Avatar billede mr72 Nybegynder
23. december 2011 - 21:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Indsættelse af tekst på flere html sider.

Hej alle som læser dette. Jeg er i gang med at lave en hjemmeside (det havde i nok gættet), og der er efterhånden kommet en del sider på den. Jeg ved på nuværende tidspunkt at jeg vil have den samme tekst til at stå i bunden af alle mine sider, men jeg ved ikke hvordan jeg skulle gøre det. Jeg har søgt lidt rundt på nettet da mit umiddelbare gæt ville være at bruge css, men så vidt jeg kunne forstå var det ikke en mulighed. Er der nogen som har nogen idé til hvordan jeg kan løse mit problem på forhnd tak ;)
Avatar billede jacobrd3 Nybegynder
23. december 2011 - 21:22 #1
brug include funktionen og style noget css som du selv er inde på

Mvh Jacob
Avatar billede rix Praktikant
23. december 2011 - 21:25 #2
Jeg ville bruge sevrer sprog (PHP eller ASP)
i php er det

<?php
require_once 'repeat.html';
?>

i repeat.html
kan du have dit tekst som så ville blive vist der hvor du har skrvet require_once 'repeat.html';
men dette ville kun virke hvis din sevrer understøtter php
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
24. december 2011 - 04:28 #3
da mit umiddelbare gæt ville være at bruge css

Undskyld, men for fanden det gav mig et godt grin! :)

Både jacobrd3 og rix17172 er inde på det rigtige område, dog er jacobrd3's svar ikke 5 potter pis værd. (Subjektiv info) ASP er skod, hold dig til PHP.

Hvis du ikke i forvejen benytter et server-side sprog, kan det i nogle tilfælde være lidt drastisk at begynde på det, bare for at få en ens footer eller header.

Du kan derimod bruge en iframe:

<iframe src="minside.html" frameborder="0" width="480" height="250"></iframe>

Dog er det ikke noget jeg varmt vil anbefale, og vil til hver en tid, selv vælge PHP, men nu arbejder jeg heller ikke med statiske websites.

Jeg informerer dig bare om dine muligheder. ;)
Avatar billede mr72 Nybegynder
24. december 2011 - 14:10 #4
Umiddelbart synes jeg at det lyder som en god idé det med php. Men jeg er ikke vant til at bruge det. Jeg er i gang med at sætte mig ind i det. Men det ville være rart at vide hvordan lige det der fungerer. Skal det bare plottes ind i html siden eller skal jeg oprette en ny eller hva?
Jeg tror at det ville gavne mig og andre som har det samme problem
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
24. december 2011 - 17:14 #5
umildbart er jeg også tilhænger af server side include, men hvis du ikke vil kaster dig over serverside, kan man gøre det med JS, her er et link der beskriver de forskællige måder
det er her beskrevet med en menu men kan nemt laves om til en bund tekst http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.php
men vær opmærksom på at nogle slår js fra

et hurtigt eks med js som footer, og stylet med CSS så det ligger absolut i bunden
html fil
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8"/>
    <title></title>
    <style type="text/css">
    #footer{
        RIGHT: 0px;
        LEFT: 0px;
        OVERFLOW: hidden;
        WIDTH: 100%; COLOR: navy;
        POSITION: fixed;
        BOTTOM: 0px;
        HEIGHT: 31px;
        BACKGROUND-COLOR: silver;
        TEXT-ALIGN: right;
    }
    </style>
    <script type="text/javascript">
    </script>
</head>
<body>
sjsljfldjlwjtew

<script type="text/javascript" src="footer.js"></script>
</body>
</html>

footer.js
document.write("<div id='footer'>");
document.write("<a tabindex=\"-1\" title=\"Tilbage til forsiden\" href=\"index.php\">rjo</a>");
document.write("\&ndash; Ronny Olsen \&ndash; : ");
document.write("</div>");
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
25. december 2011 - 02:56 #6
Den mest upraktiske metode jeg har set til dato, men ok. :)

Det første du skal gøre er, at sikre at din server understøtter PHP, som rix17172 også nævnte. Du behøver ikke ændre på din HTML, oprette en ny eller skifte fil. Du er dog nødt til at omdøbe dokumentet fra fx minside.html til minside.php, for ellers vil siden ikke blive sendt igennem PHP-kernen, før den bliver sendt videre til brugeren.

Mht. hvordan det skal gøres, så har rix17172 allerede givet dig et eksempel. Dog er der ting du skal være opmærksom på, ved dette eksempel.

rix17172 har brugt funktionen require_once(), hvilket der i bund og grund intet er galt med. Dog er der stor forskel om du benytter funktionen require_once() eller include_once(). Som navnet angiver, vil den fil du angiver med require_once() være påkrævet, så hvis det af en eller anden grund slår fejl, så vil siden ikke blive vist, men derimod kun en fejlmeddelelse. Lidt drastisk, da det du gerne vil inkludere ikke ligefrem er livsnødvendigt.

Derudover er det pænt overkill, at benytte *_once() funktionerne, da de eventuelle problemer de beskytter én imod, aldrig vil opstå i din situation.

Derfor vil jeg anbefale dig at benytte funktionen include(), da det er det optimale valg for dig. Herunder, har du et eksempel, der viser dig præcis hvordan du kan gøre det:

<!DOCTYPE html>

<html>
    <head>
        <meta charset="UTF-8" />
        <title>min side</title>
    </head>
    <body>
        <div id="header"><?php include("header.php"); ?></div>
        <div id="content">
            <h1>overskrift</h1>
            <p>lorem ipsum dolor sit amet.</p>
        </div>
        <div id="footer"><?php include("footer.html"); ?></div>
    </body>
</html>

Som du kan se, har det ingen betydning, om de filer du inkluderer er HTML eller PHP filer. Så længe at filen der skal inkluderer de andre, er en PHP fil, vil det fungere. ;)
Avatar billede olebole Juniormester
25. december 2011 - 15:43 #7
<ole>

Nuvel, ronols JS er ikke den mest praktiske måde at inkludere indhold på - men den er vel tæt på at være den mest udbredte  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede mr72 Nybegynder
05. januar 2012 - 19:36 #8
Jeg tror jeg går med DeeDawgs besvarelse, men da han ikke har lagt det ud som et svar bliver jeg nød til selv at tage pointene