Avatar billede radiomus Nybegynder
10. oktober 2011 - 21:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Crossfire vs nyt grafikkort vs ydelse/penge

Hurtig systemspecs:
AMD phenom X4 940 processor 3GHZ
6GB Mushkin DDR2 PC6400
SSD OS disk 128GB crucial M4
Radeon HD 4890 1GB GFX
Win7 ultimate
Asus M4A79 Deluxe

Har lige opgarderet ram og harddisken, og står nu og overvejer om det kan betale sig at købe et ekstra brugt 4890 gfx kort til at kører crossfire. Kan muligvis købe et brugt for 6-700kr.

Nogen som kan sige mig hvor flaskehalsen ligger og hvor stort effekt det vil have at få et ekstra grafikkort i crossfire?

Vil det være bedre at udskifte det gamle grafikkort med ét enkelt nyere og bedre grafikkort ift ydelse/penge?

Hvor mange watt skal min psu være på for at trække det ekstra grafikkort?

På forhånd tak!

/Radio
Avatar billede radiomus Nybegynder
10. oktober 2011 - 22:18 #1
Nåja forresten... min nuværende PSU er en Antec earthwatt 500 med 80% garenteret effektivitet.
Avatar billede teknik Juniormester
10. oktober 2011 - 22:26 #2
Mht. hvor flaskehalsen sidder, så tag et kig i
kontrolpanel, - system, - windows experience index
Det er såmænd nok et meget godt bud.

Kan crossfire betale sig?
Det kommer an på?
Hvis du overvejende arbejder med spil som understøtter crossfire, så:
Ja, du får givet flere FPS'er/kr. Ved at vælge crossfire, når det første kort er "gratis".
Det er når man skal betale for to kort at der er tvivl.

Spiller du overvejende andre spil, som ikke understøtter crossfire, ja så er gevinsten jo af lille relevans.

Som en tommelfingerregel, så regn med at det reele forbrug ender på 100W basisforbrug, 100w pr cpu og 100w pr. grafikkort(high end).
det giver så 400W samlet forbrug (og det er bestemt "højt sat)
Enkelte 400W PSU'er kan atagelig også køre systemet.

Meen...af flere forskellige årsager, så er det reelle forbrugstal slet ikke det samme som hvad PSU bør være mærket med.
regn med at PSU (for optimal stabilitet) bør være ca. 1,5 gang dette tal, dvs. i dit tilfælde 600W

Har man usædvanligt mange lys, drev og blæsere, så læg lige yderligere 100w til det tal.

mvh .-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
10. oktober 2011 - 22:28 #3
Med den PSU, så ville jeg givet tage chancen og satse på at det sikkert kunne køre, og ikke invester i ny PSU, med mindre systemet fejlede for tit.
Avatar billede radiomus Nybegynder
12. oktober 2011 - 19:02 #4
Mener du jeg skal tage chancen med det oplistede system, eller systemet + crossfire?

Tror jeg bare venter med crossfire, da den stadig kan trække alle de spil jeg gerne vil spille.

Smid et svar, så får du point for din hjælp :-)

/Radio
Avatar billede teknik Juniormester
13. oktober 2011 - 09:25 #5
Mener at den angivne PSU har gode odds for at kunne trække dit system, også med det ekstra kort til crossfire i.

svar

vh
Teknik