Avatar billede Essebesse Nybegynder
18. september 2011 - 17:40 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Høj varme på CPU.

Jeg hentede forleden dag programmet Piriform Speccy, for at se hvilken hardware der sad i min PC. Da jeg havde hentet programmet, blev jeg meget overrasket over at se en utrolig høj varme på min CPU (når jeg spiller kan den ryge helt op på 96 grader, hvilket jeg synes virker voldsomt). Derfor vil jeg nu spørge herinde, om der er nogen der kan give mig et svar på, hvad der er galt og på, hvad jeg skal gøre. Min CPU er en Intel Core 2 Quad Q9550 2,8 GHz. med soklen LGA775.

På forhånd tak :)
Esben.
Avatar billede glvi93 Nybegynder
18. september 2011 - 17:46 #1
Det er måske fordi cpu'en ikke bliver kølet nok da den bruger utrolig meget regnekraft på at vise grafik på skærmen samt alle de ting som ellers ikke vises på skærmen.

Måske vand køling kan løse dit problem, eller et par ekstra kølere til din pc.

Jeg vil anbefale at din cpu, eller pc for den sags skyld, ikke kommer over 80 grader.
Avatar billede Essebesse Nybegynder
18. september 2011 - 17:50 #2
Ja, det er meget muligt, det du skriver. Hvad med at købe en helt ny blæser til min CPU (tænker mest luftkølet)? Og, hvor skal jeg evt. have et vandkølet et henne? Jeg synes ikke der er så meget plads i mit kabinet...
Avatar billede Blueeyez Mester
18. september 2011 - 17:54 #3
Køb en: Corsair Hydro Series H50 High Performance Liquid

Koster mellem 400 - 600 kr ca.. har selv en på min I7-860'er, dog har jeg købt en artic F12 blæser (Du kan sætte 2 blæsere med og der følger 1 blæser med (Dog standard kun)
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
18. september 2011 - 17:56 #4
Hvem har sat køleren på din cpu? Selv en god køler er dårlig, hvis forbindelsen mellem den og cpuen er dårlig.
Avatar billede Bauz Nybegynder
18. september 2011 - 18:01 #5
Prøv at rense CPU køleren det er let hvis det er en stationær hvor imod hvis det er en bærbar er det let mere bøvlet men alligvel let nok.

Hvis computeren indeholder meget støv kan køleren ikke trække den samme mændge luft rundt og derved blir køle funktionen nedsat gevaldig.

Dog skal du være opmærksom om der er garenti på pcen da nogle forhandler lader garenti forsvinde hvis man har åbnet pcen
Avatar billede Essebesse Nybegynder
18. september 2011 - 18:07 #6
Tak for de mange svar så hurtigt!

Jeg har set lidt på den vandkølede blæser, men ved stadig ikke om det løser problemet?

Min Pc er købt hos en godt ven og IT-specialist, og blæseren er standart blæser til CPU'en.

Jeg har renset blæseren (går det ca. en gang om måneden, sidste gang i går), men det har ikke hjulpet.
Avatar billede L4gg_dyr3t Nybegynder
18. september 2011 - 18:18 #7
Bare af ren interesse, hvor gammel er din pc?
Avatar billede Blueeyez Mester
18. september 2011 - 18:23 #8
#6 Du skal lige huske at der skal være plads til kølergitteret i din pc hvis du køber det! Mindes det er  120mm bagenden på din pc skal være for at den kan komme i (Hvis jeg husker korrekt) jeg vil dog påpege at du IKKE kun skal rense blæseren, det er køleblokken under blæseren der oftest er synderen. Ud over det så brug programmet core temp da det efter egne oplevleser er det mest præcise.. Sørg nu os for at se om pcen kan få luft IND i kabinettet, det kan gøre stor forskel fra 10 - 30 graders forskel..
Avatar billede Essebesse Nybegynder
18. september 2011 - 19:03 #9
L4gg_dyr3t: Min PC er næsten 1 ½ år gammel.

Blueeyez: Jeg har prøvet at hente Core Temp, men det gjorde bestemt ikke situationen bedre :/. Jeg har renset gitteret igennem blæseren, da jeg ikke helt er klar over, hvordan jeg afmonterer blæseren uden også at afmontere grillen? Køleren kan godt være dér, da der er 120mm. Og der er mulighed for luftgennemstrøm i kabinettet.
Avatar billede Blueeyez Mester
18. september 2011 - 19:29 #10
#9 Okay, mit sidste forslag vil være kølepastaen er blevet brugt for meget.. Der følger kølepasta med en H50 det sidder på pumpen som skal sidde på cpuen.. så du behøver ikke nyt af kølepasta (Du skal dog fjerne det gamle på cpuen) Det kan fjernes med evt køkkenrullepapir eller toilet papir, bar ik sæt fingerene på cpuen.. og det kan godt være lidt sejt at fjerne (Så er du advaret :)

Hvis det ikke er pga støv så kan det være cpuen altid har været så varm?
Avatar billede Essebesse Nybegynder
18. september 2011 - 20:03 #11
Ja, det kan godt være den har været så varm altid, men det burde min køler jo kunne klare? Hvad er evt. forskellen på H50 og H80 for mit vedkomne?
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. september 2011 - 20:12 #12
Er det Speccy der siger 96 grader?
Normalt vil en CPU lukke systemet ned hvis den når op på 90 grader.
Hvad står max. temp. til i BIOS?
Avatar billede Blueeyez Mester
18. september 2011 - 20:13 #13
#11 Forskellen skulle efter hvad jeg kan læse mig til være kølingen.. men hvor meget forskel kan jeg ikke svare på, men mellem 10 - 20 grader vil jeg tro.. men jeg har selv en H50 på min I7-860 som fint kan holde min lav :) Kommet op på 60 grader under stress test, medmindre du vil smide de ekstra penge i det koster self..

Der kan måske os være længde forskel på kablerne fra radiator til pumpen..
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. september 2011 - 20:24 #14
#12 fortsat:

Grunden til jeg spørger: http://peecee.dk/uploads/092011/Temperatures-AsusP8BWS.jpg

Som du nok kan se, viser Speccy i dette tilfælde ikke temperaturen korrekt.
Avatar billede Essebesse Nybegynder
18. september 2011 - 20:39 #15
#13 10-20 grader er jo meget. Og jeg kan se, at den kun koster ca. 200 kr. mere (pris fra Proshop.dk).

#14 Jeg kan godt se pointen i det du siger, men 96 grader  i Speccy, svarer jo til ca. 85 grader i dit alternativ. Jeg er ikke så vild med at skulle ind og rode i BOIS'en, specielt da jeg ikke ved hvor jeg kan finde oplysninger på de forskellige ting.
Avatar billede Blueeyez Mester
18. september 2011 - 20:47 #16
#15 10 grader skriver de på forum, men jeg går ud fra det er det laveste tal de skriver.. men du skal huske på at hvis du smider 2 blæsere i den så vil du få rigtig god køling i den (Push'n'Pull) effekten.. (Der medfølger dog kun 4 skruer og de er ret specielle så hvis du vil ha 2 blæsere i må du nøjes med 2 skruer i hver (i hver sit hjørne)
Avatar billede Essebesse Nybegynder
18. september 2011 - 21:09 #17
Ja, det har du jo nok ret i. Både det første og sidste ;). Hvad mener du med Push´n´Pull? - I H80'eren ser det ud som om der er 2 blæsere med, eller er det mig der er forkert på den?
Avatar billede Blueeyez Mester
18. september 2011 - 21:15 #18
#17 Push'n'Pull betyder at 1 blæser skubber luft ind til pcen (radiatoren) og på den anden side er der en blæse som trækker luften videre så der er passiv gang i kølingen :) Et godt råd er dog hvis du køber en blæer styring, da du måske til tider vil synes at de larmer... (Min stationær står på bordet bag skærmen og kan hørest) irriterer mig, men kølingen er jeg MEGET glad for :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. september 2011 - 21:19 #19
#15
For at Speccy skal vise temp. korrekt skal det være kompatibelt med dit bundkort. Er dette tjekket?
Avatar billede Essebesse Nybegynder
18. september 2011 - 21:25 #20
#18 Er det rigtigt meget, den larmer?

#19 Den viser en masse specs. om mit bundkort, ja. Men ved ikke om det er kompatibelt med mit bundkort?
Avatar billede Blueeyez Mester
18. september 2011 - 21:30 #21
#20 Det kan jeg ikke helt svare på, efter min mening ja, men jeg har MEGET mistanke om at det er mit kabinet der er "low quality" og derved hentyder jeg til at det sagtens kan være mit kabinet der gør det værre end hvad det er ;) Men jeg vil ikke sige at det er så slemt, men jeg vil stadig anbefale dig at købe en fan controller så du kan sænke kølingen når pcen ikke behøver meget køling... En cpu kan godt tåle at blive en del varm trodsalt..

Hvis core temp viser samme temp som speecy gør, så er der jo ingen fejl, så skal det være måleren den er gal med jo.. Hvad er idle temp?
Avatar billede Essebesse Nybegynder
18. september 2011 - 21:39 #22
#21 Der sidder vist en "Fan-controller" på H80'eren, men ved ikke med H50'eren. Min temp. ligger i speccy på 50-60 grader ved normalt brug, hvor de i core temp var på ca. 70 grader. Så jeg håber da, at speccy har mest ret ;). Overvejer stadig, det, at hvis jeg nu køber en H50 eller H80, og mine temps. slet ikke daler? Eller er der ingen fare for det. Det skal jo helst overvejes hurtigst som muligt, da jeg ikke tør spille før jeg har købt en ny blæser. Er næsten helt bange for de 90 grader :(
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. september 2011 - 21:40 #23
www.alcpu.com/CoreTemp

http://openhardwaremonitor.org

Prøv en af disse, blot for at konstatere om Speccy viser temp. ok.
Avatar billede Blueeyez Mester
18. september 2011 - 21:47 #24
#22 Der er 1 3/4 pin på pumpen (kan ikke helt huske) så har blæserne hver 3 pin, hvis du køber en fan controller og tilslutter blæserne den, så kan du jo styre hvor høj hastighed blæserne skal have på :) Pumpen skal nok selv sørge for at pumpe når det er nødvendigt ;)
Avatar billede Essebesse Nybegynder
18. september 2011 - 22:05 #25
#23 http://www.gratisimage.dk/graphic/images/2011/September/18/A55C_4E764BC1.jpg

#24 En fan-controller (ikke forstået, så) :).
Avatar billede Essebesse Nybegynder
18. september 2011 - 22:15 #26
http://www.gratisimage.dk/image-BE7E_4E76511A.jpg - Dette er taget mens jeg var inde og spille... :(
Avatar billede Essebesse Nybegynder
19. september 2011 - 16:09 #27
Jeg har nu bestilt en Corsair H80, som jeg håber (og er sikker på) kan løse mit problem. Tak for alt den hjælp jeg har fået. Blueeyez, du kan skrive et "svar", og så skal jeg give dig de 30 point :).
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. september 2011 - 16:13 #28
Husk at rense CPU for det gamle pasta, før den nye køler kommer på.
Normalt er det nok med et stykke køkkenrulle, men det er set at folk herinde også anbefaler Isopropyl alkohol til at rense helt.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. september 2011 - 17:03 #29
#27 Du får svar herfra, hvis du har problemer kan du blot skrive herinde, men husk nu at rens cpuen godt for gammel kølepasta som #28 os skriver (Den del med køkkenrulle/toilet papir er den jeg selv benytter)

Et godt råd er os at du tager bundkort ud af pc når du skal montere cpuen / bagpladen så bliver det en del nemmere og vidst os sådan man normal gør når man skifter en køler helt ud ;)
Avatar billede Blueeyez Mester
19. september 2011 - 17:03 #30
Svar herfra ^^
Avatar billede Essebesse Nybegynder
19. september 2011 - 19:26 #31
Ok, det skal jeg huske, det med pastaen. Jeg ved ikke om det kan svare sig, at afmontere bundkortet, men nu får vi at se :). Glæder mig til, ikke at skulle være bekymret for min CPU's helbred mere ;).
Tak endnu engang, Esben ;D
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. september 2011 - 19:36 #32
Afmontering af bundkort burde ikke være nødvendigt.