Avatar billede ansen Nybegynder
02. september 2011 - 21:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

CPU-Z

Hej eksperten, jeg har lige bygget en ny pc. Jeg tjekkede så mine specs med cpu-z men den finder ikke mine rams clock speed som er på 1600MHz.
Det er Corsair dominater cl8, 1600 MHz 2x4gb i dual channel.
Har p8z68-v pro bundkort og i5-2500k.

Her er et billede af det jeg kan se i cpu-z
http://img405.imageshack.us/img405/3851/cpuzyb.png

Hvordan kan jeg se at min ram har de 1600 MHz?
Avatar billede Maako Nybegynder
03. september 2011 - 02:35 #1
DRAM Frequency er det du søger xD

PC3 = DDR3 = Double Data Rate 3

667 * 2 (Double; som sagt) = 1333 MHz, men det ser ud til at din BIOS ikke har sat din frikvens rigtigt.

Uden at gå for langt ind i hvorfor, så skal du ind og sætte den til det rigtige (eller mere xP).
Som du kan se, så kører den på JEDEC #4 profilen.

Hvis du vil have dine RAM som standard clock så sæt dine settings efter XMP-1600 profilen.

Hvis du skal vide mere, så siger du bare til.. som for eksempel hvad det er jeg snakker om med at ændre settings i BIOS.
Avatar billede Maako Nybegynder
03. september 2011 - 02:36 #2
DRAM Frequency er det du søger xD

PC3 = DDR3 = Double Data Rate 3

667 * 2 (Double; som sagt) = 1333 MHz, men det ser ud til at din BIOS ikke har sat din frikvens rigtigt.

Uden at gå for langt ind i hvorfor, så skal du ind og sætte den til det rigtige (eller mere xP).
Som du kan se, så kører den på JEDEC #4 profilen.

Hvis du vil have dine RAM som standard clock så sæt dine settings efter XMP-1600 profilen.

Hvis du skal vide mere, så siger du bare til.. som for eksempel hvad det er jeg snakker om med at ændre settings i BIOS.
Avatar billede ansen Nybegynder
03. september 2011 - 02:45 #3
Ja det må du skam meget gerne videreuddybe hvordan det gøres :)
Avatar billede Maako Nybegynder
03. september 2011 - 03:29 #4
Inden du begynder burde du se denne video, så du ved hvad du har at lege med:
http://www.youtube.com/watch?v=YiOnq2jeB1U

Derefter skriver du XMP-1600 profilen ned på et papir.

Så genstarter du din PC og trykker F12 (vist nok, hvis ikke det er denne, så står der under opstart hvad du skal trykke) et par gange lige efter PC'en tænder.

Inde I AI Tweaker skal du være opmærksom på:

Memory Frequency
DRAM Timing Control
Og DRAM volt (ved ikke lige hvor den er, men den burde være der et sted).

Men der sætter du så det hele ind som det burde være!
Rør ikke ved andet før du lærer OC.

Det er så det xP

Jeg vil råde dig til at lære en smule om overclocking inden for det næste halve års tid, så du kan bruge hvad du har i din PC til maks evne..
Desuden kan man sætte Overclocking profiler i UEFI BIOS, så du kun har den på høj hastighed når du faktisk skal bruge det.
Det kan også hjælpe med at spare strøm hvis du underclocker den.
Avatar billede ansen Nybegynder
03. september 2011 - 12:49 #5
Skal jeg kun ændre på memory frequency? til 1600 MHz eller skal jeg også ændrer på dram volt og timing control? og i så fald hvad er som det burde være ? Ville helst ikke OC dem (til normal) og så give dem for lidt volt osv..
Avatar billede Maako Nybegynder
03. september 2011 - 16:02 #6
Det hele, for hvis du har for lidt strøm, så vil den måske slet ikke kunne tage de frikvenser, og hvis dine DRAM timings er lave, så har du ikke lige så meget rum at arbejde med.

Lave DRAM er godt, men høje MHz frekvens er ofte bedre.

Hvis du sætter de første fire DRAM frekvenser op på 9, så kan du enda måske køre 1866 MHz.

1866 MHZ
CL    9
tRCD  9
tRP    9
rRAS  9

CR    1T
VOLT  1.65

Hvis du ikke kan sætte den op på 1866, så genstarter du bare din computer og sætter dem på 1600 MHz som virker med garanti.

Husk at save setting når du går ud af BIOS'en.
Avatar billede ansen Nybegynder
03. september 2011 - 16:17 #7
Fandme dejligt at mit bundkort er så klog. Skulle kun sætte frequency på manuel og sætte den på 1600MHz (sætter den lige først på fabriksclock. Overclocker først om en måneds tid eller to, når jeg ved at mit hardware ikke står af på grund af en fejl).

Den har selv skruet volt op på 1.65 og resten på det du skrev efter jeg valgte 1600 MHz, hvilket skam er lækkert. Så nu kører den på 1600MHz og jeg takker mange gange.
Skriv venligst et svar indlæg så du kan få tildelt point og jeg kan lukke tråden :)
Avatar billede Maako Nybegynder
03. september 2011 - 16:56 #8
Og det bedste ved det er at du nu er 15-20% inde i hvordan man overclocker en SB-I3, -I5, -I7 prossesor xP

Så sig tak til dette problem da løsningen gavner til fremtiden x'D