Avatar billede Mia_J Nybegynder
07. oktober 2011 - 02:28 Der er 12 kommentarer

Ændre drev størrelse

Hej
Jeg har en pc fra HP med 300 gb harddisk.
Da jeg købte den var harddisken delt i to så der er et recovery-drev (D-drev) på ca. 6 gb.
Kan jeg selv ændre størrelsen på dette D-drev så det bliver større?
Avatar billede Maako Nybegynder
07. oktober 2011 - 02:46 #1
1. Yes, Hvis du højreklikker på Denne Computer og i submenuen der popper op klikker administrer (engelsk: Manage).

2. Der popper så et vindue op, og i venstre kolone trykker du så Diskhåndtering.

3. Der kan du så se dine drev og størelserne på dem, som hedder Partitioner.

4. Du højre klikker så på den partition du gerne ville tage plads fra og klikker Formindsk Volume/Partition eller hvad der nu står på dansk (Dette er nok "C:" partitionen i dit tilfælde).

5. Der vælger du så hvor meget du gerne ville tage fra den for at rykke den over på D:. Det er talt i Megabytes (1024 MB = 1 GB).

6. Højreklik nu på D: Partitionen og klik Udvid Volume/Partitionen, vælg mængde af plads og tryk videre (Den vælger automatisk maks der kan komme på, så du kan bare trykke næste fra starten).
Avatar billede 220661 Ekspert
07. oktober 2011 - 06:30 #2
Hvorfor vil du have dit recovery drev større?
Dette drev er lavet kun til at genopbygge din pc ved nedbrud, og det bør man ikke pille ved.
07. oktober 2011 - 06:58 #3
Du/I skal altid skrive under hvilket Styresystem det drejer sig om!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. oktober 2011 - 08:37 #4
Hvis du har et stort c drev er det bedre at oprette et nyt drev, hvor du tager af pladsen fra  c. Dette skulle du kunne gøre fra diskhåndteringen. I øvrigt er det en god ide at lægge dine personlige data i dette drev, da de ligger mere beskyttet her ved systemnedbrud, hvor styresystem skal gendannes.
Avatar billede poko1 Ekspert
07. oktober 2011 - 09:30 #5
Du må under ingen omstændigheder ikke ændre på dit D: drev hvis det er meningen at du senere vil kunne genoprette din PC.Hvis du formindsker dit C: drev og opretter en ny partition i det ledige område skal du navngive det til E.Jeg går ud fra at det drejer sig om Vista/Windows/?
Avatar billede poko1 Ekspert
07. oktober 2011 - 09:31 #6
Vista/Windows 7 /?
Avatar billede poko1 Ekspert
07. oktober 2011 - 09:47 #7
I øvrigt til#1 du kan ikke tilføje den frigjorte plads til D: drevet for at udvide D: skal der være ledig plads til højre for drevet.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. oktober 2011 - 10:24 #8
Enig i #5-6-7
Avatar billede Mia_J Nybegynder
07. oktober 2011 - 12:10 #9
Hmmm.. jeg fulgte Maakos anvisning, men som poko1 skriver kan jeg ikke udføre punkt 6.

220661 det sidste årstid er der (i tide og utide) kommet en meddelelse op nede i højre hjørne hvor der står at der ikke er plads nok på drev D og at jeg bør slette nogle filer, hvilket jeg ikke har lyst til da der er rigelig plads på harddisken.

karise_larry og poko1 undskyld. Det er Vista.

Jeg ville bare gerne sikre mig at jeg kunne få gavn af recovery-drevet hvis det værste skulle ske og så skal der jo helst ikke mangle noget bare fordi der ikke er plads nok.
Avatar billede poko1 Ekspert
07. oktober 2011 - 12:26 #10
Du har vel ikke i sin tid sagt ja til at gemme dine gendannelsespunkter på Drev D: da du blev spurgt hvor du ville gemme? Drev D: er en ren Factory recower. den gendanner til fabrikstilstand og skal ikke tilføjes noget.
Avatar billede Mia_J Nybegynder
07. oktober 2011 - 17:50 #11
Nej, det mener jeg bestemt ikke at jeg har sagt ja til.
Jeg har lige kigget efter hvad der ligger der og den indeholder en fil der hedder RECOVERY, en MediaID.bin og en mappe med mit navn (som jeg ikke selv har oprettet) hvor der ligger en Backup Set-mappe.
Nu ville der jo så være fedt at oprette et nyt drev til denne backupmappe og finde stedet hvor der står hvilket sted den skal lægge backuppen så det kan blive rettet.
Det nemmeste ville jo stadig være på D-drevet, men hvis det er helt umuligt at ændre størrelse på dette så må jeg jo vælge den anden løsning.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. oktober 2011 - 18:39 #12
Jeg kender ikke Vista.
Men jeg har da set nogle tråde hvor indholdet minder lidt om det du skriver i #11, så Poko1 kan godt have ret i at du har valgt D drevet til at gemme i.
Jeg er heller ikke sikker på din backup virker
Prøv se denne tråd:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_vista-performance/backup-and-restore-center-cant-restore-its-own/2510b159-c23e-48de-992e-2e1898b1205c
Kan desværre ikke lige finde ud af hvad man skal gøre. Trådene jeg har set i ender blindt.