Avatar billede Adejel Nybegynder
06. december 2011 - 17:10 Der er 6 kommentarer

Haddisk skratter på MacBook pro

Hejsa,
min ca. 7 måneder gamle MacBook Pro's haddisk er begyndt at skratte... det lyder nærmest som om at læseren rammer skiven.

Hvad kan der være galt? Kan jeg evt. købe en ny harddisk og sætte i?
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2011 - 17:49 #1
Hvis forbindelsen er i orden, og din harddisk laver mekaniske lyde, så er den syg. Og så gælder det om at få lavet backup af vigtige data - hvis du ikke allerede har gjort det. Og ja man kan altid skifte til en ny harddisk.
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2011 - 17:51 #2
Ps. Når din harddisk -og måske hele computeren? kun er 7 mdr. gammel, så er der garanti på.
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2011 - 17:53 #3
Måske noget i denne retning, bare ikke så højt? http://www.youtube.com/watch?v=vbq8vfs1wYY
Avatar billede thill Nybegynder
06. december 2011 - 20:57 #4
Prøv at kontakte www.servicepartner.dk og oplys dem dit serienummer.
De kan med det samme slå den op i Apple's system og se om ikke det er dækket, hvilket det burde så længe der ikke er tale om selvforskyldt skade mv.
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2011 - 21:21 #5
Selvfølgelig er der garanti, i følge købeloven.
Avatar billede thill Nybegynder
07. december 2011 - 21:02 #6
Garanti er noget producenten eller forhandleren stiller som en xtra service.
Der er intet krav eller lov om, at der skal stilles garanti jf købeloven.

Købeloven sikre dig en reklamationsret på 24 mdr, hvor man de første 6 måneder 'formoder' at en opstået fejl på produktet også har været tilstede på købstidspunktet, hvorfor fejlen skal udbedres uden omkostninger for køber. Dette er det tætteste du kommer noget der ligner garanti i købeloven.

Hvis forhandleren/producenten skal undsige sig reparations udgiften skal denne kunne påvise, at fejlen ikke har været tilstede på købstidspunktet. Det kunne f.eks. være en væskeskade eller anden form for fysisk skade på produktet.

De resterende 18 mdr. af reklamationsperioden vender bevisbyrden og det er ny forbrugeren der skal kunne påvise, at fejlen har været tilstede på købstidspunktet.

Man skal desuden som forbruger reagere inden for rimelig tid når man vil reklamere, dvs inden for 2 mdr. ellers har man grundet pasivitet valgt at acceptere fejlen som en spændene feature på sit produkt og man kan derfor ikke stille hverken forhandler eller producent til ansvar for fejlen.