Avatar billede IreneB Nybegynder
09. januar 2012 - 23:53 Der er 39 kommentarer

Konflikt mellem blogtoppens script og lightbox

Jeg har sitet http://www.paapinden.dk/ (...) Desværre konflikter deres javascript http://www.blogtoppen.dk/ (...) med min lightbox funktion.

Problemet opstår så snart jeg tilføjer blogtoppens script på mit site. Her stopper mine billeder og videoer pludselig med poppe op og fade baggrunden ud, som de skal. I stedet vises de blot i et bart vindue, og det var jo ikke lige meningen. Min lightbox funktion hedder prettyphoto version 3.1.3 og jeg benytter jQuery v1.7.
Der er desværre ingen hjælp at hente hos blogtoppen - de svarer ikke på mine mails.

Pt. har jeg fjernet scriptet fra mit site, for ikke at ødelægge layoutet. Kan en af jer evt. gennemskue hvad problemet er?

mvh Irene
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2012 - 00:08 #1
<ole>

Du har i den nuværende kode et problem med JavaScript fejl. Du kalder tydeligvis jQuery, før jQuery objektet er instantieret. Prøv evt. at gå tilbage til $(document).ready(function(){ og se, om du stadig får JS-fejl.

At fejlfinde på de to scripts samarbejde vil nok kræve, de begge er implementeret i din side

/mvh
</bole>
Avatar billede IreneB Nybegynder
10. januar 2012 - 00:24 #2
se det overvejede jeg også et kort sekund! men så fik jeg da vist en mindre hjerneblødning, da jeg ikke lagde det op inden jeg smed spørgsmålet her ;o) Jeg har straks lagt det op.

Jeg skal vist lige tilføje, at jeg absolut ikke er trænet i javascripts, men det har du jo nok regnet ud :o) desværre betyder det så også, at jeg ikke helt forstår dit forslag med at gå tilbage.
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2012 - 00:38 #3
Du har skrevet to forskellige linjer her, hvor du har kommenteret den ene ud:

// initialise Superfish
//    $(document).ready(function(){
    $(document).load(function(){

Prøv at bytte ud, så det er den anden linje, der bliver aktiv:

// initialise Superfish
    $(document).ready(function(){
//    $(document).load(function(){

I øvrigt en rigtig spændende side, du har dér! Jeg har ikke hat forstand på strikning, men du virker overordentlig kompetent - og jeg er en sucker for kompetente skribenter! Der kan desværre være langt mellem dem på WWW  :o|

Jeg faldt over - og slugte - din artikel/tråd om strikkede hygiejnebind og ærgede mig næsten over mit køn (og nok også min i den forbindelse hensunkne alder)  *LoL*
Avatar billede sabumnim Novice
10. januar 2012 - 01:06 #4
Hej Irene

Jeg har kigget på din side i Firefox hvor jeg har diverse addons til, og min webdeveloper til firefox melder følgende fejl:

Fejl: $("a[rel^='prettyPhoto']").prettyPhoto is not a function
Kildefil: http://www.paapinden.dk/
Linje: 719

Så et eller andet sted i din kode går den gal.

Jeg har kigget lidt nærmere og i din <head> inkluderer du et link til jQuery 1.7, men nederst i din fil har du denne kode, som indeholder jQuery i version 1.6.1, så dernede vil din jQuery version 1.7 blive overskrevet med version 1.6.1....

[code]

<!-- layoutbokse slutter -->
<!-- addthis -->

<script type="text/javascript" src="http://s7.addthis.com/js/250/addthis_widget.js#username=ireneb"></script>
<!-- prettyPhoto -->
<script type="text/javascript" charset="utf-8">
    $(document).ready(function(){
        $("a[rel^='prettyPhoto']").prettyPhoto({
            animationSpeed: 'normal', /* fast/slow/normal */
            padding: 20, /* padding for each side of the picture - men kun højre og venstre */
            opacity: 0.65, /* Value betwee 0 and 1 */
            showTitle: true, /* true/false */
/*            overlay_gallery: false, /* true/false */
            allowresize: true, /* true/false */
            counter_separator_label: ' af ', /* The separator for the gallery counter 1 "of" 2 */
            theme: 'light_square', /* light_rounded / dark_rounded / light_square / dark_square */
            hideflash: false, /* Hides all the flash object on a page, set to TRUE if flash appears over prettyPhoto */
            modal: false, /* If set to true, only the close button will close the window */
            changepicturecallback: function(){}, /* Called everytime an item is shown/changed */
            callback: function(){} /* Called when prettyPhoto is closed */
        });
</script>
<!-- blogtoppen -->
<script type="text/javascript" src="http://www.blogtoppen.dk/media/js/bt_tracker.js"></script>

<script type="text/javascript">
  bt_track_blog("BXlQbUOLD0O1iDF0DNLX1ciXRm0,");
</script>
<!-- google -->
<script type="text/javascript">
var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");
document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
</script>
<script type="text/javascript">
var pageTracker = _gat._getTracker("UA-3134247-1");
pageTracker._initData();
pageTracker._trackPageview();
</script><!-- InstanceBeginEditable name="spry" -->
<!-- InstanceEndEditable -->

</body>
<!-- InstanceEnd --></html>

[/code]

//Carsten
Avatar billede IreneB Nybegynder
10. januar 2012 - 01:06 #5
hehe ja - jeg har mange sjove indlæg ;o)
har du fx set pathatten? http://www.paapinden.dk/blog/2010/11/09/lidt-brystfikseret/ Den plejer at vække glæde - især hos mænd.
Eller måske qr-koden http://www.paapinden.dk/blog/2011/06/28/en-strikket-qr-kode-til-vognen/ den er særligt et hit hos de tilpas nørdede mænd :o)

Jeg har rettet load til ready, men det hjalp desværre ikke
Avatar billede sabumnim Novice
10. januar 2012 - 01:07 #6
He he, min kode blok kom lidt forkert ud, så prøver igen her:

<!-- layoutbokse slutter -->
<!-- addthis -->

<script type="text/javascript" src="http://s7.addthis.com/js/250/addthis_widget.js#username=ireneb"></script>
<!-- prettyPhoto -->
<script type="text/javascript" charset="utf-8">
    $(document).ready(function(){
        $("a[rel^='prettyPhoto']").prettyPhoto({
            animationSpeed: 'normal', /* fast/slow/normal */
            padding: 20, /* padding for each side of the picture - men kun højre og venstre */
            opacity: 0.65, /* Value betwee 0 and 1 */
            showTitle: true, /* true/false */
/*            overlay_gallery: false, /* true/false */
            allowresize: true, /* true/false */
            counter_separator_label: ' af ', /* The separator for the gallery counter 1 "of" 2 */
            theme: 'light_square', /* light_rounded / dark_rounded / light_square / dark_square */
            hideflash: false, /* Hides all the flash object on a page, set to TRUE if flash appears over prettyPhoto */
            modal: false, /* If set to true, only the close button will close the window */
            changepicturecallback: function(){}, /* Called everytime an item is shown/changed */
            callback: function(){} /* Called when prettyPhoto is closed */
        });
</script>
<!-- blogtoppen -->
<script type="text/javascript" src="http://www.blogtoppen.dk/media/js/bt_tracker.js"></script>

<script type="text/javascript">
  bt_track_blog("BXlQbUOLD0O1iDF0DNLX1ciXRm0,");
</script>
<!-- google -->
<script type="text/javascript">
var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");
document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
</script>
<script type="text/javascript">
var pageTracker = _gat._getTracker("UA-3134247-1");
pageTracker._initData();
pageTracker._trackPageview();
</script><!-- InstanceBeginEditable name="spry" -->
<!-- InstanceEndEditable -->

</body>
<!-- InstanceEnd --></html>

//Carsten
Avatar billede IreneB Nybegynder
10. januar 2012 - 01:14 #7
hmm så har jeg fået opdateret jquery til version 1.7 i forbindelse med oprettelse af superfish menu, uden at tænke over at prettyphoto benyttede sig af 1.6.1.

Skal jeg så downgrade hele sitet til 1.6.1 eller kan jeg blot ændre prettyphoto til at benytte sig af 1.7?
Avatar billede sabumnim Novice
10. januar 2012 - 01:20 #8
Hej igen

Det er ikke at du har opdateret til en version 1.7, men mere at du nederst i din html fil har indsat noget bt_tracker.js, som i sig selv kører på jQuery version 1.6.1.

Mit bud er at det er her problemet opstår da du overskriver din version 1.7 af jQuery.

Prøv evt. at udkommentere den bt_tracker.js i bunden af dit dokument, hvis det er muligt?

Efter dette, husk at refreshe siden helt (Tasterne Ctrl + F5)

//Carsten
Avatar billede IreneB Nybegynder
10. januar 2012 - 01:24 #9
ok det er bt_tracker der kører på 1.6.1 :harsetlyset:

Problemet er, at det lige præcis er den, jeg har brug for at linke til for at komme på blogtoppen. Hvis jeg udkommenterer den, så virker deres tælling af mine besøgende ikke
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2012 - 01:26 #10
@sabumnim: Problemerne og JS-fejlene starter længe før  =)

@IreneB: Lad os løse problemerne, efterhånden som de hober sig op  =)

Denne blok:

<!-- menubar starter -->
<script type="text/javascript" src="/res/js/hoverIntent.js"></script>
<script type="text/javascript" src="/res/js/superfish.js"></script>
<script type="text/javascript" src="/res/js/supersubs.js"></script>
<!-- menubar slutter -->

- skal flyttes ned efter dit jQuery script i toppen (prettyPhoto blokken). De bruger jQuery, så siden begynder allerede der at smide fejl, fordi jQuery ikke er instantieret endnu.

Jeg må afgjort straks læse om pathatten! Navnet giver billeder i mange forskellige (læs: forvirrende) retninger  :D
Avatar billede sabumnim Novice
10. januar 2012 - 01:28 #11
..og en anden ting...

Oppe i din <head> har du følgende kode:

<!-- menubar starter -->
<script type="text/javascript" src="/res/js/hoverIntent.js"></script>

<script type="text/javascript" src="/res/js/superfish.js"></script>
<script type="text/javascript" src="/res/js/supersubs.js"></script>
<!-- menubar slutter -->
<!-- Start prettyPhoto HEAD section -->
<script type="text/javascript" charset="utf-8" src="/res/js/jquery.js"></script>

Men da både hoverIntent, superfish samt supersubs skal bruge jQuery, skal din jQuery.js være sat ind før disse filer, da forbindelsen til frameworket ikke kan skabes...

//Carsten
Avatar billede sabumnim Novice
10. januar 2012 - 01:29 #12
@Ole, yes det opdagede jeg også lige da jeg lige kiggede lidt nærmere efter... :0)

Og Irene, sød lille pathat, sådan en lille fætter har jeg ikke set før under det navn - totalt fun

//Carsten
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2012 - 01:32 #13
*MuaaAaAAaaAAaaaAAAaahahaaha* Den er godt nok skøøøøn ...!!!  :D

Jeg er dog ikke helt sikker på, jeg er klar til at høre om dit strikkede saddelbetræk!  :)
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2012 - 01:34 #14
- men pssssssst ... du har noget PHP snask på pathat siden  =)
Avatar billede sabumnim Novice
10. januar 2012 - 01:37 #15
...og noget nær det samme php snask findes også her:

http://www.paapinden.dk/blog/2011/06/28/en-strikket-qr-kode-til-vognen/

Notice: Undefined index: query in /var/www/web11/web/comments/module/gentlesource_module_keyword_highlighting/gentlesource_module_keyword_highlighting.class.inc.php on line 254

Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2012 - 01:37 #16
- og qr-koden faldt jeg over første gang, jeg var inde ... også fed  *o)
Avatar billede sabumnim Novice
10. januar 2012 - 01:42 #17
Jeps, hvis jeg skulle have flere unger, skulle der helt sikkert være en QR kode på barnevognen, det er da for nørdet :0)
Avatar billede IreneB Nybegynder
10. januar 2012 - 01:52 #18
så er der rykket om på linierne.

php-snasken har jeg set tidligere, men så forsvinder det igen for mig - jeg har ikke kunnet løse det, da jeg ikke har kunnet finde hjælp via google. Hvordan fandt du fejlen? Så vidt jeg husker har jeg kun set den på min lokale server. (nu kan jeg se den forsvinder så snart jeg refresher siden?)

Jeg har bygget hele siden op selv og er selvlært i php, html osv, så der vil givetvis være nogle fejl rundt omkring - men jeg er kun glad for at kunne finde dem :o)
Avatar billede sabumnim Novice
10. januar 2012 - 01:55 #19
Nu kan jeg se at der er rykket om på linierne men ikke at det har gjort så meget.

Jeg får dog nu en javascript fejl idet min firefox melder dette:

Fejl: $("ul.sf-menu").supersubs is not a function
Kildefil: http://www.paapinden.dk/
Linje: 37

Hvilket sikkert skyldes at du tidligere udkommenterede .load funktionen...
Avatar billede IreneB Nybegynder
10. januar 2012 - 01:56 #20
særligt når hele vognen er strikket http://www.paapinden.dk/blog/2011/06/13/jeg-har-strikket-en-barnevogn/

Det var da spøjst med den php fejl. Den stammer fra mit commentscript, men jeg kan kun huske at have set dem på et par indlæg - imponerende nok at vi rammer begge i et hug
Avatar billede sabumnim Novice
10. januar 2012 - 02:02 #21
På siden med QR koden støder jeg nu også på denne php kode snask ting...

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /var/www/web11/web/comments/module/gentlesource_module_keyword_highlighting/gentlesource_module_keyword_highlighting.class.inc.php:254) in /var/www/web11/web/comments/include/session.class.inc.php on line 70

Dette kan betyde at du forsøger at sende nogle header informationer flere gange, eller at du har et mellemrum eller en linie før din session i toppen af dit dokument...
Avatar billede IreneB Nybegynder
10. januar 2012 - 02:03 #22
jeg må desværre hoppe i seng nu - jeg har tre tøser der vågner om fire timer og en mand der sidder i Thailand og ikke er til megen nytte der. Jeg vender frygteligt tilbage.

Jeg kan ikke huske præcis hvorfor jeg ændrede fra ready til load, men det var så vidt jeg husker pga supersubs
Avatar billede sabumnim Novice
10. januar 2012 - 02:04 #23
Sov godt Irene, har selv to knægte der også snart vågner :0)
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2012 - 02:28 #24
*ROTFLMAO* En strikket barnevogn ...?!??!!! Kan du stave til skabspsykose? Har du overvejet at strikke en tørretumbler i rustfri ståluld?  :D
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2012 - 02:32 #25
#21: "Dette kan betyde at du forsøger at sende nogle header informationer flere gange, eller at du har et mellemrum eller en linie før din session i toppen af dit dokument..." >> Nej, det skyldes fejlen, der er skrevet ud i toppen  *o)

Ja, jeg må også i seng. Vi snakkes jo nok i morgen, for vi er vist ikke færdige her  =)
Avatar billede IreneB Nybegynder
10. januar 2012 - 18:15 #26
Jeps - jeg vedkender mig min skabspsykose - som vist ikke længere er gemt i et skab ;)

ang. #21 - den fejlbesked jeg kan se hedder kun:

Notice: Undefined index: query in /var/www/web11/web/comments/module/gentlesource_module_keyword_highlighting/gentlesource_module_keyword_highlighting.class.inc.php on line 254

Jeg kan ikke se beskeden om session start, for s¨å plejer jeg automatisk at lede efter mellemrum osv :o)

Men jeg kiggede i begge filer og der var et mellemrum for meget sidst i gentlesource_module_keyword_highlighting.class.inc.php - det er slettet og nyt uploaded.
Avatar billede IreneB Nybegynder
10. januar 2012 - 18:18 #27
Ok så ser jeg lige #25 - det betyder vel at vi skal tilbage til java-fejlene så?
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2012 - 18:52 #28
Jeg har downet GentleSource og kan se, det er denne linje, der udløser fejlen:

$query = $url['query'];

Det betyder, $referrer ikke indeholder det forventede. Prøv ganske kort at sætte denne echo ind og kopier, hvad der udskrives - og slet det igen:

if (preg_match('#' . $_SERVER['HTTP_HOST']. '#i', $referrer) === 1) {
    return false;
}
echo '$referrer: '.$referrer.'<br>'.'HTTP_REFERER: '.$_SERVER['HTTP_REFERER'].'<hr>';
$url = parse_url($referrer);
$host  = $url['host'];
$query = $url['query'];

Det vil forhåbentligt sige noget om, hvor det går galt
Avatar billede IreneB Nybegynder
10. januar 2012 - 19:04 #29
hvor skal jeg sætte det ind?
Avatar billede IreneB Nybegynder
10. januar 2012 - 19:13 #30
ej åndgyld  - ungerne forstyrrede mig -  jeg fandt ud af det ved at se ordentligt efter og er straks i gang.

Svaret er:

$referrer: http://www.eksperten.dk/spm/954882
HTTP_REFERER: http://www.eksperten.dk/spm/954882

Som jeg husker det fik jeg også kun fejlen når jeg fulgte et link fra min lokale server til www - og ikke når jeg følger links internt på paapinden. Derfor troede jeg fejlagtigt, at det måske kun var der problemet lå.
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2012 - 19:50 #31
Okay, scriptet skal/kan øjensynligt ikke foretage sig noget, hvis der ikke er en query streng til stede. Derfor må du kunne tilføje denne if-sætning og få løst problemet:

$url = parse_url($referrer);
$host  = $url['host'];
if (!isset($url['query'])) return false;
$query = $url['query'];
$referrer_list = $this->get_property('referrer_list');

- I hope  =)
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2012 - 19:51 #32
- og du kan selvfølgelig ligeså godt flytte den én linje op - før $host = ...
Avatar billede IreneB Nybegynder
10. januar 2012 - 20:05 #33
så forsvandt den fejl :o)

men billederne virker stadig ikke med tælleren :o/
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2012 - 20:21 #34
Jeg får en fejl, der siger, at supersubs ikke er defineret. Mon ikke, det skyldes, at du ikke initierer superfish?. Prøv at slette kommentarerne her:

    // initialise Superfish
        $(document).load(function(){
            $("ul.sf-menu").superfish();
        });
Avatar billede IreneB Nybegynder
10. januar 2012 - 21:03 #35
jeg har slettet dem nu (vil jeg mene), men det hjælper desværre ikke
Avatar billede IreneB Nybegynder
10. januar 2012 - 21:04 #36
hvad benytter du til at fejlfinde? tænker at jeg ligeså godt kan blive klogere undervejs ;o)
Avatar billede IreneB Nybegynder
12. januar 2012 - 00:53 #37
Jeg er stadig lost her. Det vil ikke virke
Avatar billede IreneB Nybegynder
18. januar 2012 - 12:34 #38
anyone ??
Avatar billede IreneB Nybegynder
26. januar 2012 - 22:17 #39
Jeg har stadig ingen løsning på konflikten, men jeg har fjernet scriptet for ikke at ødelægge layoutet, mens jeg venter på svar