Avatar billede Henrik3400 Nybegynder
29. december 2011 - 01:05 Der er 3 kommentarer

DATA TRAFIK MED LEBARA!

Hej jeg har en sony ericsson x10 mini pro og jeg bruger teleselskabet lebara.

jeg vil gerne vide hvad data trafik er?

- koster det penge

- er det ligsom 3g netværk

tak på forhånd :)
Avatar billede komputerdk Mester
29. december 2011 - 06:57 #1
Datatrafik er betegnelsen for når man henter / sender data.

Det er alle slags data som se en hjemmeside, lave et indlæg på facebook, sende og modtage emails, hente programmer via fx android Market.

Mange programmer til telefoner bruger også data til at hente reklamer.

Adgang til datatrafik kan opnås på flere forskellige måder fra din telefon:

Trådløst også kaldet wifi (tekniske betegnelse 802.11 b,a,g,n) , samme type som en bærbar computer kommer på Internettet. Det kræver at der er et trådløst netværk man kan forbinde til evt er der en kode. Denne type netværk rækker normalt kun 100-300m.  Det som kaldes Hotspot bruger typisk wifi og giver mulighed for Internet /data adgang , nogle får man en kode fx hos hoteller andre er uden. Fx Statoil, mcdonald,stog mfl har disse.
typisk koster wifi ikke ekstra at bruge og derfor kan det være en fordel at bruge hvor det er muligt.

Mobiltelefon Bredbånd hvor man bruger mobilMasterne til at forbinde (Teknisk kaldet for 4g,3g, gprs mm). Her koster det penge og der findes mange forskellige abonnementer, men generelt findes der to slags, dem hvor man afregnes for faktisk forbrug typisk målt i megabyte(mb) eller kilobyte (kb), ikke at forveksles med hastigen som måles i mbit.
Anden mulighed er at man køber en pakke med x antal megabyte typisk 500 til 20000.
Hvad jeg hurtigt kan se så koster dit selskab 2.75 pr megabyte data, hvilket vil sige at hvis du sender et billede til facebook koster det ca 7-9 kroner, en app der skal installeres ca 1-3 kroner, en hjemmeside ca. 0,5 til 3 kroner pr side visning (dvs hvis du læser bt så hentes data hver gang du trykker på et link / nyhed), youtube video kan koste fra 1 til 30 kroner pr set video. I udlandet skal du ca gange det med 10 til 25 i Pris.

Fordelen ved mobil Bredbånd er at man kan bruge det stort set alle steder.  Men smartphones kræver typisk en del data da de fx kan sættes op til at hente mail, opdatere facebook, se video på nettet etc.
Avatar billede Henrik3400 Nybegynder
30. december 2011 - 17:41 #2
Tak for svaret, det hjalp meget :)
Avatar billede komputerdk Mester
31. december 2011 - 09:43 #3
Det var godt. Generelt bør man købe et dataabonnement, da det hurtigt kan blive meget dyrt. Kendte en som bare havde været inde og se et Galleri på nettet et par gange, det kostede 500 kroner (men der kostede en megabyte også 10 kroner).

I udlandet skal du slå fra at den må roame (betyder den må skifte netudbyder..også en god ide at slå til hvis du bor et sted hvor der fx er svensk eller tysk net i nærheden), samt slå brug datapakker(når du er i udlandet).

Programmer som 3g watchdog på android Market kan holde øje med dit dataforbrug og lave en alarm når du fx når 1000megabyte.