Avatar billede brisen Nybegynder
03. november 2011 - 19:30 Der er 5 kommentarer

Hvordan tester man hastigheden på et LAN?

Hejsa!

Har installeret en fast netværksinstallation i mit hus, og jeg kunne godt tænke mit at teste, hvor "hurtigt" det er blevet (dvs. lever det op til den 1 Gb standard jeg har stræbt efter?)

Har kun fundet ét program, der kan hjælpe mig med at teste det; LAN Speed Test (og tilsvarende LST Server i den anden ende af netværket). Se http://www.totusoft.com/lanspeed2.html. Men det koster, og jeg kunne leder derfor efter noget freeware (eller en anden metode).

Er der nogen der har et bud på, hvordan man kan teste hastigheden?

Og gerne med et program, der ikke er afhængig af diskhastighed på PC'erne, men som måler det reelle throughput.
Avatar billede Oscar560 Novice
03. november 2011 - 19:45 #1
http://speedtest.net/
bruger jeg for at teste forbindelsen. der er gratis
Avatar billede m_soender Nybegynder
03. november 2011 - 20:17 #2
Du kan prøve med iperf http://openmaniak.com/iperf.php

Husk på at programmet kun tester din aktuelle maskine, og ikke hvad din installation i huset lever op til. Hvis du skal have testet selve installationen skal du have fat i en cable certifier, men hvis det kun er til privat formål er det nok lidt at gå over målet.
Avatar billede swiatecki Novice
03. november 2011 - 21:12 #3
@Oscar560, det er da noget vrøvl!

Speedtest.net tester hans internet forbindelse til en given server. Spørgeren vil vide hvor hurtigt hans interne net kører...

(Nu ved jeg ikke om det link under dit navn er dit firma, men hvis det er burde du vide sådan noget...)
Avatar billede amigasger Nybegynder
05. november 2011 - 23:09 #4
Den bedste måde at teste på er ved overførsler på netværket. Kan du overflytte en fil med omkring 100-120 mb i sekundet, så ved du at du har et godt 1 gigabit netværk.
Test gerne med flere forskellige protokoller. Vær opmærksom på at pc'en/disken/netkortet i nogen tilfælde også kan være en flaskehals.
Avatar billede brisen Nybegynder
18. november 2011 - 09:52 #5
Jeg valgte lige at tjekke LAN Speed Test's hjemmeside ud, for at se, hvad programmerne koster. Hhv. LAN Speed Test og LST Server koster $5,00 / stk. Så jeg har bare købt dem, og forsøgt at teste hastigheden (det gode er, at de er uafhængige af harddiskhastighed, og blot tester NIC og kabler).

Men det driller lidt alligevel. Hvis jeg sætter LST Server til at køre på den ene PC, og plukker dennes IP adresse på den anden med LAN Speed Test, får jeg en fejl. Det er som om de ikke rigtig kan finde hinanden.

Producenten skriver ellers, at dette setup burde virke uafhængigt af at de enkelte PC'ere måtte have forskellige arbejdsgrupper (og det har de).

Er der nogen der har et bud på, hvad der kan være galt?