Avatar billede 412DC Praktikant
09. november 2011 - 10:11 Der er 25 kommentarer

Vista booter til blå skærm - ingen mulighed for cd boot eller menu boot

Hej, jeg skriver fordi jeg prøver at løse et problem med mine forældres PC. Det er en HP Pavilion og de har haft den i ca. 4 år. Den kører med Windows Vista og har altid haft et problem med at opdatere systemet og aldrig kunnet få SP til at virke. For en uges tid siden opdaterede den så igen, men efter reboot kunne den kun loade til den blå intro skærm. Jeg har prøvet at smide boot disken i, men den booter stadig kun til blå skærm. Har checket at BIOS'en booter på cd'en, ligeså har jeg prøvet boot menuen og vælge cd, men lige lidt hjælper det. Når jeg prøver at få Windows boot options frem med F8 vistnok, så er der kun 1 valgmulighed, nemlig at starte op normalt.

Jeg er ret tæt på at sætte harddisken over i en anden maskine og formatere den fuldstændigt. Men ville lige høre om der er andre muligheder inden jeg gør det?

Og, hvis jeg formatere den, vil det så bevirke at jeg ikke kan boote med Vista boot disken herefter?

Derudover, hvis det skulle vise sig at der er nogen der har en løsning på dette, hvordan sikrer jeg så at det ikke sker i fremtiden? Kan den overhovedet opdatere systemet?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe. Helst med noget andet end "ring til HP support.." :)

På forhånd tak
Avatar billede Miezip87 Novice
09. november 2011 - 10:47 #1
har du mulighed for at boote op i fejlsikret tilstand ?
Avatar billede 412DC Praktikant
09. november 2011 - 11:08 #2
Heller ikke nej. Ingen af de muligheder foreligger desværre, jeg kan slet ikke komme ind i Windows :(
Avatar billede Miezip87 Novice
09. november 2011 - 11:13 #3
hvis du afbryder dens mens jeg er ved at boote op, og så genstarter burde den komme med de valgmuligheder for fejlsikret tilstand osv, længe inden den kommer derhen med blå logo skærm.
Avatar billede Miezip87 Novice
09. november 2011 - 11:14 #4
"mens den er ved at boote" mente jeg :)
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2011 - 11:24 #5
under start af pc tryk gentagne gange på tasten F8

nu skulle du være i fejlsikret tilstand hvis du vælger det

hent hirens og se om den ikke kan hjælpe dig

http://www.hiren.info/pages/bootcd

der ligger utroligt med programmer på den
men se herunder

MBR (Master Boot Record) Tools

denne her kunne være interessanr men der er altså mange så nærlæs dem lige under teksten
BootFix Utility
MbrFix 1.3

ved ikke lige hvorfor en DU skal bruge
Avatar billede 412DC Praktikant
09. november 2011 - 11:25 #6
jeg tror ikke helt jeg er med. Altså slukke maskinen inden den kommer til den blå intro skærm og starte den op igen for trykke F8?
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2011 - 11:27 #7
Avatar billede Miezip87 Novice
09. november 2011 - 11:27 #8
#6  nogen computer skal du bare holde F8 inde når du booter indtil du for mulighed for at vælge fejlsikret, andre skal du bare trykke på indtil du kommer dertil.

men ja lige efter du har bootet skal du gøre det
Avatar billede 412DC Praktikant
09. november 2011 - 11:29 #9
når jeg trykker F8 så får jeg Windows Boot Manager, men den lader mig kun gå ind i Windows setup (EMS Enabled) og intet andet. Jeg kan ikke gå ind i fejlsikret tilstand.
Avatar billede 412DC Praktikant
09. november 2011 - 11:38 #10
Og for at uddybe, jeg kan ikke komme helt ind i Windows setup'en, for maskinen stopper alligevel ved blå skærm :(
Avatar billede Miezip87 Novice
09. november 2011 - 11:45 #11
ser ud til at den tror du er ved at installere / reparere windows.
måske du skulle gøre som #5 siger, og prøve og åbne den op med hiren boot CD
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2011 - 11:46 #12
sluk maskinen fuldstændig et øjeblik
start den op og ved første skærm billede tryk F8
ved næste skærm billede F8 - bliv ved ved hvert nyt billede så er du sikker

http://kimludvigsen.dk/tips-windows-fejlsikret.php
Avatar billede 412DC Praktikant
09. november 2011 - 12:01 #13
Den ser fin ud den boot cd. Men med chance for at enten blive leet ud, eller stemplet som tåbe så, hvordan henter man den? Jeg kan ikke finde noget link eller noget andet download.

Hvad med en formattering af drevet hvis jeg sætter det i en anden maskine? Er der nogen der ved om det vil gøre en geninstallering via. cd'erne umulig? Det er cd'er der er lavet efter installation i sin tid, hvor man laver back up cd'er.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2011 - 12:27 #14
et stykke ned henter du den

http://www.hirensbootcd.org/download/

den hedder 15.0
du får det hele også værktøj til det med hirens
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2011 - 12:29 #15
lav hirens som en bootbar dvd
brug RW dvd skiver der er genskrivbare - der kommer ofte nye versioner af hirens
Avatar billede 412DC Praktikant
09. november 2011 - 13:45 #16
Super, tak. Jeg prøver at downloade og boote med den og ser hvad der sker :)
Avatar billede 412DC Praktikant
09. november 2011 - 15:08 #17
Tja.. Jeg kom lidt videre. Jeg prøvede at få maskinen til at boote fra harddisken og komme ind i Vista, men det førte til en CHKDSK kontrol. I og for sig fint nok, men ved trin 2 stopper den med denne meddelelse:
!!0xc0000034!! 251/99916 (_000000000000000.cdf-ms)

Har desuden prøvet via cd'en at boote på den anden partition, hvor der også skulle ligge noget backup, men det virker heller ikke.

Jeg er sq lidt i tvivl om hvad man kan gøre herfra. Nogle bud?
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2011 - 15:25 #18
hvis det var mig var det en ommer - en nyinstall
Avatar billede 412DC Praktikant
09. november 2011 - 15:34 #19
Ja, også for mig, men den vil ikke køre den backup disk som laves når man køber computeren. Den hænger bare ved den blå skærm. Ellers var jeg kommet videre for længst :) Problemet er at intet bider på den. På computeren er der 2 partitioner, 1 for det alm. C drev og en anden partition til Factory Image. Men det jeg spekulerer i er at formatere c-drevet og så prøve igen. Nogen der ved om det er en god ide?
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2011 - 15:48 #20
har du nummeret til den windows version der ligger på den

hvis du har det kan du låne en version mage til og lægge den ind med det nummer

du har ikke noget cd drev syntes jeg der står foroven

hvad har du tænkt dig der
Avatar billede 412DC Praktikant
09. november 2011 - 15:54 #21
jeg har cd drev. Men at fremskaffe en anden vista version vil nok blive et problem. Desuden kender jeg ikke nummeret på det. Desværre.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2011 - 16:18 #22
så skal du ud i enten at lave en windows version på usb pen hvis den kan det
eller låne købe et eksterntd cdrom drev + du skal købe en vista version til den
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2011 - 16:21 #23
Se dette http://windowsfixup.com/2009/06/windows-vista-sp2-wont-boot-error-0xc0000034-fix/

Prøv iøvrigt at køre "chkdsk /r /p" fra din installations-cd
Avatar billede 412DC Praktikant
09. november 2011 - 18:36 #24
Har lige formateret hele partitionen med Windows på og ladet partitionen med Factory Image blive og nu kan den endelig starte op med boot cd'en der blev lavet da den lige var købt. Nu ser det ud til at jeg kan installere igen, jeg er i hvert fald kommet lidt længere :)Jeg poster og forhåbentligt lukker tråden hvis alt går vel.
Avatar billede 412DC Praktikant
10. november 2011 - 07:21 #25
Nå, efter en formattering af partitionen virkede installations cd'erne igen. Vista er oppe og køre og jeg prøver nu at opdatere. Jeg fandt ud af at fejlen jeg fandt kan afhjælpes ved først at installere denne update fra Microsoft: http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/why-am-i-receiving-error-0xc0000034-after-installing-windows-7-service-pack-1-sp1

Det virker selvfølgelig ikke hvis man har installeret SP1 og nu ikke kan komme ind i styresystemet. Men den kører og jeg er tilfreds.