Avatar billede kokholm Nybegynder
23. august 2011 - 10:33 Der er 6 kommentarer

oprette php script til at indsætte telefonnummer i database

Hej,

Jeg skal have overført et stort antal af telefonnumre fra en række papirlister til en database. Access eller MySql.
Da listerne er oprettet på forskelligt tid og sted kan det samme telefonnummer godt optræde flere gange.

Er der en som kan hjælpe mig med i php at oprette en side med en formular hvor jeg via browser kan indtaste telefonnummer og indsætte dette i en database. Hvis nummeret eksisterer skal det ikke tilføjes.

Jeg har ikke brug for noget fancy, blot et telefonnummerfelt, en slet knap og en indsæt knap.
Hvis telefonnummeret allerede eksisterer vil det være fint om den så blot popper en linie op med "nummeret eksisterer"
Avatar billede majbom Novice
23. august 2011 - 10:53 #1
som jeg forstår dig, leder du efter en færdig løsning - hvis dette er korrekt, bør du flytte spørgsmålet til kategorien opgaver
Avatar billede LilleUdvikler Nybegynder
23. august 2011 - 11:14 #2
Det er rigtig som Splazz siger.

- Men måske du selv skulle prøve, at kigge lidt på PHP? Det er ikke svært det du beder om. Hvis bare du sætter dig ind i det. Det tager måske 1 uge eller noget, at lære. Alt efter hvor meget du kigger på det.

- Når det så er sagt, og det ikke er en mulighed - så kan jeg nok godt lave det for dig. Du kan skrive en PB til mig, hvis vi skal finde ud af noget.
    -> Dog synes jeg stadig du burde kigge på det selv. :)
Avatar billede olebole Juniormester
23. august 2011 - 13:06 #3
<ole>

Hvis du bruger en lokal webserver, behøver du ikke bekymre dig om sikkerhed, og så kan du nøjes med at oprette en DB. I den opretter du en tabel med et felt til telefonnummeret - og det sættes til at være unikt. Så kan du bruge koden:

<?php
/* Sæt værdien af disse tre variabler */
$db_server = '';
$db_username = '';
$db_password = '';

if (isset($_POST['context']) && $_POST['context']=="insertPhone") {
    $db = mysql_connect($db_server, $db_username, $db_password);
    if (!$db) {
        die('The shit hit the fan!<br>'.mysql_error());
    }
    $sql = "INSERT INTO `TABEL_NAVN` SET `TELEFON_NUMMER_FELT`='".$_POST['phone']."'";
    mysql_query($sql);
}
?>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<title>Untitled Document</title>
<style type="text/css">
html, body {
    margin: 0;
    padding: 0;
    font: 12px verdana, sans-serif;
}
#wrapper {
    width: 300px;
    margin: 30px auto;
}
p {
    text-align: center;
}
</style>
</head>
<body>

<div id="wrapper">
    <form action="" method="post">
        <input name="context" value="insertPhone" type="hidden">
        <p>Telefon:<br>
            <input name="phone" type="text"></p>
        <p><button type="submit">Indsæt</button></p>
    </form>
</div>

</body>
</html>

Når du så har fyldt tabellen, flytter du den til din online webserver

/mvh
</bole>
Avatar billede LilleUdvikler Nybegynder
23. august 2011 - 14:11 #4
Super duper OleBole :-)
- Så klarede du den lige hurtig burtig ;)
Avatar billede kokholm Nybegynder
24. august 2011 - 18:11 #5
Hej olebole,

Tak for din hjælp.
Ser ud til at det er lige hvad jeg har brug for, men mangler der ikke noget mysql_select af en database for at det virker, eller er det bare mig der er lidt tung i det ?
Avatar billede olebole Juniormester
25. august 2011 - 15:41 #6
Hvis du har gjort din kolonne unik, kan et telefonnummer ikke indsættes to gange. Der skal derfor ikke slås noget op, og du har ikke brug for en SELECT.

Til gengæld kan det godt være, du bør indsætte et snabel-a for at undertrykke fejl:

    @mysql_query($sql);