Avatar billede Rune Sommer Mester
29. september 2011 - 21:33 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvilket grafikkort er hurtigst: Onboard eller Asus V7700/32mb

Mit bundkort er: ECS P4S5A/DX+
og jeg har lige fundet et gammelt grafikkort af mærket: Asus AGP-v7700/32mb (med TV-ind/ud).

Nu er mit 100kr (eller points) spørgsmål: kan det betale sig at sætte mit AGP-grafikkort ind i min ECS-computer? Eller er der sket så meget på de sidste 10 år, at bundkortets grafikkort rent faktisk vil være bedre at benytte?
Avatar billede kunze Nybegynder
29. september 2011 - 21:49 #1
Jeg kan ikke finde noget konkret information vedr. bundkortets indbyggede grafik og dets ydelse.

Dog har jeg erfaret at bundkortet er fra 2002 og grafikkortet fra 2000. Dengang, i 2002, var on-board grafik generelt noget nær ubrugeligt til alt andet end lidt skriblerier i Word - hvor on-board grafik i dag faktisk kan levere ganske rimelige resultater.
Så med al rimelighed kan man antage at dit Asus grafikkort vil give en del bedre ydelse. Men desværre kan jeg ikke komme med en masse links eller anden konkret info.

Mange hilsner,
Simon
Avatar billede Rune Sommer Mester
29. september 2011 - 22:37 #2
Tilsyneladende kan jeg se, at der er installeret en driver:
Intel Corp. - display - Intel(R)G33/G31 Express Chipset Family.

Men jeg ved ikke om dette siger noget om dette.?
Avatar billede buttwipe Juniormester
29. september 2011 - 22:42 #3
" ...  at bundkortets grafikkort rent faktisk vil være bedre at benytte?":
Bedre til hvad?
Avatar billede kunze Nybegynder
29. september 2011 - 22:45 #4
Det lyder yderst mystisk, synes jeg.

Bundkortet du nævner er med et SiS chipset, og det hænger ikke sammen med at der skulle være et Intel chipset også - det lader sig ikke rigtig gøre, med to forskellige chipsets på ét bundkort.

Er du sikker på at det er rette navn du har skrevet på det bundkort?

Prøv at hente Speccy fra http://www.piriform.com/download
Et super smart lille freeware program der fx kan fortælle dig en række detaljer om bundkortet, temperatur på CPU etc.
Avatar billede Rune Sommer Mester
29. september 2011 - 23:01 #5
Holy cow!!! Jeg har (via TeamViewer) været connected til den forkerte computer.. Det er slet ikke et ECS-board - det er min gamle gamer-computer.

Den nyere computer jeg har fået - som jeg egentlig ville spørge til er:
ASRock, Model G31M-S. Intel.
Fra Speccy kan jeg også aflæse om onboard grafikkort:
Intel G33/31 Express Chihpset Family
Memory: 256MB, type 2.

Og til Buttwipe:
Indtil videre har jeg levet fint med onboard grafikkort til små gamle spil, almindeligt kontorarbejde og diverse grafik-redigeringer.
Men jeg tænkte, at hvis jeg nu proppede dette grafikkort i computeren, så kunne det være, at jeg måske kunne spille nogle lidt mere tidssvarende spil på den. Ikke at jeg synes den er hurtig nok i forvejen - det var egentlig blot en tanke om jeg vil få en gevnist  - eller sagt på en anden måde: om jeg vil få flere muligheder inden for spil-branchen og om jeg bedre ville kunne se film og redigere små billeder.
Avatar billede Rune Sommer Mester
29. september 2011 - 23:03 #6
Link til Asrock:
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?model=g31m-s

Cpu'en er Pentium E5300 dual-core, @2600GHz
med 4GB ram. Så hastigheden fejler skam intet. Spørgsmålet er jo blot om jeg "nedgraderer" denne computer ved at benytte et gammelt grafikkort.
Avatar billede Rune Sommer Mester
29. september 2011 - 23:07 #7
Og når jeg så lige kigger efter en ekstra gang kan jeg se, at ASRock-kortet jo slet ikke har et AGP-slot - hvorfor jeg aldrig burde have stillet dette spørgsmål... :/
Avatar billede kunze Nybegynder
29. september 2011 - 23:09 #8
Godt det blev opklaret, jeg blev også lidt forvirret her :o)

Så er svaret meget enkelt: Det gamle grafikkort vil nedsætte performance væsentligt.

Se her: http://www.videocardbenchmark.net/video_lookup.php?gpu=Intel+G33%2FG31+Express

Som du kan se performer dit on-board grafikkort ganske godt, og i hvert fald langt bedre end omtalte V7700 (GeForce 2)
Avatar billede kunze Nybegynder
29. september 2011 - 23:09 #9
Ja det er så også en pointe, at der slet ikke er en AGP port. Tænkte jeg ikke lige over, i al forvirringen ;-)
Avatar billede Rune Sommer Mester
29. september 2011 - 23:09 #10
Jeg har altid brugt SIW (http://www.gtopala.com/), men for nyligt er det blevet et betalingsprogram.
Synes faktisk at Speccy klarer det mindst lige så godt - og endda mere overskueligt!