Avatar billede maabjerg Nybegynder
08. september 2011 - 22:56 Der er 3 kommentarer

Hvordan kan man få browseren til at stoppe med at scrolle ved brug af piltasterne?

Hej Eksperter

jeg har en tabel, hvor jeg har lavet så man kan bruge piltasterne, til at markere en række af gangen. Håber i forstår det, er lidt svært at forklare i ord. :)

Dette fungerer fint nok, problemet er blot at browseren jo automatisk vil scrolle, når man bruger piltasterne OP og NED. Er der nogen der ved om man kan slå dette fra, således den ikke vil scrolle ved brug af piltasterne?

På forhånd tak :)

Steffen
Avatar billede LilleUdvikler Nybegynder
09. september 2011 - 07:29 #1
Du skal lukke dine åbne spørgsmål. Det giver en forringet lyst til, at hjælpe en der har 2270 point ude :-)

- Du skriver, at det er svært at forklare i ord. Kan du så ikke komme med noget kode, eller give et link til, hvor du har det online?
Avatar billede mclemens Nybegynder
09. september 2011 - 14:12 #2
Et eksempel, men det hopper i IE

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title><meta name="robots" content="index, follow">
<script type="text/javascript">
var keydown=false;
var scrollH=0;
window.document.onkeydown=function(){
keydown=true;scrollH=window.document.documentElement.scrollTop;
}
window.document.onkeyup=function(){
keydown=false;
}
window.onscroll=function(){
if(keydown)window.document.documentElement.scrollTop=scrollH;
}
</script>
</head><body>
a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>
</body></html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
09. september 2011 - 14:39 #3
Måske kan det her bruges istedet

<script type="text/javascript">
window.document.onkeydown=function(event){
if((event.keyCode == '40')||(event.keyCode == '38'))event.preventDefault();
}
</script>