Avatar billede torbenso Nybegynder
10. november 2011 - 16:48 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Pc vil ikke starte helt op

Hej

En dag frøs skærmen, og så slukkede jeg computeren. Men nu vil den ikke tænde. Trykker jeg på tænd knappen på forsiden af kabinettet, lyder dioden og blæseren på CPU'en, på grafikkortet samt inde i strømforsyningen køre kortvarigt 1-3 sekunder.
Nogle gange når den har stået uden strøm i noget dage eller timer, vil den lige tænde lidt, omkring 20 sekunder, og går ud igen. Computeren siger ingen bib lyde.
Jeg har prøvet at skifte strømforsyningen, fjernet alt tilbehør som diverse drev og harddisken, jeg har fjernet strømmen fra blæseren på grafikkortet samt CPU'en. Jeg har prøvet at skifte ramklosserne ud med nogle som virkede. Jeg har prøvet at tage grafikkortet helt ud, jeg har prøvet at skifte batteriet i computeren.
Når computeren starter i moddet 1-3 sekunder eller de ca. 20 sekunder sker der intet på skærmen, den er fortsat i ''dvale tilstand'' Der sidder to skærmporte på samme grafikkort, begge er afprøvet uden held.

Det er en Fujitsu siemens - Scaleo 600
Med Windows XP
En ældre model, men har virket upåklageligt i flere år.

Kan det være CPU'en som er brændt af? Eller skærmkortet som ikke virker optimalt? Selvom den ikke vil starte selvom det ikke er tilsluttet, har desværre ikke et andet som passer i computeren jeg kan prøve :( Jeg har også fjernet alt tilsluttet til computeren så kun strømmen var tilsluttet, men uden held. Der er strøm på stikkontakten (da den også vil tænde ''lidt'')

Der har ikke været tilsluttet nyt udstyr inden det skete, heller ingen updateringer i perioden inden, eller nogen ændringer i BIOS'en.

Der har ikke været meget støv i den.

Håber i kan hjælpe, da jeg syntes at have prøvet alt.
Avatar billede Blueeyez Mester
10. november 2011 - 17:54 #1
Du har vel ikke mulighed for at afprøve med et andet bundkort? Ikke nødvendigvis et toptunet, men blot et test bundkort? Og så derfra afprøve med delene i den undtagen cpu og ram... alt andet burde kunne bruges i hvilken som helst pc..
Avatar billede torbenso Nybegynder
10. november 2011 - 17:58 #2
Hej

Alle andre ting fungere også i en anden computer, altså cdrom dreve, harddisk og ram, kan desværre ikke prøve grafikkortet af nogle steder :( Men kan dette skabe dette problem når det heller ikke virker når det er pillet fra? :)
Hvordan tænker du at teste bundkortet? Prøve andre dele i den computer, som ikke vil tænde nu?
Avatar billede Blueeyez Mester
10. november 2011 - 18:51 #3
Det jeg tænker er at jeg tror at det er bundkortet, jeg læser mig ikke frem til at du har prøvet og have andet graffikkort i din pc, men blot at du har haft den afmonteret og sat den i igen og når det ikke gør en forskel ja så er det jo en af delene enten bundkort eller graffikkortet.. så hvis du kan afprøve graffikkortet i en anden pc og det virker jamen så er det bundkortet ud fra hvad jeg kan læse mig til.
Avatar billede torbenso Nybegynder
10. november 2011 - 18:58 #4
Tak, vil prøve at finde en pc hvor grafikkortet passer i :) Vender tilbage når/hvis problemet løses og giver point, hvis det er problemet :D
Avatar billede Blueeyez Mester
10. november 2011 - 21:08 #5
Bare iorden ;)

Jeg vil dog lige understrege at du ikke skal købe nyt hw før du har gennemtestet, du kan os prøve følgende blot for at udelukke følgende:

Tag alt strøm fra pc, fjern batteri + ram

derefter starter du pc, den burde brokke sig over manglen af rammene..
Avatar billede torbenso Nybegynder
28. november 2011 - 18:40 #6
Hej Blueeyez, jeg har nu fundet et andet grafikkort jeg kunne teste med, dette er ikke problemet for opstarten.

Jeg har også prøve at fjerne alt strøm + batteri + ram, dog stadig uden held. Og uden brok,, ingen højtaler som hyler, har prøvet at tage alle dele fra en efter en, og har prøvet en anden harddisk i maskinen men stadig uden held.

Der kommer ikke engang nok strøm til at man kan fornemme harddisken starter op eller at man kan få CD'romdrevne til at køre ud (led blik i CD-rom drene bilnker dog som under almindelig opstart)

Kan man konkludere det kun kan være bundkortet?

Holder jeg tænd/sluk knappen inde, giver den små inpulver lidt efter hinanden som starter blæseren som hedder over CPU'en men ellers ingen forskel :(
Avatar billede Blueeyez Mester
28. november 2011 - 19:05 #7
#6 Svært og sige, for du har jo ikke prøvet med en ny strømforsyning.. og der kan det nemt være fejlen er.. så jeg kan ikke udelukke andet end at det kan være strømforsyning, men også bundkortet
Avatar billede torbenso Nybegynder
28. november 2011 - 19:16 #8
Ups har jeg ikke fået skrevet dette :( Prøvede med anden strømforsyning, men desværre stadig samme problem, meget underligt tænker jeg da den vil starte lidt blæseren) men ikke mere for så slukker den igen :(
Men bare ok må prøve videre eller lave genbrugspladsen tjene lidt på jernet :D
Avatar billede Blueeyez Mester
28. november 2011 - 20:18 #9
#8 Så vil jeg tro det er bundkortet, hvis du vel og mærket er helt sikker på at de dele du har testet med virker :)
Avatar billede torbenso Nybegynder
28. november 2011 - 20:25 #10
Nu måtte jeg prøve alt også stik på bundkortet, og nu er løsningen næsten fundet :D

På bundkortet sidder et ''4Pin PCI Express Card Power Cable''
http://image.made-in-china.com/2f0j00TeyQOkVznmcR/SATA-15pin-Male-to-4Pin-PCI-Express-Card-Power-Cable.jpg  ) (Det hvide stik af de to på billedet)

Hvis jeg tager det fra på bundkortet køre den meget længere, men desværre er det som om det er det som giver power til resten af festen, det ændre dog ikke noget ved at bruge en anden strømforsyning til dette problem, da jeg har byttet rundt på to strømforsyninger og testet de begge virker, så må være noget på bundkortet tænker jeg der forasager denne fejl, nogle idéer til hvad dette kan være skyld i eller en evt. løsning?
Avatar billede Blueeyez Mester
28. november 2011 - 21:11 #11
#10 Prøv og afmonter bundkort, læg den på et bord og sæt strøm til den mm. og se om det gør en forskel  (Det kan jo være den kortslutter).. (Du skriver ikke om bundkort sidder i kabinet eller ej, så derfor tænker  jeg det måske kan være bundkortet rør kabinet eller en skrue etc..

Evt prøv og fjern dens bios batteri og start den op..
Avatar billede torbenso Nybegynder
24. januar 2012 - 09:11 #12
Blueeyez vil du smide ét svar. Det er uden tvivl bundkortet, så computeren bliver udskiftet ;)

Tak før hjælpen...
Avatar billede Blueeyez Mester
24. januar 2012 - 11:38 #13
Får du har :)