Avatar billede alexand Praktikant
08. oktober 2011 - 18:15 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Køre Windows programmer direkte fra en Mac - uden at installere Windows' styresystem på Mac.

Hej eksperter,

Jeg har hermed fået mig en MacBook Pro.

Det eneste problem er at jeg ikke kan køre visse programmer (som kun findes til Windows).

Jeg ved, at man kan installere Windows' styresystem på computeren. Det et ikke denne løsning, jeg søger.

Jeg søger et program, som kan køre .exe filer og Windows programmer på selve Mac systemet. Altså et program eller et vindue, som kan køre et andet program.

Håber I forstår mit spørgsmål.

Kom gerne med et alternativ til mit problem.

Er villig til at give mange point.

//Alexander
Avatar billede haverslev Novice
08. oktober 2011 - 18:21 #1
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. oktober 2011 - 18:46 #2
Nemlig.
Det er eneste løsning.
Avatar billede buttwipe Juniormester
08. oktober 2011 - 19:00 #3
Ja, det kan det muligvis, men det afhænger af hvilke programmer det drejer sig om:
http://www.codeweavers.com/products/crossover/

Kompatibilitet:
http://www.codeweavers.com/products/crossover/

Det førnævnte Virtual PC virker næppe på din MBP.
Avatar billede alexand Praktikant
08. oktober 2011 - 19:07 #4
@haverslev
@john_stigers
Dette virker ikke på min Mac. Den kan ikke køre programmet. "Du kan ikke åbne programmet Virtual PC fordi power pc-programmer ikke længere understøttes.
Avatar billede alexand Praktikant
08. oktober 2011 - 19:07 #5
På Apples hjemmeside skriver de:

Løsning
Kontakt producenten for at få en opdateret version af softwaren, som er kompatibel med OS X Lion.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. oktober 2011 - 19:08 #6
VMWare er det du skal bruge så.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. oktober 2011 - 19:09 #7
Avatar billede alexand Praktikant
08. oktober 2011 - 19:09 #8
@buttwipe
Det drejer sig bl.a. om "AllMusicConverter" og et program vi skulle bruge i skolen omkring grafer.
Dertil kommer sikkert en masse mere - det er blot disse to jeg står og mangler lige pt.. :-)
Avatar billede alexand Praktikant
08. oktober 2011 - 19:10 #9
@john_stigers
Tak for det hurtige svar. Kan du sende mig et præcist link til download? Det ser ud til, at der findes et hav af downloads. Jeg går til aftensmad nu - jeg afprøver senere. :-)
Avatar billede buttwipe Juniormester
08. oktober 2011 - 19:10 #10
Og nu ved du så hvorfor jeg skrev:
"Det førnævnte Virtual PC virker næppe på din MBP". :-)
Avatar billede buttwipe Juniormester
08. oktober 2011 - 19:12 #11
Vmware Fusion kan kun bruges hvis du har en Windows version du kan installere!
Avatar billede alexand Praktikant
08. oktober 2011 - 19:17 #12
Alright, alright.

Kan Codeweavers bruges uden jeg har en Windows version? Eller kan jeg downloade en Windows version "gratis" et sted?
Avatar billede buttwipe Juniormester
08. oktober 2011 - 19:22 #13
Ja, Crossover kræver ikke nogen Windows licens, men det er næppe problemløst at bruge. Der er ingen garanti for at dine programmer kan køre.

Lad nu være med at være en nasseprins! En Windows licens koster vel en 7-800,-.
Hvis du ikke har råd til det, burde du måske have købt en billigere computer!
Avatar billede alexand Praktikant
08. oktober 2011 - 19:28 #14
Jeg har nu prøvet dette.

Jeg vælger .exe filen men kan ikke vælge nogen "Bottle".
Hvad gør jeg galt? Jeg får følgende fejl:

Command output:
OSX cxmessage standin was called.
Arguments:
  -title
  Fatal Error
  -buttons
  OK
  -default
  OK
  -image
  /Applications/CrossOver.app/Contents/SharedSupport/CrossOver/share/icons/crossover.xpm
  %s
  Unable to find the 'default' bottle:
bottle 'default' not found in '/Users/Biksemad/Library/Application Support/CrossOver/Bottles'
bottle 'default' not found in '/Library/Application Support/CrossOver/Bottles'
Avatar billede buttwipe Juniormester
08. oktober 2011 - 19:36 #15
Køb en Windows version og brug BootCamp eller køb en Windows version og en licens til Vmware Fusion eller Parallels.
Så er du sikker på at det virker.
Avatar billede buttwipe Juniormester
08. oktober 2011 - 19:37 #16
Du kan også prøve at oprette spørgsmålet på eksempelvis Macnyt.dk, selvom svaret næppe bliver meget anderledes.
Avatar billede alexand Praktikant
08. oktober 2011 - 19:42 #17
Hvis jeg bruger BootCamp, virker det så også, som jeg vil? Hvor jeg kører på Mac styresystemet og kan køre Windows programmer direkte derfra?
Avatar billede buttwipe Juniormester
08. oktober 2011 - 19:46 #18
Når jeg nu skrev at du skulle købe en Windows version og bruge BootCamp, hvad tror du så selv?

BootCamp kræver at du genstarter computeren og booter Windows hver gang du skal bruge dine Windows programmer.
Avatar billede haverslev Novice
08. oktober 2011 - 19:56 #19
"Jeg ved, at man kan installere Windows' styresystem på computeren. Det et ikke denne løsning, jeg søger.
Her ville jeg havde valg bootcamp, hvis ikke du havde skrevet dette.

Derfor jeg henviste til Virtuel pc, at jeg så havde overset at den var en MBP maskine (intel) er en anden sag. :-)
Avatar billede buttwipe Juniormester
08. oktober 2011 - 20:04 #20
Jeg tror ikke det er fordi det er en Intel maskine at det er et problem, men nærmere at den kører med Lion.
Power PC arkitekturen har i tidligere OS X versioner været understøttet gennem Rosetta.
Avatar billede haverslev Novice
08. oktober 2011 - 21:10 #21
Jeg har fået det forklaret med at det er pga. Intel og om det så ydeliger skyldes Lion ved jeg ikke, men se f.eks også her

https://discussions.apple.com/thread/960329?start=0&tstart=0

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Virtual_PC
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. oktober 2011 - 21:35 #22
fakta:
Du skal bruge:
Vmware eller Parallels
En Windows licens
Avatar billede alexand Praktikant
08. oktober 2011 - 23:22 #23
Jeg er nået frem til denne guide.

http://dashes.com/anil/2009/10/how-to-run-windows-7-under-mac-os-x-106-for-free.html#comments-content

Jeg kan dog ikke hitte rundt i den. Kan I hjælpe mig?

Jeg kan ikke installere Boot Camp uden licens. Er det problemet?
Har fået oprettet win7raw.vmdk filen.
Har hentet programmet Virtual Box. Skal jeg oprette min virtuelle maskine som Mac OS X eller som Windows 7? Hvis jeg vælger Mac OS X får jeg en kommandoboks frem. Jeg ved ikke hvad jeg skal skrive.

Det er også her tvivlen opstår i de andre programmer. Jeg får godt nok denne old-school kommando boks frem. Jeg ved ikke hvordan jeg skal håndtere dette.

Ser frem til jeres svar.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. oktober 2011 - 23:57 #24
jvfr. #12> Har du pludseligt købt en Windows version?
Avatar billede buttwipe Juniormester
09. oktober 2011 - 00:06 #25
@ #23
Som der både står i dit eget link og flere gange i denne tråd, kommer du ikke videre uden Windows licens.

Iøvrigt er den omstændige procedure i dit link kun nødvendig hvis du vil bruge både BootCamp og VirtualBox
Først laves en Windows installation under BootCamp og derefter laves der en virtuel pc ud af installationen. Den virtuelle pc kan så køres i VirtualBox

At der står "HOW TO RUN WINDOWS 7 UNDER MAC OS X 10.6 FOR FREE" betyder bare at virtualiseringsprogrammet (VirtualBox) er gratis.
Avatar billede buttwipe Juniormester
09. oktober 2011 - 00:08 #26
@ #24

Ja, det begynder at blive lidt rodet.
Hvis jeg var trådstarter, havde jeg købt en bærbar med Windows!
Avatar billede downloadcentral.dk Nybegynder
21. oktober 2011 - 00:43 #27
Jeg tror programmer, som du leder efter er her: http://programmer.downloadcentral.dk/?ParallelsDesktopForMac/Mac/Apple/2636
Avatar billede buttwipe Juniormester
21. oktober 2011 - 16:35 #28
Da ikke hvis trådstarter ikke vil investere i Windows.
Avatar billede alexand Praktikant
13. marts 2012 - 14:35 #29
Problem løst med hjælp fra bekendt. //lukket