -boot
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe ARM] "C:\Programmer\Fælles filer\Adobe\ARM\1.0\AdobeARM.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Malwarebytes' Anti-Malware] "C:\Programmer\Malwarebytes' Anti-Malware\mbamgui.exe" /starttray
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'NETVÆRKSTJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')
O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user')
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: Report to BullGuard - {27FD17FB-CF63-486b-B2BE-8D8781CBEA01} - C:\Programmer\BullGuard Ltd\BullGuard\Antiphishing\IE\BGAntiphishingIE.dll
O9 - Extra button: (no name) - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: @xpsp3res.dll,-20001 - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe (file missing)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe (file missing)
O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:\windows\system32\bglsp.dll
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/windowsupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1309520191865
O16 - DPF: {6E32070A-766D-4EE6-879C-DC1FA91D2FC3} (MUWebControl Class) - http://www.update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/muweb_site.cab?1309520586742
O18 - Protocol: bglink - {FC872B94-35E3-4B94-B028-184A2A1C7CCE} - C:\Programmer\BullGuard Ltd\BullGuard\Antiphishing\IE\BGAntiphishingIEBHO.dll
O20 - AppInit_DLLs: BgGamingMonitor.dll
O23 - Service: BgRaSvc - BullGuard Ltd. - C:\Programmer\BullGuard Ltd\BullGuard\Support\BgRaSvc.exe
O23 - Service: BullGuard behavioural detection service (BsBhvScan) - BullGuard Ltd. - C:\Programmer\BullGuard Ltd\BullGuard\BullGuardBhvScanner.exe
O23 - Service: BullGuard scanning service (BsScanner) - BullGuard Ltd. - C:\Programmer\BullGuard Ltd\BullGuard\BullGuardScanner.exe
O23 - Service: BullGuard update service (BsUpdate) - BullGuard Ltd. - C:\Programmer\BullGuard Ltd\BullGuard\BullGuardUpdate.exe
O23 - Service: COMODO System - Cleaner Service (Cleaner_Validator) - Unknown owner - C:\Programmer\COMODO\COMODO System-Cleaner\Cleaner_Validator.exe
O23 - Service: Lavasoft Ad-Aware Service - Lavasoft Limited - C:\Programmer\Lavasoft\Ad-Aware\AAWService.exe
O23 - Service: MBAMService - Malwarebytes Corporation - C:\Programmer\Malwarebytes' Anti-Malware\mbamservice.exe

--
End of file - 6697 bytes
Avatar billede tyfon Nybegynder
16. august 2011 - 18:24 #4
Speecy: Er der ikke nogen freware dertil? Der står den koster 20 eu.
Avatar billede tyfon Nybegynder
16. august 2011 - 19:02 #6
Motherboard
    Manufacturer    Compaq
    Model    07D8
    Version    F.12
    Chipset Vendor    Intel
    Chipset Model    i845D
    Chipset Revision    04
    Southbridge Vendor    Intel
    Southbridge Model    82801CAM (ICH3-M)
    Southbridge Revision    02
    System Temperature    48 °C
        BIOS
            Brand    Compaq
            Version    68P4M Ver. F.12
            Date    09/30/2002
CPU
        Intel Pentium 4
            Cores    1
            Threads    1
            Name    Intel Pentium 4
            Code Name    Northwood
            Package    Socket 478 mPGA
            Technology    0.13um
            Specification    Mobile Intel(R) Pentium(R) 4 - M CPU 1.80GHz
            Family    F
            Extended Family    F
            Model    2
            Extended Model    2
            Stepping    7
            Revision    C1
            Instructions    MMX, SSE, SSE2
            Virtualization    Unsupported
            Hyperthreading    Not supported
            Bus Speed    99.7 MHz
            Rated Bus Speed    398.7 MHz
            Stock Core Speed    1800 MHz
            Stock Bus Speed    100 MHz
                Caches
                    L1 Data Cache Size    8 KBytes
                    L1 trace cache    12 Kuops
                    L2 Unified Cache Size    512 KBytes
                Core 0
RAM
        Memory slots
            Total memory slots    3
            Used memory slots    2
            Free memory slots    1
        Memory
            Type    DDR
            Size    512 MBytes
            DRAM Frequency    132.9 MHz
            CAS# Latency (CL)    2 clocks
            RAS# to CAS# Delay (tRCD)    3 clocks
            RAS# Precharge (tRP)    3 clocks
            Cycle Time (tRAS)    6 clocks
        Physical Memory
            Memory Usage    86 %
            Total Physical    511 MB
            Available Physical    223 MB
            Total Virtual    2.00 GB
            Available Virtual    1.90 GB
        SPD
            Number Of SPD Modules    1
                Slot #1
Her er lidt flere oplysninger; superprogram
Avatar billede tyfon Nybegynder
16. august 2011 - 19:05 #7
Har brugt ccleaner. (Gør det også regelmæssigt)
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2011 - 19:14 #8
#6 Du bad jo om en free version.
Avatar billede tyfon Nybegynder
16. august 2011 - 19:19 #9
Ok, jeg har også lige brugt speecy free  som du henviste til,(Det om ccleaner var mere rettet til Larry, da jeg har ccleaner i forvejen)
16. august 2011 - 19:32 #10
Lidt rensning/optimering ->

Afinstall
* Babylon toolbar  (Eller ELSKER du den ?)

---

Kør en scanning med Hijackthis,
Du får herunder nogle filer, som du skal fixe. Det, du skal gøre, er at sætte et flueben ud for disse filer. Når du har gjort det, så lukker du alle andre vinduer ned. Det er meget vigtigt at det eneste vindue, som er åbent er HijackThis vinduet. Husk også at lukke dette vindue, når du har markeret filerne. Nu må du fixe. Klik på Fix checked.

Det er disse, som skal fixes:

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Window Title = Internet Explorer, optimized for Bing and MSN

O2 - BHO: Babylon toolbar helper - {2EECD738-5844-4a99-B4B6-146BF802613B} - C:\Programmer\BabylonToolbar\BabylonToolbar\1.4.31.2\bh\BabylonToolbar.dll
O3 - Toolbar: Babylon Toolbar - {98889811-442D-49dd-99D7-DC866BE87DBC} - C:\Programmer\BabylonToolbar\BabylonToolbar\1.4.31.2\BabylonToolbarTlbr.dll
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe ARM] "C:\Programmer\Fælles filer\Adobe\ARM\1.0\AdobeARM.exe"

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe (file missing)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe (file missing)

Genstart normalt...

---

IE er fin nok, hvis man 'behandler' den ordentlig. Her er lidt tips:

IE - Funktioner - Administerer Tilføjelsesprogrammer ->
Værktøjslinier og udvidelser:
Deaktiver de fleste elementer der.

IE - Funktioner - Administerer Tilføjelsesprogrammer ->
Søgemaskiner:
Hvis der står noget med Bing, Yahoo, Live, Msn, ...
så [Fjern] dem
Nederst "Find flere Søgemaskiner" og find Google og sæt den til [Standard].

IE - Funktioner - Administerer Tilføjelsesprogrammer ->
Acceleratorer:
Fjern alle elementer der (hvis nogle ?)

---

IE - Funktioner - Internet Indstillinger ->
Fanen Advanceret:
[ ] Genbrug vinduer ved start af genveje
[X] Tøm mappen Temporary Internet Files, når browser lukkes

---

Afinstall diverse IE Toolbar som du alligevel ikke bruger direkte:
[LiveToolbar]
[MSNToolbar]
[YahooToolbar]
[ASKToolbar]
[DeamonToolbar]
[...]

---

Oprydning med CCleaner

Defragmentering

---

Hvordan kører PC'en så nu ?
Avatar billede tyfon Nybegynder
16. august 2011 - 19:39 #11
Tak så langt, jeg arbejder på sagen
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2011 - 20:17 #12
det boad er ikke værd at opgradere på. det kan du godt glemme
Avatar billede tyfon Nybegynder
16. august 2011 - 22:25 #13
Larry, jeg har fulgt proceduren som du beskrev.Efter opstart går der 2 minutter før hd lyder til at være næsten færdig, taster så hjemmesiden, der begynder at komme frem efter et minut senere, efter yderligere 1:25 er siden indlæst.
Jeg har nok været for optimistisk til at tro, at der kunne gøres en virkelig mærkbar forbedring til en så gammel pc, men så jeg har herigennem fået konstateret, hvilke programmer det er uhensigtsmæssigt at bruge, og samtidig fået renset ud. Jeg bruger den for øjebliket som reserve  da min dv9000  ikke kan tænde. (bundkortet er vist en fuser på den model?)
Forøvrigt synes jeg også godt om  speccy programmet ,som snif12 og thundercat  henviste til.
Da Larry henviste mig til  procedurer der  må anses for at kunne  forbedre pc´ens ydeevne vil jeg sende pointene til ham, når han svarer.
Så tak til Jer  alle, da det hele har været brugbart.
16. august 2011 - 22:41 #14
Ping...