Avatar billede dazler Novice
13. december 2011 - 23:32 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Måske dårlig sektor på ny hdd.

Jeg har lige taget en ny pc i anvendelse med Win 7/64.

Win 7 er nyt for mig så jeg famler lidt iblandt. Jeg fik pludselig en prompt om at der muligvis var en dårlig sektor på min hdd og jeg sagde ja til at køre en chkdsk. Jeg sagde ja til chkdsk ved næste genstart.

Jeg genstartede og da jeg vente tilbage til min stod den klar til brug uden nogen meddelelser.

Jeg har ladet mig fortælle at jeg ikke kan være sikker på at min hdd er i orden, men at, og nu er det at jeg er lidt usikker på den rette sammenhæng, noget med at sektoren måske blot er "lukket af" og at jeg kan risikere at der er tale om den defekt (kun få dage gammel) hdd.

Findes der et værktøj til at give min hdd et fuldt sundhedscheck? Jeg har ladet mig fortælle at diskeeper er et bud, men jeg er selv blank her.

Hjælp modtages med tak.
Avatar billede Blueeyez Mester
14. december 2011 - 00:04 #1
Du skal bruge det værktøj som producenten af harddisken har liggende på deres side, når det så er sagt, så hvis du sender den retur, så vil forhandler bruge deres værktøj og siger værktøjet at harddisken ikke fejler noget så går de ud fra det oftest (Det er oplevelser jeg har haft)

En god test er dog at lave en formatering (Ikke eksptress, men normal i windows evt via cmd)

Hvis den fejler så er der fejl på harddisken og så står du os stærkt overfor forhandler..
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2011 - 07:50 #2
brug hirens

http://www.hiren.info/pages/bootcd

under denne  her bl.a

Hard Disk Tools

HDD Scan 3.3 HDDScan is a Low-level HDD diagnostic tool, it scans surface find bad sectors
der ligger flere samme sted

m.v.h
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. december 2011 - 08:37 #3
#1
Forhandlere er ikke kvalificeret til at teste om en HDD er ok el. ej.
Der bruges ikke et enkelt program til dette, men flere forskellige.
De programmer forhandlerne bruger tester typisk pladerne og ikke print/elektronik hvor der lige så tit kan opstå fejl.
Avatar billede Blueeyez Mester
14. december 2011 - 13:10 #4
#3 Okay, den har jeg ellers fået afvide af en forhandler for 1 års tid siden.. men rart at vide :)
Avatar billede dazler Novice
15. december 2011 - 01:08 #5
@ john_stigers

Du fik svaret på et forkert svar - fint.

Har du et forslag til mig?

På forhånd tak. (c:
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2011 - 07:41 #6
fik du set link 2

hvad sker der med den
Avatar billede dazler Novice
25. december 2011 - 20:34 #7
@ treatmenice

Det er muligt at jeg fuldstændig har mistet fodfæstet, men jeg kan altså ikke finde ud af hvordan jeg skal download "HDD Scan 3.3".
Avatar billede Blueeyez Mester
25. december 2011 - 20:37 #8
#7 Du skal hente Hirens boot cd og brænde den på en cd som image burn.. kan gøres nemt med imgburn bl.a. og så skal du boote op på den og ind under Dos Programs, harddisk tools og så skulle du finde den derinde :)
Avatar billede dazler Novice
25. december 2011 - 20:44 #9
Sikke da noget bøvl. Hvorfor ikke blot hente programmet her?:

http://hddscan.com/
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. december 2011 - 20:59 #10
Vil stærkt anbefale Hirens!
Der er masser af andre værktøjer man så har ved hånden en anden gang, så at hente bare det ene program, kan faktisk blive mere bøvlet ;)
Avatar billede dazler Novice
25. december 2011 - 21:20 #11
Jeg tror at du ret - hvis man håndterer it på dit niveau. Der er imidlertid mange af os der kæmper med at undgå at falde i de uoverskueligt mange fælder der findes inden for it.

Jeg har gennem tiderne fået installeret meget skrammel på min computer. Som du ganske vel ved, er det ikke nok blot at afinstallere det igen. Ofte arbejder man sig hen mod en maskine der ikke kommer til at køre godt uden at blive formateret. Bøvl.

Jeg har en ny og, i mere end en forstand, ren maskine lige nu. Der må gerne gå lang tid inden det ændrer sig væsentligt.

DERFOR skal "sådan nogen som mig" ikke have en stak utility programmer liggende som vi kan komme til skade med. Vi skal blot, i et tilfælde som dette, hente det vi har brug for, have en klar og entydig forklaring på hvad vi skal gøre og evt. hvad vi IKKE skal gøre og derfor ikke pille for meget.

Mange tak for alle jeres gode hensigter. Det er imidlertid ofte vigtigt at vi i fællesskab husker på hvor stor forskel der er på vore kompetencer inden for, i dette tilfælde - it.

I al ydmyghed og selverkendelse skal ovenstående forstås som netop det - at mine primære kompetencer ligger andetsteds.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. december 2011 - 21:53 #12
Pointen er netop at man ikke installerer noget man ikke har brug for.
Det ligger på en skive det hele :)
Avatar billede dazler Novice
25. december 2011 - 22:15 #13
Jeg håber ikke at du/I tager dette fortrydeligt op, men det giver ingen mening for mig.

Muligvis skyldes dette at jeg ganske enkelt ikke forstår konceptet.

Dette er for eksempel sort snak for mig:

"#7 Du skal hente Hirens boot cd og brænde den på en cd som image burn.. kan gøres nemt med imgburn bl.a. og så skal du boote op på den og ind under Dos Programs, harddisk tools og så skulle du finde den derinde :)"

Jeg kan tage fejl, men jeg forstiller mig at det være svært for mange af jer der har jeres daglige gang her, at forstå at det der bliver almindelig daglig tale for jer er volapyk for mange af os der lusker os herind i jeres verden og prøver at forstå lidt af det der sker her.

"Pointen er netop at man ikke installerer noget man ikke har brug for.
Det ligger på en skive det hele :)"

Ovenstående er jeg ganske overbevist om er sendt med venlighed og hjælpsomhed i tanke, men det giver, med min forståelse af det der her er blevet debatteret ingen mening for MIG.

Sorry guys.
25. december 2011 - 22:55 #14
Avatar billede dazler Novice
25. december 2011 - 23:40 #15
#14

Jeg har absolut ingen anelse om hvad du ønsker at fortælle mig.

Beklager.
26. december 2011 - 10:53 #16
Forudsætning:
Du HAR en CD brænder
Du har en TOM brændbar CD

1) Download denne store fil til en mappe du kan finde igen i næste punkt ->
www.hirensbootcd.org/files/Hirens.BootCD.15.1.zip

2) Udpak [Hirens.BootCD.15.1.zip] (som du lige har hentet) til en tom mappe du kan finde igen i næste punkt

3) Udpak  [DefaultKeyboardPatch.zip] til SAMME MAPPE som de resterende filer

4) Kør [Patch.cmd] og følg guiden på skærmen. Du skal jo sansynligvis vælge F. Denmark - Daenish

5) Isæt en BLANK brændbar CD

6) Kør [BurnToCD.cmd] i samme mappe og følge guiden på skærmen... vent vent vent...

7) Opstart PC'en med denne Hirens.BootCD - og følge guiden på skærmen...

Der er så alverdens test/check programmer ... eksempelvis som nævnt i #2 ...
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2011 - 11:24 #17
hirens laves som en bootbar dvd

de programmer der ligger i hirens kan alle startes via den dvd

et eksempel
ram skal ALTID testes før windows startes
der ligger en ramtester på hirens

du kan finde alle mulige programmer alle steder men der er ofte IKKE gratis

det er de på hirens
du må følge de råde vi giver dig ellers er det jo grundløst at lægge et spørgsmål herind
26. december 2011 - 12:47 #18
Ref #17: Behøver ikke at være en DVD - CD kan også gøre det...
Hvis man følger guiden #16, så bliver det automatisk til en Bootbar CD ...

www.eksperten.dk/guide/1463
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2011 - 08:13 #19
jeg bruger ALTID RW dvd skiver der kan overskrives 1000 gange derfor dvd
Avatar billede dazler Novice
29. december 2011 - 13:37 #20
Min computer HAVDE en defekt HDD viste det sig. En bekendt der var på besøg i juledagene hjalp mig og diskene er nu kopieret og ombyttet.

@ karise_larry

Tak for din klare og forståelige beskrivelser i #16 og #18. Det er rart at der er nogen der forstår at vi ikke alle er "samme sted" i vores it-forståelse.

Jeg vil vende tilbage og bruge din "opskrift" dersom der skulle vise sig at være behov herfor.

Tak igen og hvis du er interesseret i de 200 point må du nok hellere sende mig "Svar (til løsninger og pointgivning)".

Tak for denne gang. (c:
29. december 2011 - 13:42 #21
Ping...

Vi kan jo alle dele ...
Avatar billede dazler Novice
29. december 2011 - 13:52 #22
karise_larry - du får 200 point fordi du løste opgaven for mig ved at tale TIL mig og ikke NED TIL mig.

Det værdsætter jeg.

Godt nytår. (c:

Jeg slutter hermed overvågningen af tråden. (c:
29. december 2011 - 13:53 #23
Takker for Point...
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2011 - 14:02 #24
det er jo ret svært når du ikke vil hente det vi anbefaler dig og man så skriver lidt kontant til dig

der er vel en grund til du herinde stiller et spørgsmål

vi kan vel ikke andet end bare skrive gør det og det  - hvordan man taler mned til dig forstår jeg ikke

hvis man stiller spørgsmål herinde er det ret godt at følge op på hvad de forskellige skriver

men tak for hjælpen