Avatar billede sammen Nybegynder
16. september 2011 - 16:47 Der er 17 kommentarer

Computer der tænder når der tændes for strømmen.

Hej

Jeg har en bærbar Medion P6624 som jeg er rigtig godt tilfreds med.
Men den er på det sidste begyndt med noget underligt noget.
Når jeg er færdig med at bruge min computer og den er helt lukket ned, slukker jeg for stikkontakten for at spare strøm på transformeren.
Problemet kom når jeg så tænder for strømmen igen. For så tænder min computer, selvom jeg ikke har trykket på tænd-knappen på computeren.
Så jeg tænker at der nok er et eller andet som skal ændres i mine indstillingerne. Men hvad?
Håber at der er nogle som kan hjælpe mig, da det er rigtig irriterende.

På forhånd tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2011 - 17:06 #1
Har ikke bærbar, men byder på en indstilling i strømstyringen på din pc.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
16. september 2011 - 17:30 #2
Bruger du Kabel "LAN" til nettet ?
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
16. september 2011 - 17:34 #3
Prøv lige at slukke for din computer og tage strømmen fra + dit batteri.

Hold tænd knappen i bund 10-15 sek. og så tilslutte det hele igen..
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
16. september 2011 - 17:38 #4
Du skal lige være sikker på at når du slukker for din computer normalt at den ikke bare går i Dvale og bruger dit batteri til at gå i Standby..
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
16. september 2011 - 17:44 #5
Andre muligheder :

I din BIOS :

Deaktivere : "Wake on LAN" (Kabel)

Deaktivere : "Wake on Wi-fi" (Specielt trådløs netkort + din router sender en pakke til dit trådløs netkort om at starte computeren)..
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2011 - 19:12 #6
Når man lukker pc ned i dvale er det "næsten" det samme som at lukke normalt ned. Det er kun tilstanden der er forskellig. I dvale starter pc meget hurtigere op da de kørende processer indlæses direkte fra disken. Ved normal opstart skal alle programmer startes fra bunden, og tager en del længere tid.
Jeg er i øvrigt enig i at indstillinger i bios med vake on lan måske kunne være det der kunne være skylden i at pc starter uhensigts mæssigt.
Avatar billede sammen Nybegynder
17. september 2011 - 11:37 #7
Hvis jeg gør dette. Hvad vil det gøre? Og skal jeg kun vælge wi-fi? Jeg bruger trådløs internet

(Deaktivere : "Wake on LAN" (Kabel)
Deaktivere : "Wake on Wi-fi" (Specielt trådløs netkort + din router sender en pakke til dit trådløs netkort om at starte computeren)..)

Xp Proffessional Sp3:
Jeg ved godt hvad dvale er. Og det går den ikke i. Den bliver lukket  helt ned hver gang.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
17. september 2011 - 12:49 #8
I din BIOS-Setup før at den begynder at loade(IKKE i Windows).

Start computeren :

Ved ikke hvilke knap du skal trykke på for BIOS Setup
men du kan prøve :

Tryk
"F1 " eller
"F2 " eller
"F4 " eller
"F10" eller
"F12" eller
"Del" eller
"ESC" eller
"Insert"..
Avatar billede sammen Nybegynder
18. september 2011 - 13:44 #9
Og hvad går det ved computeren. Når man ændre det?
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
18. september 2011 - 15:26 #10
F.eks. at computeren ikke starte når man tænder for strømmen.
Avatar billede sammen Nybegynder
18. september 2011 - 16:44 #11
Og hvad gør det mere?
Jeg har lagt mærke til, at den ofte begynder at lade når jeg tænder for strømmen.

Hvor præcis finder jeg det i bios? jeg har aldrig ændret noget derinde før?
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
18. september 2011 - 21:29 #12
(Jeg har lagt mærke til, at den ofte begynder at lade når jeg tænder for strømmen. )>>>

Det skulle den jo helst også gøre..

Du kan bladre lidt rundt inde din BIOS-Menu.

Deaktivere : "Wake on LAN" (Kabel)

Aktiv = En computer/telefon eller noget helt andet som er aktiv på nettet kan starte din computer uanset hvor den befinder sig i hele universet.

Deaktivere : "Wake on Wi-fi"

Aktiv = En computer/telefon eller noget helt andet som er aktiv på nettet kan starte din computer uanset hvor den befinder sig i hele universet.
Avatar billede sammen Nybegynder
19. september 2011 - 17:02 #13
Okay, jeg prøver at se om jeg kan finde det.
En bærbar skulle ikke gerne begynde at lade, når man tænder på stikket, lige inden man tænder på knappen, hvis man slukker på stikket efter den er færdig med at lukke ned.
Avatar billede pstidsen Novice
19. september 2011 - 17:09 #14
#13: Jo! En bærbar lader så snart den er tilsluttet strøm.
Avatar billede sammen Nybegynder
19. september 2011 - 19:49 #15
Der er ikke noget som hedder "wake on wi-fi" eller "wake on LAN". Jeg kan ihvertfald ikke finde det. Kan du give et mere nøjagtigt svar på, hvor jeg kan finde det?

  Det kommer ihvertfald an på, hvor længe den har været uden strøm. For den skulle ikke gerne aflade batteriet i løbet af natten, når den er slukket, så er der ihvertfald noget galt med computeren! For så hurtigt aflader et Lithium-batteriet ihvertfald ikke af sig selv, det er helt sikkert!
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2011 - 19:52 #16
Nej men den aflader måske en smule bare det det sidder i pc.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
19. september 2011 - 23:55 #17
Der vil altid ske en lille afladning når batteriet er tilsluttet på din computer.(spar på computerens batteri levetid ved at pille batteriet ud og kun køre på oplader).
Et minus ved dette kan medføre at hvis du får strømsvigt vil du kunne miste dine nuværende data som du ikke har gemt og din Bootloader kan gå istykker eller miste fil(Harddisken) data strukturen.
Jeg vil tro at dit batteri kan holde 2-3 år hvis du køre med den selvom at du bruger oplader.

Hvis du ikke kan finde det i BIOS-Menu er denne funktion
ikke tilgængelig.

Har du garanti på din computer ?
Hvis ja så send den afsted til produkcenten.

Det kan også skyldes at :
Tænd og sluk knappen er defekt.
At der sker en kortslutning når den får strøm.
Kondensator fejl.
Bundkort fejl.
BIOS Fejl.

Man kan dog "FLASH"(E)din BIOS chip (Starte din computer helt på ny med default data (IKKE Windows styresystem men Chip data på printpladen) MEN dette kan medfører at hvis det går skidt til kommer din computer ikke til at fungere igen
hvis den brænder af).
Der findes forskellige love omkring når man Flasher sin BIOS om man skal eller ikke skal have batteriet aktivt på computeren.
(Rigtigt meget vigtigt).