Avatar billede forsberg94 Nybegynder
10. december 2011 - 21:09 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til et javascript

Hej!
Jeg kan ikke selv finde ud af javascript, så vil høre om nogle kan sige hvilke variabler osv jeg får brug for hvis jeg skal lave dette simple script:

Udregne højde ud fra mor og fars højde.
f.eks.

Fars højde = (Indsæt værdi)
Mors højde = (Indsæt værdi)
---------------------------
Dreng/Pige = (Vælg værdi)

Din forventet højde = (Udregnet værdi)

Ens forventet højde hedder så "Fars højde plus mors højde, divideret i 2, og derefter plusser eller minusser man med 13 alt efter om man er drenge eller pige".

Jeg beder jer ikke om at lave et helt script til mig, men blot lige fortæller om det er noget jeg selv kan bruge et par timer på at lave, selvom jeg er nybegynder :)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. december 2011 - 22:00 #1
JavaScript eller Java?
Avatar billede forsberg94 Nybegynder
10. december 2011 - 23:26 #2
Det er Javascript :)
Avatar billede kjeldsted Novice
11. december 2011 - 03:02 #3
Så er du vist havnet i den forkerte kategori ;) JavaScript har ikke ret meget med Java at gøre. Så ved du det til en anden gang.

Og det er utroligt simpelt at lave. Ved ikke om du kender til andre sprog?

Men du får i hvert fald brug for følgende:

var farHeight, morHeight, gender, result;

Og så er det "bare" at lave lidt matematik med de forskellige variabler.
Avatar billede forsberg94 Nybegynder
11. december 2011 - 17:45 #4
kjeldsted:

Det er desværre den del jeg ikke kan finde ud af :-)
Som du selv siger er det utroligt simpelt, og derfor tænkte jeg, at det måske kunne outsources, i stedet for, at jeg skulle til at lære sproget pga. et enkelt script :)
Avatar billede C:\> Juniormester
11. december 2011 - 22:44 #5
Hej

Jeg har lige prøvet at pølse noget sammen. Jeg syntes ikke din formel helt holder. Jeg går ud fra at hvis det er en dreng, så skal der tillægges 13 og hvis det er en pige, så skal der fratrækkes 13.

Her er hvad jeg har lavet, så kan det være du kan tilrette det.
Jeg kunne godt tænke mig at se den rigtige formel, eller de endelig program. Det lyder spændende.

<html>
<body>

<script type="text/javascript">
function beregn() {
var mor = parseInt(document.forms["parent"]["mor"].value);
var far = parseInt(document.forms["parent"]["far"].value);
var kon;
var barn;

kon = document.parent.x[0].checked ? -13:13;
barn = (far + mor)/2+kon;

document.getElementById("resulat").innerHTML=barn;
return false;
}
</script>

<form name="parent" onSubmit="return beregn();">
Højde Mor: <input type="text" name="mor" value=180><br />
Højde Far: <input type="text" name="far" value=170><br />

<input type="radio" name="x" value="pige" checked>Pige<br />
<input type="radio" name="x" value="dreng">Dreng<br />
<input type="submit" value="submit">
</form>
<p>Resulatat</p>
<p id="resulat"></p>
</body>
</html>