Avatar billede Simon Praktikant
27. september 2011 - 16:57 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Aflæsning af vandmåler

Jeg har en mekanisk vandmåler med en rød pil der drejer rundt og en m3-tæller. Denne røde pil ønsker jeg at aflæse automatisk. For på den måde at kunne monitorere mit vandforbrug præcist over dagen og ugen.

Er der nogen der har forslag til hvordan det nemmest gøres, eller har kendskab til andre der har lavet et lignende projekt?

En mulighed kunne umiddelbart være at sætte et kamera op, og lave et lille c-program som analyserer billederne for hvornår pilen er drejet forbi et bestemt sted. Men det kræver jo en del strøm at holde sådan et setup kørende. Jeg vil gerne have en simpel metode, evt. med en photo-transistor og nogle få komponenter. Det ideelle for mig ville være en elektronisk puls-udgang.

mvh

Simon
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2011 - 18:01 #1
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
27. september 2011 - 18:04 #2
Hej Simon
Den løsning jeg anvendte var at få sat en elektronisk Bi-måler op. Det er ikke billigt (ca 4.5000Kr i år 2000) den kan sikkert i dag fås med et sendermodul eller en USB udgang.

En anden løsning jeg kunne anvende var et kamera og en tallæser. En sådan løsning kunne jeg anvende KVA mit arbejde hvis der var tale om et testforsøg, da licensen jeg har til selve tallæseren koster 72.000Kr og er til arbejdsbrug.
Om man kunne skaffe et program ad andre kanaler ved jeg ikke.
men forudsætningerne findes ude i æteren.
Avatar billede Simon Praktikant
27. september 2011 - 18:52 #3
Tak for din kommentar jeb_ats. Jeg kunne sagtens selv lave et setup til aflæsning af den med et blligt webcam. Derudover ville det tage mig mindre end en dag af skrive et program til en pc som kan aflæse viseren på vandmåleren, og tælle antal omgange.

Jeg kunne jo også bare købe en vandmåler med pulsudgang til omkring 1000. Men jeg vil gerne se om man kan gøre det simpelt selv.

Min el-måler f.eks. står og blinker med en gul lampe. Denne aflæser jeg med en photo-transistor og en op-amp. Signalet fra denne sampler jeg så med min jet-io fra min NAS. men så simpelt synes det desværre ikke at være ved vandmåleren.
Avatar billede japping Nybegynder
27. september 2011 - 20:11 #4
Jeg har to forslag som er billige.

Første forslag er anvendelse af 2 lysdioder/LED. Lysdioder kan lyse men også anvendes til måling af lys. Ideen er at den ene lysdiode lyser ned på den roterende pil/takker og lyset der kastes tilbage vil derfor blinke. Den blinkende effekt skal måles af den anden lysdiode og give signal til en tæller / processor. Lysstrålen kan begrænses mere eller mindre for at få optimeret effekten. Hint: Mål spændingen vha. voltmeter og find ud af hvor meget signal du får.

Det andet forslag erstattes måle-LED'en med en IR detector eller photo transistor og senderen skal så evt. være IR sender. Ellers samme prinsip som ovenfor. Du kan finde diverse varer på denne sider: http://dk.farnell.com/online-katalog

Der skal selvfølglig laves lidt elektronik og evt. anvende en microprocessor, men det kan bygges for ca. kr. 50 excl forsendelse af varer.
Avatar billede Simon Praktikant
08. oktober 2011 - 07:54 #5
Tak for de gode forslag, selvom det var den slags jeg i forvejen havde tænkt på. Jeg har alerede et setup hvor jeg aflæser led'en på min el-mler med en photo transistor. Men vandmåleren er bare en del mere tricky.

Det har vist sig at vandværket vil udskifte den til én med elektronisk puls udgang for ca. 400 kr. Derudover koster den 125 kroner ekstra om året i leje, og så er det denne der afregnes fra. Jeg tror måske at det er denne løsning jeg vælger i stedet for.

Men tak for inputs. Hvis I smider svar deler I point.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. oktober 2011 - 08:33 #6
svar
Avatar billede japping Nybegynder
08. oktober 2011 - 18:19 #7
svar