Avatar billede Claus Wøbbe Juniormester
16. oktober 2011 - 12:15 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kør XP fra USB stick

Hey
Jeg har wiped min laptop og installeret Jolicloud - super fedt!

Men: jeg har nu brug for at køre et par Win XP-programmer. Hvordan gør jeg nu det, når jeg ikke vil reformatere og installere dual boot?

Jeg har opriginal XP cd, så jeg kan i princippet installere hvor som helst.

Jeg ville foretrække en af to løsninger:
1. Køre min XP direkte fra en browser på min laptop, dvs. uden lokale installationer. Denne browser-baserede løsning (hvis de findes) skal så kunne huske mine installerede XP-programmer.
2. Installere og køre XP fra en USB stick

Hvordan gør jeg dette?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. oktober 2011 - 12:28 #1
Har været oppe før. Man kan ikke få det til at virke fra usb stick.
Under boot får man blå skærm (så vidt jeg husker) hvor der står at boot er stoppet for at beskytte pc. Finder lige tråden.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. oktober 2011 - 12:35 #2
Jeg har klonet min disk over til en anden disk ved hjælp af en sata/ide adapter. Når jeg var færdig med det gik jeg i bios og valgte at boote fra denne. Jeg fik efter kort tid blå skærm der fortalte at boot var lukket ned for at beskytte pc.
Her er tråden som omhandler Win 7: http://www.eksperten.dk/spm/947391#reply_7839326
Avatar billede 220661 Ekspert
16. oktober 2011 - 12:37 #3
Her er det en usb harddisk som jeg også prøvede med. Men kan ikke forestille mig det er anderledes med Usb stick.
Avatar billede Wally73 Mester
16. oktober 2011 - 16:12 #4
Der er en løsning, der "virker" med både Windows XP og Windows 7, men det kører MEGA langsomt pga. hastigheden på USB porten og det er reelt ubrugeligt.

Det virker kun ordentligt hvis dit bundkort har en rigtig USB flashport til at forbinde USB-enheden til og det er typisk kun de små mini-ITX bundkort der har dette, så de kan kører i embedded mode.
Avatar billede Claus Wøbbe Juniormester
17. oktober 2011 - 11:47 #5
Ok, jeg er nu kommet til en løsning, der ser ud til at fungere: jeg kører XP virtuelt på JoliCloud. Jeg har installeret VirtualBox på min JoliCloud - godt nok en Ubuntu-version, men den ser ud til at køre fint på JoliCloud. Så har jeg delt mapper, mv. og installeret XP. Er nu i færd med de sidste opdateringer til XP, så skulle det køre.
Avatar billede Claus Wøbbe Juniormester
03. november 2011 - 12:00 #6
Jeg kan lige følge op og melde, at det bare fungerer super! Jeg kører JoliCloud på min arbejds-laptop - kører ALT lige fra mail over Google Docs, Dropbox, Skype mm og når jegh absolut SKAL køre mine to specielle XP-applikationer, sker det i en virtuel XP, der er fuldt opdateret med SP3 osv. Herligt!