Avatar billede MCC Nybegynder
29. september 2011 - 21:59 Der er 4 kommentarer

Er det H eller B i noderækken?

Hej!

Jeg har en diskussion med en ven.
Vi kan ikke blive enige om, om det er H eller B der er i node rækken.
Jeg siger B og hun siger H.
Hvad er rigtigt? c-d-e-f-g-a-b eller c-d-e-f-g-a-h?
Håber i vil svare :)

- Mathias
Avatar billede pstidsen Novice
29. september 2011 - 22:04 #1
af hvad jeg kan google mig frem til, kan man sige det samme.
Avatar billede nemlig Professor
29. september 2011 - 22:06 #2
Her er lidt mere forklaring:

www.musikipedia.dk/stamtonerne
Avatar billede kjeldsted Novice
29. september 2011 - 22:24 #4
Det kommer an på om du snakker dansk eller engelsk :)

På engelsk kalder man det for B og Bb, mens vi på dansk kalder det for H og B (eller Hb (b for h)).

Kort sagt: Bare os danskere der er lidt mærkelige. Ligeså vel som at vi har vagt at oversætte harmonica med mundharpe og accordian til harmonika. Ja, vi er sgu et sært folkefærd.