01. oktober 2011 - 22:13 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Alternative knapper i word-formular

Jeg er ved at oprette en word-formular hvor jeg har brug for "Alternative knapper" (Option Button).
Jeg har tre grupper hvor man i hver gruppe har tre valg-muligheder.
Mit problem er, at alle mine 3x3 knapper "hænger sammen" ... hvilken kode skal jeg anvende for at få uafhængighed mellem de tre grupper og jeg dermed kan vælge en valg-mulighed i hver gruppe?
PS. Jeg arbejder i windows7
Avatar billede supertekst Ekspert
01. oktober 2011 - 22:59 #1
Sæt hver gruppe i hver sin "Frame"
01. oktober 2011 - 23:04 #2
... hvordan laver man så en "Frame" i windows7
... jeg kan ikke se den valgmulighed. Jeg mener at kunne huske, at man i en gammel windows-version kunne lave en "Frame" !!!
Avatar billede supertekst Ekspert
01. oktober 2011 - 23:09 #3
Anvender du ikke VBA i Word?
01. oktober 2011 - 23:15 #4
Jeg vælger "Alternativ knap" under Kontrolelementer i fanen Udvikling.
Her vælger jeg "Alternativ knap" 3x3 gange ... men kan ikke gruppere dem med "Frame". Jeg gættede så på, at man vha. vba evt. kunne gruppere de 9 "Alternative knapper".
Avatar billede supertekst Ekspert
01. oktober 2011 - 23:23 #5
Har du overvejet en Userform?
01. oktober 2011 - 23:36 #6
jaaa - nu er jeg ikke haj til vba mm.
Jeg forestiller mig at man med UserForm skal udfylde en box som så skal "godkendes" for at data kan blive overført til word-dokumentet. Det er lige den løsning jeg havde tænkt mig.
Avatar billede supertekst Ekspert
01. oktober 2011 - 23:41 #7
Prøv at beskrive formålet / funktionaliteten - samt hvilke kontrols, der skal være. Hvordan skal de forskellige alternativ-knapper fungere?
O.s.v.

Vi kan fortsætte i morgen.
Avatar billede jokerper Nybegynder
01. oktober 2011 - 23:50 #8
Måske sådan her...

Private Sub Document_Open()
OptionButton1.GroupName = 1
OptionButton2.GroupName = 1
OptionButton3.GroupName = 1
OptionButton4.GroupName = 2
OptionButton5.GroupName = 2
OptionButton6.GroupName = 2
End Sub
01. oktober 2011 - 23:57 #9
... det vil jeg prøve af ... men det bliver først i morgen ... er lige ved at logge af.
Avatar billede store-morten Ekspert
02. oktober 2011 - 10:59 #10
Det kan godt laves "uden" VBA og frame.

Når du har lavet dine 3 x 3 knapper, aktiver 'Designtilstand'
(fanebladet 'Udvikler' --> 'Kontrolelementer')
Dobbeltklik på den 1. knap, i Ruden 'Properties' finder du 'GroupName' døb denne 1. Luk på det røde kryds. Gentag dette på knap 2 og 3.
Dobbeltklik på den 4. knap, i Ruden 'Properties' finder du 'GroupName' døb denne 2. Luk på det røde kryds. Gentag dette på knap 5 og 6.
Dobbeltklik på den 7. knap, i Ruden 'Properties' finder du 'GroupName' døb denne 3. Luk på det røde kryds. Gentag dette på knap 8 og 9.

Inden du lukker efter den sidste døbning, vil der i ruden til højre stå:

Private Sub OptionButton1_Click()

End Sub

(9 gange) 1 gang pr. knap, slet denne tekst, Luk på det røde kryds.
Gå ud af 'Designtilstand'
(fanebladet 'Udvikler' --> 'Kontrolelementer')

Nu vil de 9 knapper hænge sammen 3 og 3.
Hvor 1 til 3 kun kan vælges en af gangen og
4 til 6 kun kan vælges en af gangen og
7 til 9 kun kan vælges en af gangen.
Avatar billede store-morten Ekspert
02. oktober 2011 - 11:20 #11
Opdagede en lidt nemmerer metode ;-)

Når du har lavet dine 3 x 3 knapper, aktiver 'Designtilstand'
Højreklik på knap 1. Vælg 'Egenskaber'
i Ruden 'Properties' finder du 'GroupName' døb denne 1. Luk på det røde kryds. Gentag dette på knap 2 og 3.

Højreklik på knap 4. Vælg 'Egenskaber'
i Ruden 'Properties' finder du 'GroupName' døb denne 2. Luk på det røde kryds. Gentag dette på knap 5 og 6.

Højreklik på knap 7. Vælg 'Egenskaber'
i Ruden 'Properties' finder du 'GroupName' døb denne 3. Luk på det røde kryds. Gentag dette på knap 8 og 9.

Nu vil de 9 knapper hænge sammen 3 og 3.
Hvor 1 til 3 kun kan vælges en af gangen og
4 til 6 kun kan vælges en af gangen og
7 til 9 kun kan vælges en af gangen.
02. oktober 2011 - 14:25 #12
... den "nemmerer metode" er lige i øjet. Tak for den.
02. oktober 2011 - 14:29 #13
Hej Morten ... du skal lige et "par" point
Avatar billede store-morten Ekspert
02. oktober 2011 - 14:44 #14
Velbekomme :-)
Så lægger jeg et 'Svar' til et "par" point.
Forsat god Søndag.