Avatar billede thissel Nybegynder
04. januar 2012 - 18:28 Der er 1 løsning

Tilgå mappe via samme ip, ude og hjemme.

Hej Eksperter

Jeg har netop med succes opsat en NAS (Synology 212j) hvor det er meningen at jeg fremover vil have alle filer liggende. For at kunne tilgå filerne uanset hvor jeg befinder mig, har jeg derfor også opsat VPN på den.

Når jeg befinder mig hjemme, kan jeg tilgå fx mine dokumenter via stien "\\192.168.0.4\Dokumenter".
Uden for mit hjemmenetværk vil jeg gerne bruge den lokale internetforbindelse og udelukkende bruge VPN til at tilgå mine filer på NAS'en. Derfor har jeg fjernet hakket ved "Brug Standardgateway på Fjernnetværket" i indstillingerne for VPN-forbindelsen.
Det betyder dog også at jeg ikke kan tilgå dokumenter-mappen via stien  "\\192.168.0.4\Dokumenter" når jeg er forbundet via VPN. Så må jeg i stedet bruge stien "\\10.0.0.0\Dokumenter".

Mit spørgsmål er helt simpelt hvordan jeg kan sætte min computer (Windows 7) op til at route trafik på 192.168.0.4 videre til 10.0.0.0 når VPN-forbindelsen er aktiveret?

Grunden til at jeg er interesseret i at få det sat op på denne måde, er at jeg gerne vil opsætte min NAS som et drev (Z:) som jeg kan tilgå uanset om jeg befinder mig på samme netværk som NASen eller forbinder externt til netværket via VPN.

Håber der er nogen der kan hjælpe.
Avatar billede thissel Nybegynder
04. januar 2012 - 19:40 #1
Lukker spørgsmålet da jeg selv fandt svaret.

Løsningen er det super smarte program Netcatcher (http://www.anseko.com/netcatcherpro.html) hvor jeg nemt kan route 192.168.0.4 til 10.0.0.0 når VPN-forbindelsen er aktiveret.