Avatar billede SonyFreakDK Nybegynder
06. september 2011 - 22:12 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Email headers

Hej derude.

Hvad er det jeg gør galt her ?
Jeg skal have den til at skrive æøå i mailen der kommer frem .. men enten får jeg ikke æøå frem eller så sender den en mail med en html fil som attachment. -.-

På forhånd tak!

<?php

//$charset = "iso-8859-1";

if(isset($_POST['email'])) {

    $email_to = "info@modelsofheaven.com";
    $email_subject = "Launch info";

    function died($error) {
        // your error code can go here
        echo "We are very sorry, but there were error(s) found with the form your submitted. ";
        echo "These errors appear below.<br /><br />";
        echo $error."<br /><br />";
        echo "Please go back and fix these errors.<br /><br />";
        die();
    }

    // validation expected data exists
    if
        (!isset($_POST['email'])) {
        died('We are sorry, but there appears to be a problem with the email your submitted.');
    }

    $email_from = $_POST['email']; // required

    $error_message = "";
    $email_exp = "^[A-Z0-9._%-]+@[A-Z0-9.-]+\.[A-Z]{2,4}$";
  if(!eregi($email_exp,$email_from)) {
      $error_message .= 'The Email Address you entered does not appear to be valid.<br />';
  }

  if(strlen($error_message) > 0) {
      died($error_message);
  }
    $email_message = "Denne mail ønsker update på offentliggørelse af Models of Heaven.\n\n\nHusk at notér den.\n\n\n";

    function clean_string($string) {
      $bad = array("content-type","bcc:","to:","cc:","href");
      return str_replace($bad,"",$string);
    }

    $email_message .= "E-mail adressen: ".clean_string($email_from)."\n";

// create email headers
$header = 'From: '.$email_from."\r\n".'Reply-To: '.$email_from."\r\n";
$header.= "Content-type: text/html; charset=iso-8859-1 \n";
@mail($email_to, $email_subject, $email_message, $header);
?>

<!-- include your own success html here -->

Thank you for contacting us. We will be in touch with you very soon.

<?
}
?>
Avatar billede kjeldsted Novice
06. september 2011 - 23:35 #1
Og arbejder du med ISO-8859-1 i alle dine andre filer? Og er PHP filen gemt som ISO-8859-1?

Og har du overvejet at skifte ISO-8859-1 ud med UTF-8? Langt mere fremtidssikret.
Avatar billede SonyFreakDK Nybegynder
06. september 2011 - 23:47 #2
Dette er den eneste php fil..

Hvordan gemmer jeg en php-fil med det chartset ? Den har jeg ikke hørt om.

Men UTF-8 understøtter da ikke æøå ?

Tak :)
Avatar billede majbom Novice
07. september 2011 - 08:04 #3
UTF-8 understøtter æøå jo.

jeg vil også anbefale dig at bruge UTF-8, da det gavner sig i sidste ende.

hvilken editor bruger du til dine php-filer?
Avatar billede kjeldsted Novice
07. september 2011 - 08:19 #4
Hvis ikke UTF-8 undstøtter Æ Ø Å er det vist noget ret nyt. Flere år siden jeg selv hoppede på den vogn.
Avatar billede SonyFreakDK Nybegynder
07. september 2011 - 22:51 #5
Okay det prøver jeg så :)

Men jeg bruger Dreamweaver ..

Så hvordan gemte jeg en php fil med chartset ? :)

På forhånd tak ..
Avatar billede majbom Novice
07. september 2011 - 22:56 #6
det er dælme mange år siden jeg har rodet med DW - men mon ikke det her kan bruges: http://www.martin-nielsen.com/utf-8-encoding-paa-filer-i-dreamweaver_195.html ?
Avatar billede SonyFreakDK Nybegynder
07. september 2011 - 23:00 #7
haha :D
hva bruger man nu om dage ? :)

jeg kigger på det i mellemtiden.
Avatar billede SonyFreakDK Nybegynder
07. september 2011 - 23:05 #8
det lader til at det var sat til unicode-utf8

men hvis jeg laver header eller følgende i php dokument:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />
<title>Untitled Document</title>
</head>

<body>
</body>
</html>

så har det da ikke indflydelse på det php scriptet skriver til mailen ? :/
Avatar billede majbom Novice
08. september 2011 - 07:58 #9
det kommer an på flere ting - hvis du sender tekst fra den side til php-filen der sender mailen og der ikke er ens tegnsæt i begge filer, vil det give problemer.

jeg bruger en text-editor (netbeans) - jeg er ikke til det der WYSIWYG-editor-gøjl...

men du har encoding på alle dine filer, både html-, php-, js- og css-filer
Avatar billede SonyFreakDK Nybegynder
07. november 2011 - 08:22 #10
kjeldsted og splazz, ligger i et svar jeg kan give points ? :)
Avatar billede majbom Novice
07. november 2011 - 10:55 #11
fik du det løst?
Avatar billede SonyFreakDK Nybegynder
07. november 2011 - 17:25 #12
Ja lavede det til UTF-8 og fortalte Thunderbird at læse det i UTF-8 og så kørte det..

Det har som standard ISO'en -.-
Avatar billede majbom Novice
07. november 2011 - 18:36 #13
super - thunderbird burde da kunne finde ud af hvilket tegnsæt det er, hvis det er angivet korrekt i headeren...
Avatar billede SonyFreakDK Nybegynder
13. november 2011 - 12:03 #14
Ja den synes jeg da også det burde, men gør det åbenbart ikke. :/ Derfor jeg brugte så lang tid på at få den til at vise de skide danske specielbogstaver.. Gid man var amerikaner nogle gange :D haha