Avatar billede Wowjoeys Nybegynder
15. september 2011 - 16:02 Der er 11 kommentarer

Lave sin printer trådløs?

Hej alle.

Jeg har en printer uden netværks tilslutning. Det eneste den har af udgang/indgang er usb tilslutningen til pc. Desuden har jeg fået en trådløs gammel router i overskud, da jeg har fået ny.

Kan man på en eller anden måde tilslutte printeren til den gamle router, så jeg kan bruge den på mit trådløse netværk?
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2011 - 16:11 #1
Det kan ikke lade sig gøre når printeren ikke har netværkskort.
Avatar billede thov Forsker
15. september 2011 - 16:35 #2
Du skal enten investere i en router med USB-port til printere, eller en lille printserver.
Printserveren kobler sig så trådløst til dit eksisterende netværk, og med USB til printeren.

Er det en MFP (printer, skanner osv.), hænger printservere ikke på træerne - men de findes.
Avatar billede fhansen82 Mester
15. september 2011 - 17:06 #3
Har din ye router USB port med printertilslutning? Hvilket mærke/model router er det? Og hvilken mærke/model printer er det?
Avatar billede Wowjoeys Nybegynder
15. september 2011 - 19:19 #4
Min nye router er en Sagemcom TDC HomeBox. Den gamle router er en Belkin F5D7231-4, og min printer er en HP Deskjet F2280. (MFP)

Og min nye router har heller ikke USB port.
Avatar billede Andyboy Nybegynder
15. september 2011 - 21:59 #5
Du skal have en USB printserver
Avatar billede Wowjoeys Nybegynder
16. september 2011 - 19:16 #6
Så kan det vidst bedre betale sig at købe en trådløs printer..
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2011 - 20:12 #7
#6
Ja det ville jeg også gøre, så ved man det skal fungere.
Avatar billede Wowjoeys Nybegynder
16. september 2011 - 23:48 #8
Hvem vil gerne have point for svar?
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2011 - 23:56 #9
Det er jo ikke så meget et spørgsmål om hvem som gerne vil have point.
Du må jo selv vurdere, om du kunne bruge svarene til noget. Hvis du kunne, så beder du den eller dem, som har bidraget om at lægge et svar.
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2011 - 12:22 #10
Nå så lægger jeg et svar så der kan lukkes. Andre gør forhåbenlig det samme:)
Avatar billede Wally73 Mester
21. september 2011 - 13:45 #11
Du har flere ting der skal tages højde for inden det kan lykkedes, men det er muligt.

For det første skal din gamle trådløse router kunne fungere som en klient for at den kan koble op til dit eksisterende netværk.
Dette er bestemt ikke noget alle trådløse routere kan.

Kan den det, så er der problemet med printserveren og her har du to muligheder.
1. Den normale printserver, dog med understøttelse for MFP-enheder, hvilket er lidt svære at finde.
2. en USB over IP enhed, som giver lidt samme funktionalitet.

En USB over IP enhed er ikke bare som sådan en printserver, men derimod fungerer som et forlængerkabel over ens netværk.
Dette betyder at man får en boks med en eller flere USB porte i og så en netværksport. ens USB-enheder tilsluttes så USB-portene, f.eks. i form af ens MFP printer, og ens netkabel tilsluttes så til netporten.
På computeren installeres der så en driver og et styreprogram til USB over IP enheden.
Programmet gør at man kan tilslutte de forskellige USB-porte på boksen til virtuelle USB-porte i computeren.
For computeren ser det ud som om USB-enhederne i boksen er tilsluttet direkte til computeren og derfor er der ikke problemer med MFP enheder.
Eneste ulempe er at kun en computer af gangen kan have en USB-enhed tilsluttet, men det er ofte ikke andet end et enkelte museklik at tilslutte og frakoble enhederne.

Jeg købte min 4-ports USB over IP i Aldi for ca. 6 måneder siden for 250kr, så de behøves ikke være så dyre igen.
På EDBpriser er de dog ret så svære at finde, men jeg fandt en Belkin til ca. 700kr. (http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=398510).
DanBit (www.danbit.dk) har også nogle i kapitel 13.6 i deres katalog.