Avatar billede The_Buzz Novice
19. december 2011 - 10:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Brokobling af transformere

Hejsa

Jeg er ved at montere LEDbånd lys - har købt tre 5 meter ledbånd ved Jem og Fix til 199,- og har så været ved at regne på om en transformer kan trække alle tre bånd - det er lige på grænsen.

Mit spørgsmål, er så - er det muligt at brokoble to af transformerene - altså NUL NUL - og PLUS PLUS som dette
http://www.modified.dk/transformer.png
Avatar billede cardude Praktikant
19. december 2011 - 10:49 #1
du er nødt til at fortælle mere om den transformator, er det en simpel jernkerne transformator så kan du sagtens bare der er en belastning på. er det en switchmode trafo så er det lidt sværre.

men mere info om transformatoren er nødvendig, evt et billede af den og indmaden hvis den kan skildes ad.
Avatar billede The_Buzz Novice
19. december 2011 - 12:23 #2
Jeg har lige taget et billede af trafo - men vil helst ikke skille den af:
http://www.modified.dk/trafo.jpg
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
19. december 2011 - 13:49 #3
Hej cardude
Dit billede viser en Switch-mode STRØMFORSYNING.
Der er altså ikke tale om en transformator hvor der kommer AC ud.
Den du har kommer der altså DC ud af. Der skal held til at køre to af dem i parallel, mest sansynligt brænder den ene af.

Kunne du måske dele kæden op eller købe en simpel jernkernetrafo 9 volt AC (eller 12 v AC) vil være nok blot der på den står 9 VA (svarer stort set til 9 Watt som der også kan stå på den.

En sådan kan købes hos enhver punkt 1 (husk at den skal være inde ellers en type til Udendørsbrug {IP44})
Vil du selv bygge Kan du hos Elfa købe en transformator til mellem 80 og 160 kr alt efter om du vil have den kortslutningssikker. Du kan forbedre den (og dem fra punkt 1 ) ved at sætte en diode (1n4007 pris ca 1 kr) i serie med ledningen til kæden og en elektrolytkondensator på 1000uF parallelt over ledningerne efter dioden. I så fald skal opstillingen enten indbygges vandtæt eller stå inde
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
19. december 2011 - 13:51 #4
Hej The_BUZZ
Det var selvfølgeligt rettet til dig og ikke
Cardude som skriver et formuftigt spørgsmål
Avatar billede The_Buzz Novice
20. december 2011 - 08:13 #5
Tak for hjælpen jeb_ats

Jeg spekulerer om man ikke bare kan bruge en computer strømforsyning til det så - den er på 12V også og kan trække små 300W sammenlignet med de andre der kan trække ~25W

Problemet er bare at få den til at tænde de 12V uden der er sat en computer til den..?
Avatar billede The_Buzz Novice
20. december 2011 - 08:15 #6
Og den fandt jeg så her hvordan man skulle :)
http://www.gideontech.com/content/articles/196/1
Avatar billede The_Buzz Novice
20. december 2011 - 09:13 #7
Og det virker fint, den PSU kan trække 300W mod de 24W den anden transformator kunne - så nu skulle der gerne være plads til at udvide det ledbånd.