Avatar billede Daniel97 Nybegynder
03. september 2011 - 18:26 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Lan kabel, hvor man kan tage enderne af på

Hej alle!

Jeg vil gerne købe et lan kabel, hvor man kan tage enderne af, for så kan vi få den gennem en af de rør, som kører gennem vores loft, ellers er røret for lille, dvs.:
Sætte lan kablet i vores router, så jeg får maks. ydelse --> tage enden af kablet så den fitter til vores rør --> tage dem gennem rørerne i vores loft --> ned i min pc. Man kan ved nogle kabler, men jeg har ikke haft held med at finde nogle lan-kabler der duer til det endnu :(

Mange venlige hilsner fra Daniel
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
03. september 2011 - 18:38 #1
Jeg mener ikke mand kan købe et kabel hvor man kan tage enderne af..

men du kan jo købe et net kabel uden stik og så samle dem selv. det giver jo det ønskede resultat :o)

de kan købes hos din lokale it eller bygge markede
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
03. september 2011 - 18:39 #2
Du kan også bare skære stikket af og købe et nyt stik og sætte på i den anden ende, hvilket nok er billigste løsning :-)
Avatar billede Daniel97 Nybegynder
03. september 2011 - 18:41 #3
Hej EDB-Eksperten,
Hvorfor skal man købe et nyt stik?
Avatar billede Daniel97 Nybegynder
03. september 2011 - 18:43 #4
altså kan man ikke bare bruge den samme ende og sætte på igen?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. september 2011 - 18:44 #5
Fordi det er klemt hen over ledningen så det ikke kan genanvendes.
For at trykke stikket sammen skal man bruge en speciel tang til det:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
03. september 2011 - 18:45 #6
Nej der er klipset fast på og kan ikke genbruges. det er ikke dyrt for et nyt stik......MEN tangen som der kræves for at knipse det på koster lidt :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. september 2011 - 18:45 #7
#4 jeg har ikke nogen erfaring i om man kan lodde lederne sammen igen og isolere dem individuelt. Men det kunne forsøges.
Avatar billede Daniel97 Nybegynder
03. september 2011 - 18:46 #8
så forstår jeg bare ikke, så køber man jo en ny og cutter enden af den, så burde den jo heller ikke kunne bruges??
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
03. september 2011 - 18:52 #9
du køber et stik uden ledning eller stik og ledninger ver for sig.

du trekker så ledningen hvor den skal bruges og sætter stik på.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. september 2011 - 19:38 #11
#10 er den rette måde at udføre det på. Jeg har fået det udført af min nabo, som har dette kit med stik og tang.
Avatar billede glvi93 Nybegynder
03. september 2011 - 20:58 #12
Hej daller.
Jeg regner med at din router bruger rj45, 8p8c.
Hvis du vil have din ledning igennem hullet, skal
du selv klipse ledningen på, som #10 beskriver.

Ledningens har nogle mindre ledninger indeni, med nogle
farver, for upload/download og lign., de skal matche det
her billede: http://support.bicestercomputers.co.uk/attachment.php?attachmentid=90&stc=1&d=1230960527
Avatar billede kjeldsted Novice
03. september 2011 - 22:48 #13
Lige opfølgning på #7, hvis nogen skulle være i tvivl.
LAN stik kan IKKE loddes. Der findes simpelthen ikke stik af den type til at lodde. Heldigvis da. Ville nødigt selv skulle sidde og lodde et sådan stik ;)
Den eneste måde er som beskrevet ovenover at crimpe stikket.

Og så HUSK! INDEN! du foretager selve crimpningen at tjekke de rigtige ledere sidder i den korrekte rækkefølge, da det er rigtig irriternde at opdage det for sent :)
Avatar billede Daniel97 Nybegynder
03. september 2011 - 23:05 #14
Hej alle jer som har svaret, og mange tak for det,
det spørgsmål jeg også har er om man ikke kan bruge en anden tang en d en crimpetang? :-) Ellers så har jeg vist forstået det hele :-)
Avatar billede Daniel97 Nybegynder
03. september 2011 - 23:09 #15
når... fik lige set videoen, og jeg kan se NEJ DET KAN MAN IKKE ;) har givet svar til dem som har bedt om det, og rigtig mange tak for jer andre også, hvis i føler jer snydt for point, så skriv til mig :))
Avatar billede kjeldsted Novice
03. september 2011 - 23:12 #16
Men tænkt også på at hvis du investere i en crimptang har du den jo hvis et af dine LAN kabler skulle gå i stykker... Langt billigere end at købe nye kabler.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. september 2011 - 23:14 #17
#13
Det jeg mener med lodning er jo at kabel afklippes et stykke udenfor stikket, og lederne afisoleres og loddes sammen i de farvekoder som kablet har. Jeg har ikke snakket om at lodde i stikket, som ikke er muligt da det er klemt fast om ledning.
Avatar billede kjeldsted Novice
03. september 2011 - 23:18 #18
#17:
Ah... Men jeg ville måske nok ikke anbefale at folk kastede sig ud i sådan et eksperiment :)
Og SÅ dyr er en tang jo trods alt heller ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. september 2011 - 23:22 #19
Enig, og det er også derfor jeg anbefaler #10
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
04. september 2011 - 00:15 #21
Ja det var skam billigt med den tang :-) det er lige før jeg hopper på nogen stykker af den :-P

men stik er lige i overkanten hehe dem får jeg selv til 1.25 dog ikke tilsalg :-P
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2011 - 01:09 #22
Er det her en 50 stk's pris, eller hvordan skal det læses? Under antal pakker står der 50.
http://www.proshop.dk/Netvaerkskabel/Equip-Netvaerk-konnektor-RJ-45-2040631.html
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
04. september 2011 - 01:12 #23
Ja jeg læser det som 1 pakke med 50 til 55kr :-/ men det er meget dårligt skrævet så jeg kan da godt tage fejl :-p
Avatar billede Slettet bruger
05. september 2011 - 12:54 #24
Tangen koster kun 49.95 i Computercity
Så det gør den sikkert også andre steder.

Det er en god investering.
mvh JJ