Avatar billede nk905 Nybegynder
22. oktober 2011 - 18:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Køb af tv- korrekt skærmstørrelse

Hej!

Jeg tænker på at købe et fremtid med tiden og har i den sammenhæng overvejet hvad den bedste skærmstørrelse ville være til mit værelse. Jeg regner med at sidde ca. 3 m væk fra tv'et, kan det så passe at jeg skal have et 60" for at få udbytte af full HD (1080)?
Eller hvad mener I at den optimale skærmstørrelse ville være?

VH

NK905
Avatar billede Wally73 Mester
22. oktober 2011 - 18:21 #1
Jeg tror du er kommet til at vende en forklaring lidt.

Forholdet mellem afstanden mellem TV og seer og skærmstørrelsen er ikke en max. afstand, men en min. afstand.
Du kan sagtens have en mindre skærm end det som formlen siger, mens en større skærm vil gøre at man kommer for tæt på og dermed begynder at kunne se pixelene i billedet.
Avatar billede nk905 Nybegynder
22. oktober 2011 - 18:30 #2
Oki...Er der en god tommelfingerregel for hvad størrelsen skal være pr. m eller noget? Altså hvilket interval af skræmstørrelser, som nok ville passe til en afstand af 3 m?
Avatar billede poko1 Ekspert
22. oktober 2011 - 18:35 #3
Se her før du køber fladskærm
http://www.pcworld.dk/art/198685?a=exp&i=0
Avatar billede thov Forsker
22. oktober 2011 - 18:51 #4
Her er en beregner: http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancemetric.html
Bliver 'synsvinklen' for stor, kan du ikke se hele billedet på een gang.
Dertil kommer så at pixels bliver synlige, så billedet mister skarphed.

Jo større skærm, desto større bliver de enkelte pixels - det glemmer mange.
Avatar billede nk905 Nybegynder
22. oktober 2011 - 19:36 #5
Tak for jeres gode svar!
Jeg har kigget lidt på de sider I linker til, men jeg savner lidt en simpelt svar som en der ikke har forstand på den slags og derfor nok ikke værdsætter de mange ekstra detaljer, der er at finde.

Men hvis man sidder 3 m væk fra sit LED tv, hvilken størrelse (interval) ville være optimal for at give den bedste "gennemsnitlige" billedkvalitet?
Eller det er måske umuligt at stille det op sådan?

Ang. beregneren, så ser det ud til at selv med 60" vil man ikke kunne opfylde de anbefalede afstande med min afstand på 3 m...
Avatar billede thov Forsker
23. oktober 2011 - 01:50 #6
Det er ikke så ligetil, for kigger du på almindelige udsendelser (ikke HDTV), skal/kan du sidde dobbelt så langt væk som ved HDTV.

Der er sikkert ikke mange som rykker frem eller tilbage, afhængig af opløsningen - De fleste vælger en skærmstørrelse som passer til rummet (Når det ikke er en hjemmebio).

http://en.wikipedia.org/wiki/Optimum_HDTV_viewing_distance
Tabellerne længere nede, viser hvor stor en 'passende' afstand er, og som du ser, kan 1,5m være lige så god som 5m.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. oktober 2011 - 17:20 #7
Det bedste det er altså at se tv´et i funktion!
Husk at få ekspedienten til at tage det ud af præsentationsmode, da der her er skruet op for lysstyrke m.m.
Avatar billede nk905 Nybegynder
23. oktober 2011 - 21:45 #8
Hej, igen!

Tak for jeres gode råd!
Så hvis jeg skal prøve at koge det ned til et interval, så synes det at mellem 46"-55" at være rimeligt til min afstand på 3 m ifølge tabellerne BEST BUY og CRUTCHFIELD fra wiki-siden...Lyder det fornuftigt?
(Er ikke heller ikke så interesseret i størrelser over 55", da priserne vist eksploderer ret voldsomt derefter...)

Skriv for point - så deler vi:)

Mange tak for hjælpen!

VH

NK905
Avatar billede nk905 Nybegynder
26. oktober 2011 - 15:18 #9
Jeg vil opfordre folk til at melde sig på banen for point, da jeg ellers snupper dem selv imorgen:)

Endnu en gang tak for jeres hjælp!

Mvh

NK905
Avatar billede thov Forsker
27. oktober 2011 - 12:44 #10
Ok :-)
Her er et svar..