Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
26. november 2011 - 00:29 Der er 49 kommentarer

Ekstern harddisk nægter at åbne, men er stadigvæk synlig

Efter et års trofast tjeneste har min harddisk tilsyneladende besluttet sig for at stille mig på en prøve. Skønt jeg er i stand til at se drevet under Denne Computer, så kan jeg ikke tilgå det hverken ved dobbelt venstre klik eller sågar højre klikke på det. Stifinder fryser fast og skal tvinges til at lukke før at jeg kan gøre noget igen.

Her er nogle fakta jeg håber der kan hjælpe med at belyse situationen:

- Jeg bruger Windows 7 (og har gjort det længe uden problemer i denne forbindelse)

- Jeg kan finde den under Enhedshåndtering under navnet "wd ext hdd 1021 usb device", hvis jeg trykker på Egenskaber påstår maskinen hårdnakket at "Enheden virker korrekt". Men hvis jeg vælger fanebladet Diskenheder så er alt informationen her blank.

- Jeg har forsøgt at koble den til en anden Windows 7 maskine, uden held.

- Jeg har forsøgt at afinstallere driveren og geninstallerer den.

Hvis du har en løsning der virker, som ikke indbefatter at købe en ny så redder du min weekend :o)

(Hvis muligt vil jeg naturligvis gerne beholde dataene hvis overhovedet muligt, men det er sekundært i forhold til at få den til at virke)
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2011 - 02:02 #1
Du skal i stedet prøve at se hvad der står om disken i DISKHÅNDTERING. Hvad mener du med driver? En harddisk kræver ikke nogen speciel driver, men den kan f.eks miste partitionstabellen.
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2011 - 02:09 #2
Ps. Disk håndtering ligger i Kontrolpanel "System og sikkerhed" forneden, "Dan og formater harddisk partitioner" Min win7 er på engelsk, så min oversættelse er nok ikke helt hvad der står.
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2011 - 02:17 #3
Jeg aner ikke om dette kommer på, men jeg har Kl. 02:05 skrevet 2 indlæg i dette spørgsmål, men de er begge forsvundet:(((((
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
26. november 2011 - 02:18 #4
Tak for kommentarene, jeg fandt Diskhåndteringen og forsøgte at åbne den som nævnt. Jeg kommer blot til et blankt vindue, nede i bunden fremkommer teksten "Der oprettes forbindelse til tjenesten Virtual Disk..."

Sådan har den stået 5 - 10 minutter nu, uden yderligere information.

Når man åbner den eksterne harddisk via Enhedshåndteringen, har man mulighed for at afinstallere driveren til den. Når man så slutter den til igen, finder Windows 7 automatisk en driver og reinstallerer den. Jeg tænkte at jeg lige så godt kunne prøve, min eksterne får det i hvert fald ikke meget værre end den har det nu ;o)
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
26. november 2011 - 02:19 #5
Mærkværdigvis så kunne de godt ses når man var logget af Eksperten, men hver gang jeg loggede på så forsvandt dine svar :P men jeg har læst og svaret på dem.
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2011 - 02:29 #6
Ja hej Martin, Eksperten fungerer lige nu ad helvede til. Indlægene kommer og går. Og ja windows 7 kan godt hænge i Diskhåndtering, prøv at genstarte, det hjælper sommetider. Vi er nød til at vide hvad der står om disken i Diskhåndtering.
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2011 - 11:42 #7
Prøv at downloade og brænde en live-cd f.eks. KNOPPIX www.helgec.dk/knoppix.iso -> boot så efterfølgende op på skiven  og meld tilbage for yderlig hjælp
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
26. november 2011 - 18:40 #8
@ Valbycom
Den fik lov til at stå og tænke mens jeg var til familie frokost :o)

Her er resultatet:
http://i1134.photobucket.com/albums/m610/MartinFroekjaer/EksternHarddisk.png

Jeg er lidt nervøs for at det er G'eren, den står med Filsystemet RAW og har 931,51 GB ledig ud af 931,51 GB... selv om den ikke nødvendigvis var fuld før, menes jeg at have haft lidt mere data på den end det :o(
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
26. november 2011 - 18:42 #9
@helgec

Jeg forsøger mig med den live-cd du foreslog og vender tilbage med resultatet.

Tak for den hurtige response indtil videre fra jer begge, det er herligt at se nogen er villige til at hjælpe! :o)
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2011 - 18:50 #10
Når der står RAW er der håb om, at det bare er partitions tabellen, som er forsvundet. Hvis det er det, kan den let gendannes med dette program: http://www.partition-tool.com/download.htm
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2011 - 18:53 #11
Du skal ikke udfylde navn osv.
Gå ind for oven under Wizard, og der Partition recovery wizard. Vælg automatisk.
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
26. november 2011 - 20:13 #12
@ valbycom

Jeg har installeret programmet, men det nægtede at starte op mens den eksterne var koblet til. Jeg afkoblede den eksterne, startede programmet uden problemer, tilkoblede den eksterne og trykkede på refresh knappen. Nu har den stået i en god fem minutter og sagt "Updating system information".

@ helgec

Det samme som ovenstående sker når jeg forsøger med din boot CD. Den køre igennem noget, men går så i en lilla skærm og stopper der (jeg lod den være i en god halv time uden yderligere skete). Jeg formoder at hvis jeg kobler den eksterne fra og prøver igen, så vil den løbe det hele igennem uden problemer.
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
26. november 2011 - 20:16 #13
@ valbycom

Aha, jeg var lige en kende for hurtig. Et minut efter indlægget så færdiggjorde den processen og jeg kan nu se G-drevet. Jeg forsøger mig med en Partition recovery.
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
26. november 2011 - 20:23 #14
Hmm, jeg får meddelelsen: "you have no unallocated space to search!" når jeg prøver at bruge partition recovery.

http://i1134.photobucket.com/albums/m610/MartinFroekjaer/Partitionrecovery.png

Selv om den kan se at mit g-drev ikke har et format.
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2011 - 20:34 #15
"Det samme som ovenstående sker når jeg forsøger med din boot CD. Den køre igennem noget, men går så i en lilla skærm og stopper der (jeg lod den være i en god halv time uden yderligere skete). Jeg formoder at hvis jeg kobler den eksterne fra og prøver igen, så vil den løbe det hele igennem uden problemer. "

Naa, det lyder nu som en "Kb40 error" - du skulle gerne få en skærm a.la.
http://www.helgec.dk/knoppix.html

Men prøv nu guiden fra "jasveg" først, hvis det ikke virker kan vi tage den derfra
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2011 - 20:48 #16
Nej nu ser det ikke godt ud mere. Jeg tror den windows 7 har forandret disken. I dit første billed-link stod disken som RAW, men i det andet link, står den som Uformateret. Det må være sket da Diskhåndtering ikke ville åbne.
For mig ser det ud som at det er nødvendigt, at formatere disken igen, så det gælder om at redde dine data først.
Men lad os nu se hvad helgec skriver om det.
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2011 - 21:07 #17
Helgec skriver ikke noget før spørger melder sig klar, men for alt i verden må han ikke formatere med Windows 7 for så er løbet kørt
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2011 - 21:22 #18
Nej det gør spørger da forhåbenlig ikke, for jeg skrev jo:"...så det gælder om at redde dine data først."

Men der er vel ikke så meget spørger kan melde ud med, eftersom han nu står med en uformateret HDD, og skal have hevet sine data ud.
Jeg har flere bud på gratis programmer, men da jeg aldrig selv har mistet noget, ved jeg ikke hvad der er bedst.
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
26. november 2011 - 21:25 #19
Ok, Diskhåndteringen påstår stadigvæk hårdnakket at Filsystemet er Raw og ikke Unformatted som Partion Master gør. Men jeg går ud fra at Partion Master ved besked.
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
26. november 2011 - 21:26 #20
Jeg er klar til at prøve og redde dataen, jeg har ikke rørt ved noget som jeg ikke har fået besked på indtil videre :o)
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2011 - 21:39 #21
NU skal jeg se "Barnaby" skriv en tid der passer dig i morgen (Hvis jeg skal forsøge og hjælpe)
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2011 - 21:55 #22
Barnaby, det er, efter min mening, noget af det værste bras, så det vil jeg ikke se.
Men tilbage til disken, der er noget mystisk i hvad EaseUs viser.
"you have no unallocated spece to search" samtidig vises der at der er næsten 1TB uallokeret plads. Jeg har prøvet at lade programmet scanne mine diske for mistede tabeller, og får den samme besked netop fordi alle mine diske er formateret.
Måske skulle du lade Sentinel køre en hurtig test af disken?
Jeg finder en download.
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
26. november 2011 - 21:56 #23
Jeg er ikke under tidspres, skriv blot løsningsforslaget når det passer dig og så giver jeg det et forsøg når jeg har tid :o)
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2011 - 21:59 #24
Det er et købeprogram, men man kan sagtens få lov til at prøve det.
I øverste bjælke er der en HDD som viser harddisk test.
http://www.hdsentinel.com/dl.php
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2011 - 22:02 #25
Jeg tror ikke mit sidste indlæg kom på.
Sentinel er et købeprogram, men man kan sagtens prøve det.
http://www.hdsentinel.com/dl.php
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
26. november 2011 - 22:31 #26
Hmm, første besked da jeg åbner prgrammet og den kigger på min eksterne:

"The status of the hard disk is unknown.

Please use the "Report" menu "Send test report to developer" option to help us determining if it is possible to detect and display more information.
Please visit the "Hardware" and "Support -> FAQ" sections on www.hdsentinel.com for details. "

http://i1134.photobucket.com/albums/m610/MartinFroekjaer/Sentineltest.png

Som anbefalet forsøger jeg at lave en Surface test:
"Error : 19 Mediet er skrivebeskyttet., Sector: 350145092"

Den gode nyhed er at harddisken på min PC er perfekt :P
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
26. november 2011 - 22:41 #27
Efter bare at have ladet programmet stå tændt over en 10 - 15 minutter, besluttede det sig for endelig at aflæse den eksterne:

"There are 19 bad sectors on the disk surface. The contents of these sectors were moved to the spare area.
Based on the number of remapping operations, the bad sectors may form continuous areas.
There are 6 weak sectors found on the disk surface. They may be remapped any time in the later use of the disk.
At this point, warranty replacement of the disk is not yet possible, only if the health drops further.
It is recommended to examine the log of the disk regularly. All new problems found will be logged there.

It is recommended to continuously monitor the hard disk status."
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2011 - 22:44 #28
Det er da rart at høre, at der er en god nyhed:)

"Error : 19 Mediet er skrivebeskyttet., Sector: 350145092"
Den fejl kan jeg ikke tolke, for du har vel ikke selv lavet skrivebeskyttelse?
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2011 - 22:47 #29
Nå ok, så prøv at lade EaseUs se på den igen.
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
26. november 2011 - 23:08 #30
Så er den begyndt på første skridt med partition recovery, jeg valgte den hurtige metode først uden held og er nu i gang med en komplet scanning, dog mener EaseUs nu at der kun er en kapacitet på 233 gb på den, istedet for 931 gb som den gjorde før.

Fingrene krydset for at jeg ikke har mistet noget af kapaciteten på min eksterne harddisk.

Hvis den heller ikke kan finde noget anbefaler EaseUs mig at bruge deres recovery program.
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2011 - 23:14 #31
Uha, det er spændende!
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
26. november 2011 - 23:23 #32
Nu ikke noget med at holde vejret, jeg tror ikke den er færdig med den komplette scanning før imorgen engang med det nuværende tempo og sandsynligheden er at jeg har brug for din assistance igen der ;)
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2011 - 23:47 #33
Nej det er nok ikke sundt at holde vejret til i morgen:) Jeg fortsætter gerne, men den proces du kører nu, har jeg aldrig prøvet.
Vil nødig være sortseer, men jeg tror du skulle have ventet med den store proces, til du havde hentet data ud.
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
27. november 2011 - 09:35 #34
EaseUs kunne ikke lave en recovery og anbefaler at jeg prøver og hente dataen ud med Wizard Recovery, så det prøver jeg nu.
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
27. november 2011 - 09:51 #35
Og hvis det værste der sker er at jeg mister dataen på min eksterne harddisk så overlever jeg nok også det, jeg har altid gemt familie billeder og andet uerstatteligt mindst to steder af netop den årsag... og hvis den eksterne slet ikke kan reddes så har jeg da et julegave ønske til listen.
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
27. november 2011 - 10:20 #36
Det med at lave en recovery blev tilsyneladende lige lidt mere spændende.

Jeg pillede den eksterne fra strømmen og flyttede den til en anden maskine (med væsentligt mere plads) og pluggede den til igen. Nu er drevet ikke længere synligt på Denne Computer og kan hverken findes med Hard Disk Sentinel, Partition Master eller Data Recovery Wizard.
Det eneste jeg har gjort er at køre en scanning med EaseUs Partition Master.

Jeg forsøgte at slutte den til den anden maskine igen, med samme resultat som ovenstående. Den har nu stået sluttet til i 20minutter uden at den er blevet synlig.

Er min Eksterne gået helt kaput mon? Det kunne godt virke til at den ikke kunne lide at miste strøm.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 10:28 #37
Download og udpak TESTDISK 6.13 http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

Åben mappen og højreklik på filen "testdisk" -> kør som administrator -> gå frem efter guiden http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step og forsøg at gendanne din filtabel -> kommer du i tvivl så ring 64 64 77 82
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 10:31 #38
Hvis ovenstående ikke virker, gentag men vælg i stedet i filen "photorec" -> gendan dine data efter guiden http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec_Step_By_Step -> kommer du i tvivl så ring 64 64 77 82
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
27. november 2011 - 10:54 #39
TestDisk kunne heller ikke finde min eksterne harddisk efter at den mistede strøm og startede igen.

http://i1134.photobucket.com/albums/m610/MartinFroekjaer/TestDisk.png

Det eneste der kommer frem er computerens.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 11:14 #40
Det lyder ikke rart - prøv at sætte din "syge" harddisk til i en computer som "standalone" boot op på knoppix indtil du får en skærm a.la http://www.helgec.dk/knoppix.html figur 1 og ring så til mig
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 12:18 #41
Jeg kom til at tænke på, om den HDD er i en box, hvis det er tilfældet kan det være der fejlen ligger. Der er jo en smule elektronik i en box, og det kan også fejle.
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
27. november 2011 - 16:05 #42
Den er i en boks, så det er muligt at det er der fejlen ligger.

Jeg har, under kyndig vejledning fra Helgec, prøvet at køre den igennem med diverse programmer uden større held. Efter at den eksterne harddisk mistede strømmen kunne det godt se ud som om den er stået af :-/
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 16:12 #43
I sådan en situation ville jeg pille HDD ud af boxen, og sætte den direkte til enten USB eller, hvis du har en stationær, til bundkortet.
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
27. november 2011 - 16:28 #44
Det er en WD ekstern harddisk og de er i et hardcover der er næsten umuligt at tage af uden at garantien frafalder.

Jeg overveje lidt hvad der er den bedste fremgangsmåde herfra.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 16:35 #45
Kender problemet med Verbatim box, man må ødelægge boxen. Men selvfølgelig, hvis du har garanti, så tal med forhandleren.
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2011 - 21:37 #46
Fandt du ud af noget?
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
05. december 2011 - 17:43 #47
Jeg fandt ud af at garantien ikke længere gjaldt. Pillede den ud af boksen of sluttede den til computeren uden held. Det ser ud til at den er helt død :o(
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2011 - 16:20 #48
Ja det er jo surt. Men ved at pille HDD ud af boxen fik du da vished, og skal ikke spilde mere tid på det.
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2011 - 16:37 #49
Ps. Jeg lagde jo mærke til, at du har gemt dine vigtige data på andet medie.