Avatar billede Madshovgaard Nybegynder
09. november 2011 - 17:29 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Ustyrligt langsom og ustabil laptop

Hej Eksperten. Håber virkelig en kan hjælpe mig, for jeg er ved at gå i spåner og har snart ikke mere hår tilbage på mit hoved. Jeg er på randen af eksplosionen.

Min laptop (Asus F3 med Vista) er (nogen gange) så ualmindelig og urealistisk langsom og ustabil. Hvad kan det skyldes? Jeg har tjekket den for spyware (den er helt ren) og tjekker hele tiden kørende processer vha. ctrl + alt + delete ... Det er heller ikke andet end 14 dage, tre uger siden jeg har formateret lortet.

Nogen gange, når jeg tænder den, så kører den bare helt af helvedes til, og andre gange kan den køre præcist som den har kørt altid. Oftest er den super ustabil. Dette betyder fx. at jeg ikke kan se en film fra en ekstern harddisk uden at den hakker, som hvis man streamede med telefonmodem. Jeg kan ikke spille football manager, da det virker som om maskinen slet ikke kan trække spillet (der sker ikke noget når man klikker rundt derinde, osv.), og man kan på ingen måde høre musik samtidig.

Giver 200 til personen, der kan hjælpe mig med at få en computer der er stabil hver gang.

På forhånd tak

Mvh Mads
Avatar billede haverslev Novice
09. november 2011 - 17:38 #1
Vi starter lige med dette:
Hent og installere programmet Slimdrivers.
Kør programmet og lad den finde alle de opdaterede drivere den kan.
Når den har fundet disse, så installere du dem en efter en.
For en sikkerhedsskyld er det klogest at lave en genstart efter hver installation, således at du ved at den har udført installationen af driveren korrekt.

http://www.driverupdate.net/
Avatar billede haverslev Novice
09. november 2011 - 17:48 #2
Selvom du siger at du har tjekket for spyware etc. så vil jeg forslå at køre en tur med CCleaner og

Ccleaner:
http://www.piriform.com/ccleaner/download/standard

Malwarebytes:
http://fileforum.betanews.com/detail/Malwarebytes-AntiMalware/1186760019/1

Læs evt. her, hvordan du installere og kører de to programmer - Se under punktet:
Installation og kørsel af programmerne
http://www.eksperten.dk/guide/1232
Avatar billede lasbas Nybegynder
09. november 2011 - 17:56 #3
Vista har alle dage været 'tungt' og har en tendens til at 'sande til'

Bedste råd må være at skifte til Windows 7
du vil ikke fortryde det et sekund
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2011 - 17:59 #4
Enig med lasbas. Vista fylder 2 GB RAM, hvor Windows 7 fylder 1 GB. Altså er Vista dobbel så "tungt" som 7. Har din PC 2 - 4 GB RAM burde du hurtigst muligt skifte ud med henholdsvis XP (hvis 2 GB ram) eller 7 (hvis 4 GB RAM). XP fylder kun 500 MB RAM.
Avatar billede haverslev Novice
09. november 2011 - 18:01 #5
Arrhh skal vi nu ikke lige spise brød til, det næste er vel han skal købe en ny pc :-)
Avatar billede dealviinde Nybegynder
09. november 2011 - 19:13 #6
Hvor gammelt er dit diskdrev?
Avatar billede Cr8300 Nybegynder
09. november 2011 - 19:32 #7
Det er pga. vista, især hvis du kun er indehaver af 4 gig ram :-)
Avatar billede dealviinde Nybegynder
09. november 2011 - 19:37 #8
Jeg oplevede for nyligt det samme med min gamle Zepto NOX A15. Jeg skiftede min HD ud med en ny og hurtigere, og voila, den gamle spand koerte hurtigere end nogensinde foer.
Avatar billede haverslev Novice
09. november 2011 - 19:57 #9
Hmmm, skal vi lige holde os til nogle facts ang. Vista/W7.

Vista:
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-vista/products/system-requirements

W7:
http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/products/system-requirements

Og
Hvor stor en "del" tror I der er indeholdt i W7 - altså hvor "meget" indeholder Windows 7 af det oprindelige Vista styresystemet ??
Avatar billede Madshovgaard Nybegynder
09. november 2011 - 23:05 #10
Mit diskdrev er lige så gammelt som min computer.. vel en 3-4 år.

Det lyder rigtigt med det Vista-problem... Det besynderlige er bare, at den i laaaang tid har kørt sådan ganske fornuftigt sådan i stabilitet og sådan .. Den er bare pludselig begyndt at være pokkers ustabil!

Måske var det bare på tide at købe en ny laptop?? Jeg har 3gb ram og 2,4 ghz processer.
Avatar billede dealviinde Nybegynder
09. november 2011 - 23:20 #11
Tja, jeg ville købe en ny laptop. Men jeg er sikker på det er din harddisk der er "træt" Hvis du ikke gider ofre penge på en ny comp, så fyr 500,- af på en ny HD. Det fungerede for mig. Jeg havde de samme symptomer som dig.
Avatar billede Slettet bruger
10. november 2011 - 07:37 #12
prøv med denne her

http://www.systemrequirementslab.com/cyri/intro.aspx

hvis der er flaske halse sladrer den måske til dig.

m.v.h
Avatar billede haverslev Novice
10. november 2011 - 07:44 #13
Altså, fordi nogen siger at det er Vista der er problemet, så er det altså ikke helt korrekt.
Windows 7 "indeholder" stadig over 80% af Vista og det største problem med Vista var, at der ikke fandtes korrekt fungerede drivere fra starten af og det problem er der faktisk stadig for en del hardware. Især har og er stadig et problem med at få en god og velfungerende Vista driver til nogle bundkort (chipset)
Netop derfor er det vigtigt at få de mest korrekte drivere installeret og du vil opleve at din maskine faktisk kan køre rigtig godt og perfekt.
Som jeg skrev allerførst, opdatere alle de driver Slimdrivers finder.
Avatar billede haverslev Novice
10. november 2011 - 07:56 #14
#11 > hvor tror du at den er "træt" ?
Avatar billede dealviinde Nybegynder
10. november 2011 - 08:17 #15
Jeg mener blot at Diskdrev kan staa af efter en 3 aars tid. Specielt i laptops, da de typisk faar lidt flere knubs. Det er i hvert fald min erfaring. Det kurerede som skrevet problemerne med min laptop.
Avatar billede haverslev Novice
10. november 2011 - 08:42 #16
Øhh, nu er det meget nemt med en harddisk, enten så kører den eller ej.Altså enten læser/skriver den eller ej.
Hvis en harddisk får knubks, så slår den typisk læse/skrivearmen ned i selve diskpladerne og så virker den ikke mere, dog hvis man er meget heldig, så kan den skade nogle sektorer på disken, som den kan genskabe igen - men det vil typisk vise sig efter en start hvor man har fået givet maskinen den hådre behandling.
Når den så har genskabt den/de defekte sektorer, så kører den stadig som den altid har gjort - uden problemer.
Sidste ting der kan ske med en disk er, at den kan begynde at larme, give en skurende lyd, det er så et af de små lejer der er gået i harddisken. Det sløver som sådan ikke HDD`en, men med tiden vil den selvfølgelig blive mere støjende og ude af balance og bør derfor udskiftes allerede når lyden begynder at optræde.
Avatar billede dealviinde Nybegynder
10. november 2011 - 08:53 #17
Hvis det sker fysisk skade paa disken kan den ikke bare genoprette bad sectors. En harddisk kan sagtens vaere defekt, og stadig koere. Dog med en beskeden hastighed og stabilitet. Praecis som jeg beskrev i mit tidligere inlaeg. Det er ikke blot et spoergsmaal om den koerer eller ej. Saa sort og hvidt burde dit perspektiv paa emnet ikke vaere Hr. IT Architect...
Avatar billede haverslev Novice
10. november 2011 - 09:01 #18
Det er altså ikke korrekt, fakta er desværre som jeg skriver.
Nu er det jo ikke første gang jeg har fat i sådan en.

En harddisk kører ENTEN med 4200 / 5400/ 7200 rpm eller INGEN omdrejninger, den køre ikke med f.eks 5000 rpm. hvis den er dårlig.

Ring tillige til ibas og få samme historeie,et firma som jeg stærk kan anbefale:
http://www.ibas.dk/
Avatar billede dealviinde Nybegynder
10. november 2011 - 09:25 #19
Jeg påstår skam ikke at at rpm vil ændre sig. Der er vi helt enige. Jeg siger dog at en HD sagtens kan operere enormt langsomt fordi den er defekt. Og derfor være årsag til at computeren bliver ligeledes langsom.
Avatar billede haverslev Novice
10. november 2011 - 09:35 #20
Det har jo noget at gøre med de data der er på den HDD, ikke noget med selve disken at gøre.
Så langt så godt, og så er vi tilbage ved at det kan være styresytemet og drivene til styresystemmet.
Om data fylder 5 eller 300Gb på disken er underordnet, det er stadig kun styresytemmet der starter op og får maskinen til at fungere sammen med de korrekte drivere til al hardwaren.
Når dettte kører korrekt, ja så kan der være programmer som IKKE fungere godt på maskinen, men så er det kun det pågældende program som er dårligt og ikke en generel sløvning af maskinen eller andre programmer /spil.
Avatar billede dealviinde Nybegynder
10. november 2011 - 09:42 #21
Jeg tror ikke vi bliver enige her. Mit råd er, skift din HD. Lad os høre hvordan det udarter sig.
Avatar billede haverslev Novice
10. november 2011 - 09:52 #22
Der er jo flere ting der gør sig gældende ved din "sag" med en sløv disk.

1. du skifter harddisken, du får installeret det hele på disken igen - altså styresystem. drivere og div. programmer = ingen fejlog hurtig maskine igen.

2. Du får en anden HDD i, som kører med 7200Rpm, istedet for den gamle på f.eks 4200Rpm.

3. Den Harddisk du får i, har en større og hurtigere cache

Ps. jeg gør blot opmærksom på fakta, længere er den ikke. :-)
Avatar billede dealviinde Nybegynder
10. november 2011 - 10:02 #23
Du bekræfter netop min pointe. Tak. Så er vi vist ikke helt uenige alligevel.
Avatar billede haverslev Novice
10. november 2011 - 10:56 #24
Både ja og nej, for det har intet med en defekt harddisk at gøre (sløv/træt) og havde du geninstalleret det hele igen på din "gamle" harddisk, ja så havde den sikkert kørt 100% OK igen.
Atdu så vælger at skifte den til f.eks en hurtigere model HDD er så en anden sag.
Avatar billede dealviinde Nybegynder
10. november 2011 - 11:28 #25
Du kan på ingen måde med sikkerhed vide, om der skyldes en defekt harddisk eller ej. I mit tilfælde prøvede jeg at formatere, endda wipe min harddisk. Efter at have installeret Windows 7 igen(Og det prøvede jeg mindst 4 gange) kørte den endnu engang skiftevis mellem normal og enormt langsomt. Hvad angår hastigheden på mit nye drev(7200rpm), går det en smule hurtigere end min gamle 5400rpm, dette kan jo ganske enkelt tilskrives, at den er hurtigere. Det ændrer ikke på at mit gamle drev fungerede næsten på højde med det nye drev, indtil defekten meldte sig. Hvordan du end vælger at fortolke mine oplevelser er fakta, at jeg havde et drev der fungerede perfekt indtil det ikke kunne mere. Og jeg afhjalp problemet ved at installere et nyt drev. Det fungerede for mig, og derfor deler jeg mine erfaringer med Madshovgaard. Måske kunne det hjælpe ham. Del du blot dine erfaringer, måske kan de også hjælpe. Men lad nu være med at afskrive mit indput blot fordi du ikke er enig. Vi har alle ret til vores bidrag i denne tråd.
Avatar billede haverslev Novice
10. november 2011 - 12:29 #26
Jeg afskriver på ingen måder dit input eller andres , jeg påpeger og skrive fakta omkring ting der kan være årsager, ikke blot til spørgsmålet men også til indlæggene - nogle af de skrevne er jo ikke korrekte og det kan ikke være meningen at spørger skal bygge sin lid og fejlretning på ukorrekte fakta.
Avatar billede dealviinde Nybegynder
10. november 2011 - 12:43 #27
Det kan meget vel være du mener det er ukorrekt. Fred være med det. Fakta er, at jeg havde en computer der opførte sig præcis som Madshovgaards, og ved at skifte drevet endte jeg med en velfungerende laptop. Det virkede. Måske vil det virke for Mads. Der er intet ukorrekt ved noget af det jeg skriver.
Avatar billede Slettet bruger
10. november 2011 - 15:28 #28
Jeg holder fast på at du skal skifte til Windows 7 eller XP. Vista fylder på din PC 2/3 af computerens kapacitet - altså over halvdelen.
Avatar billede haverslev Novice
10. november 2011 - 15:43 #29
#28 hvad mener du med det?
Mener du at, fordi at de er fylder xx antal gb på harddisken, så kan den ikke køre så godt med Vista som f.eks med XP?
Avatar billede Madshovgaard Nybegynder
10. november 2011 - 16:56 #30
Jeg har netop prøvet at dele min harddisk op og installere windows 7 på den nye harddisk - dvs. jeg kører med 2 styresystemer nu. Men hver gang jeg åbner op i Windows 7, så er der ingen problemer og min computer kører nu igen som smurt i olie, hvor lækkert! Men jeg er lidt i tvivl om, hvem der skal have disse point!!??
Avatar billede dealviinde Nybegynder
10. november 2011 - 17:16 #31
Tillykke med det! Lad os håbe den forsætter i den dur.
Avatar billede dealviinde Nybegynder
10. november 2011 - 17:19 #32
Fortsætter*

Jeg er ligeglad med points - Det er bare fedt din comp kører igen.
Avatar billede haverslev Novice
10. november 2011 - 17:55 #33
Prøvede du i det hele taget indlæg #1?
Vista kan nu sagtens køre uden problemer, og det har den helt sikkert også gjort tidligere for dig, idet du skriver:
(nogen gange) så ualmindelig og urealistisk langsom og ustabil

Hvis du som du skriver, har installeret W7 på en ny partition, så har du en nyinstallation med W7 og W7 finder selv de korrekte og optimale drivere.
Dvs. der er IKKE andet på den partition end et install. W7 nu ?
Hvis ja, så har du har jo en del arbejde med at installere alt muligt igen, incl. spil
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2011 - 13:56 #34
#29 - Nej. De fylder på kapaciten - altså RAM.
Avatar billede haverslev Novice
11. november 2011 - 16:25 #35
#34  forklar forklar :-)
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2011 - 19:29 #36
#35 Lad os sige at en PC har 3 GB RAM og bruger Vista. Vista fylder 2 GB RAM - altså 2/3 af kapaciteten på computeren. Dette gør computeren langsom da den sidste GB RAM skal rbuges til resten - programmer osv. Hvis man bruger 7 er det kun 1/3 del man tærer på computerens kapacitet, hvilekt giver bedre ydeevne - endnu bedre emd XP som kun fylder 500 MB c.
Avatar billede haverslev Novice
11. november 2011 - 19:58 #37
Ja, jeg havde lidt på fornemmelsen at det var det du ville skrive, men:

Fakta er dog, at når Vista er installeret på en maskine og startes/loades, så bruger den MAX op til 1Gb ram og det er uanset om der køres med 32bit eller 64bit versionen.
Dog er det sådan, at den knap så bruget Vista Home Basic version, kun bruger op til 512Mb ram - det er en version som kører i en del af de små Netbooks/mini laptop.

Det samme er desværre IKKE gældenene for for Windows 7, da 32bit versionen bruger op til 1Gb for 32bit versionen og op til 2Gb ram for 64bit versionen.

Vista og Windows 7, har den betydelig forbedret egenskab i forhold til Windows XP, at de frigever rammene igen, såfrem der ikke er behov for at "bruge" deres kapacitet efter f.eks en load af styresystemet.

Windows XP, kan bruge op til MAX 128Mb ram og køre endda køre "nogenlunde" med kun 64Mb ram installeret - men som tidligere nævnt, så frigiver XP ikke den "frie" rammængde igen.
Derfor er det blevet meget almindeligt, at maskiner der skulle køre XP nogenlunde perfekt, skulle minimum have 512Mb ram installeret, så der var en vis rammængde til rådighed for andre programmer.
Avatar billede Madshovgaard Nybegynder
13. november 2011 - 20:11 #38
Haverslev: Kan du ikke skrive et svar. Synes du skal ha' pointene.
Avatar billede haverslev Novice
13. november 2011 - 20:30 #39
Madshovgaard > jeg skal KUN have points, såfremt mine indlæg hjalp dig, skal IKKE have points blot fordi jeg evt. har lavet flest indlæg i spørgsmålet.
Disse indlæg har tillige et "oplysnings formål" da der er mange myter og ikke helt korrekte oplysninger/fakta om dette og hint :-)

Så hvis IKKE mine indlæg var en hjælp til løsningen på dit problem, så venligst Afvis dette svar :-)