Avatar billede Slettet bruger
05. december 2011 - 13:59 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Word 2007: Hvordan tillades brugeren at formatere tekst i formulartekstfelter?

Hej Eksperter

Jeg har i Word 2007 oprettet et brevpapir som skabelon. Det indeholder nogle tekstfelter, som brugeren kan skrive i. Brugeren kan skrive en overskrift (med fast formatering) i et overskriftfelt og selve indholdet i et Brødtekst-felt.

Men i brødtekst-feltet er alt låst. Brugeren skal begrænses til kun at kunne skrive i disse felter, men i brødtekst-feltet skal han også have mulighed for at oprette underoverskrifter og anden tekst, der formateret med farve eller fed fx. Desuden skal han kunne oprette lister og tabeller.
Men alt dette bliver låst, så brugeren ikke har nogen værktøjer men kun kan skrive tekst.

Hvordan giver man denne særtilladelse til at redigere og formatere i netop det ene tekstfelt?

Tak.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
05. december 2011 - 16:58 #1
Jeg forstår det sådan, at du har benyttet den type formularfelter, som også fandtes i Word 2003 og tidligere. Er det korrekt?

Du har den mulighed at opdele dokumentet i sektioner og sørge for, at beskyttelsen kun er slået til for de sektioner, hvor kun formularfelterne må udfyldes. MEN uanset om du sætter indstillingerne for beskyttelse sådan, at en eller flere sektioner ikke er beskyttet, vil der være formateringsmuligheder, som ikke er tilgængelige i et beskyttet dokument.

Indstilling af beskyttelsen sektionsvis:
1. Indsæt sektionsskift (Sidelayout > Skift > Fortløbende) på de steder i dokumentet, hvor rettighederne skal skifte.
2. Klik på fanen Gennemse eller fanen Udvikler.
3. Klik på "Beskyt dokument". Nu vises ruden "Begræns formatering og redigering".
4. Under Redigeringsbegrænsninger, slå "Tillad kun denne type redigering i dokumentet" til.
5. I listen nedenfor, vælg "Udfyldning af formularer".
6. Klik på "Marker sektioner" og sørg for at fjerne flueben ved de sektioner, som ikke skal beskyttes. OK.
7. Når du er klar, klik på "Ja, aktiver beskyttelse". Angiv evt. et password, når du bliver spurgt - men sørg i givet fald for at have en ubeskyttet kopi, hvis du skulle glemme dit password.

Du må prøve dig frem for at finde ud af, om det kan komme til at virke hensigtsmæssigt. Jeg ville personligt undlade at lave en alm. brevskabelon med beskyttelse, da restriktionerne nemt kommer til at genere brugerne.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
05. december 2011 - 23:50 #2
Tilføjelse:
I den/de ubeskyttede sektioner skal du ikke indsætte formularfelter.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2012 - 14:42 #3
Mange tak for et meget grundigt svar.
Efter at have siddet og rodet med det kom jeg frem til, at det var smartest at fjerne begrænsningerne for brugeren helt. I stedet har jeg oprettet faste overskrifttyper og tabelindstillinger, så brugeren blot skal klikke på den ønskede overskrift. Det kræver jo lidt mere kontrol efterfølgende, hvis man stadig ønsker et ensartet udtryk, men det fungerer.
Jeg sætter stor pris på den tid, du har lagt i besvarelsen her. Læg venligst et svar og få point.
Hav det godt.

// Steeven
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
21. januar 2012 - 15:18 #4
Det lyder fornuftigt, at du har valgt at fjerne begrænsningerne.