Avatar billede PeterDamAndersen Nybegynder
27. oktober 2011 - 20:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Overføre penge mellem 2 virksomheder

Jeg har et lille konsulentfirma jeg lever af i dagligdagen og har gjort det de sidste ca. 5 år.
Jeg har nu startet en webshop, som jeg gerne vil overføre penge til, for at  kunne etablere et lager.
Kan jeg overføre pengene direkte fra mit konsulentfirma (og altså dermed ubeskattede midler), eller må jeg kun indskyde penge fra mig selv privat og altså dermed beskattede penge?
Avatar billede b_hansen Novice
28. oktober 2011 - 10:22 #1
Hej Peter

Der mangler nogle oplysninger for at kunne besvare dit spørgsmål.

Umiddelbart fremstår det som om, du har oprettet et anpartsselskab til din konsulentvirksomhed. Hvis det er rigtigt, vil jeg anbeale, at du tager en snak med din revisor, da specielt udlån mellem selskaber og udlån fra selskaber og anpartshavere er et fokusområde for SKAT og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Bjane, revisor
Avatar billede PeterDamAndersen Nybegynder
28. oktober 2011 - 20:55 #2
Hej Bjarne.

Tak for dit svar. Mit konsulentfirma er drevet som enkeltmandsfirma og webshoppen er et I/S med 2 interessenter der deler 50/50.
Giver det anledning til at du kan sige noget mere om mine muligheder for at overføre pengene?

/Peter
Avatar billede b_hansen Novice
31. oktober 2011 - 08:16 #3
Hej Peter

Uden at kende sagen til bunds, vil jeg på baggrund af de foreliggende oplysninger mene, at du kan brug midler fra konsulentfirmaet til at investere i en web-shop.
Grunden er, at et I/S er et såkald transparent selskab, hvilket betyder, at resutlatet derfra regnes med i din personlige indkomst på linie med konsulentvirksomheden.

Når i nu skal drive et I/S, håber jeg, at i har gjort jer den ulejlighed at udarbejde en forholdsvis detaljeret og gerne omfattende samarbejdsaftale.

I skal også huske på, at man i et I/S hæfter solidarisk for selskabets gæld overfor kreditorerne. Sagt på på en anden måde betyder det, at man kan komme til at hænge på HELE gælden, hvis makkeren ikke kan indfri sin del af gælden.

Held og lykke med projektet

Bjarne
Avatar billede PeterDamAndersen Nybegynder
02. november 2011 - 20:42 #4
Hej Bjarne.

Tusind tak for svaret og dine overvejelser i øvrigt om et I/S.
Tak!

/Peter
Avatar billede b_hansen Novice
03. januar 2012 - 15:05 #5
hmmmm... husk lige at lukke spørgsmålet