Avatar billede CoolGuy69 Nybegynder
30. januar 2012 - 21:15 Der er 38 kommentarer og
2 løsninger

Hænge lamper op! hjælp!

Hej! Vi står og skal have gæster imorgen, og vi skal altså have hængt de lamper op, og vi gider ikke være afhængige af at folk skal komme og hænge op for os.. Så nu vil vi selv lærer det!

Problemet er at jeg aner INTET om det, ved self godt ledningerne skal op i nogle faser(eller hvad det hedder) osv ik.

Billede af stikkende i loftet. http://i41.tinypic.com/fp70ok.jpg

Ledningerne der er i begge lamper http://i42.tinypic.com/11gncbs.jpg

Skal lige siges at billederne der er taget af dem i loftet, de billeder er taget vandret.

Hjælp ville være så SUPER!

- Oliver
Avatar billede store-morten Ekspert
30. januar 2012 - 21:34 #1
Jo, du skal have fat i elektrikkeren ;-)

Kan du evt. tage et tydeligere billede at loft stikket i loftet?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2012 - 21:51 #2
Normalt hvis loftudtaget ellers er intakt så må man godt hænge lamper op selv. Jeg synes dog dit udtag ser lidt mærkeligt ud??
(Utydeligt)
Kan ikke umiddelbart se et sted ledningen kan sættes fast.
Mangler der skruer i udtaget?
Som jeg ser det er der to monteringsklemmer i det. Den ene er en nul tilslutning og den anden er en tænding (fase).
Der hvor fasen er skal den brune leder monteres, og den blå i nul.
Du finder ud af hvor fasen er med en polsøger.
Avatar billede CoolGuy69 Nybegynder
30. januar 2012 - 21:58 #3
#1 - Jo da, brugte lige mit Digitalkamera denne her gang http://i40.tinypic.com/2r4jxx4.jpg

Vi er lige flyttet ind, og der er simpelthen ikke råd til en elektriker, og som sagt vi vil gerne selv lærer at gøre det, det er ikke så indviklet har vi fået afvide :)
Avatar billede CoolGuy69 Nybegynder
30. januar 2012 - 22:00 #4
#2 - Skruerne har vi taget ud, og vi ejer ikke en polsøger.. Kan det gå galt hvis man kommer til at sætte dem forkert i? altså vi afbryder self relæet, men når man så tænder, kan der så opstå noget farligt hvis de er sat forkert i?
Avatar billede store-morten Ekspert
30. januar 2012 - 22:04 #5
Nej, det er ikke indviklet.
Men.. Men..
Det ser ud til, at de der har demonteret lamper, har været så venlige at fjerne skruerne :-(
Så pas nu på ikke at komme i "stødet"
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2012 - 22:05 #6
Er der kun tænding og nul i udtaget vil lampen lyse som den skal.
Forskellen er bare at man kan få fasen til at ligge i gevindet på fatningen i stedet for bunden, så man skal lige passe på nallerne.
Der står muligvis i udtaget hvad det er. Står der et 0 ud for en af dem må det være den blå du monterer her. Nogle udtag står der M1 eller m2 på tændingerne.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2012 - 22:06 #7
#5 Enig.
Avatar billede CoolGuy69 Nybegynder
30. januar 2012 - 22:08 #8
#6 - Der er jo 2 udtag, og kan se ved den ene står der " M " - Den anden kan jeg ikke se pga maling. Hvad skal jeg så gøre her?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2012 - 22:11 #9
Brun ledning i M og den blå i det andet udtag er mit bud, nu du ikke har polsøger.
Hvad siger du store-morten. Er du enig?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2012 - 22:14 #10
Har du udtag med flere muligheder i andre bør du købe en polsøger, så du kan finde hvilken der er tændingen. En polsøger koster ikke alverden, og er fin til at samle ledningerne i udtaget, når man monterer.
Avatar billede CoolGuy69 Nybegynder
30. januar 2012 - 22:15 #11
#10 - Der er kun 2 udtag i alle stikkende i huset.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2012 - 22:17 #12
slet lige andre i linje 1 (sorry)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2012 - 22:17 #13
#11 ok, det gør sagen nemmere.
Avatar billede domino191191 Nybegynder
30. januar 2012 - 22:19 #14
Som sagt den brune i "M" og den blå i den klemme der sidder på SAMMA side af ledningsklemmen i midten. Den vil også hedde "O" hvis du får malingen af.

Den gul/grønne er jord, og skal kun bruges hvis der er en jordklemme. Tegnet her er 3 vandrette striber med en lotret ovenpå.

Det værste der sker hvis du forbinder forkert er at der går en sikring. Udskift den og prøv igan.

Men finder du de 2 jeg nævner øverst, så er det i orden.

:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2012 - 22:20 #15
Skruerne der mangler i udtaget er så nogle med et fladt hoved hvor ledningen kan puttes ind i klemme ikke?
Avatar billede kjeldsted Novice
30. januar 2012 - 22:20 #16
Alt. Nu er der vel kun to eller tre poler at vælger imellem. To af dem vil være faser og den sidste (hvis der er tre) vil være jord. Sætter du lampen i én fase samt jord sker der ganske enkelt det at lampen ikke kan tænde. Ganske enkelt. Og eftersom der er tale om vækselstrøm er det lige meget hvilket stik du sætter i hvilken fase.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2012 - 22:25 #17
#14 Er der kun to monterings muligheder i udtaget vil sikring ikke springe hvis man monterer en ledning i hver. Det eneste der sker er at man kan være uheldig at fasen kommer til at være på gevindet, og der skal man passe på man ikke får stød (hvis kontakten er tændt).
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2012 - 22:29 #18
#16 Hvis man sætter nul ledning fra lampe til jord i et udtag og den brune til tændledning, så vil den vel slå fejlstrøms relæet ud, da der går spænding til jord?

Ikke aktuelt i dette tilfælde da der kun er 2 steder at montere ledning i.
Avatar billede domino191191 Nybegynder
30. januar 2012 - 22:30 #19
Hvis der kun er 2 så ER det "M" og "O". Ikke andet. Og det er dem du skal bruge. Og de sidder på samme side af ledningsholderen.

Hvisa skruerne mangler, så er du "screwed". Sorry
Avatar billede store-morten Ekspert
30. januar 2012 - 22:33 #20
Jeg kan ikke se nogen farvede ledninger i udtaget?

Kun 2 klemmer uden skruer.
Montér en lednings ende på hver sin klemme.

Husk at aflaste ledning, ved at føre den igennem plastik bøjlen, og skrue denne fast, så lampen ikke hænger i klemmerne.

Det kan kun gå galt.... ;-)
Når du skifter pærer, og der er fase (strøm) på gevindet.
Undgå at berøre metallet på pæren ved skift.
Avatar billede domino191191 Nybegynder
30. januar 2012 - 22:37 #21
Der ER ingen ledninger synlige i et sådant udtag. De er oppe bagved i dåsen.

Så du er nødt til at skaffe 2 skruer eller et nyt udtag.

Like it or not. Sådan er det... :-D
Avatar billede store-morten Ekspert
30. januar 2012 - 22:41 #22
Se #4
Skruerne har vi taget ud
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2012 - 22:43 #23
Skruerne har de selv taget ud (#4) , så dem kan de bare montere når ledningerne puttes i.
Lægger svar for det jeg har skrevet i #2 og #6
Avatar billede CoolGuy69 Nybegynder
30. januar 2012 - 22:43 #24
#19 Jeg sidder med skruerne i hånden nu, og har prøvet og sætte den brune i M og den anden i O. - Lampen tænder ikke, og har prøvet og sætte en ny pærer i, uden held.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2012 - 22:46 #25
Gælder det for alle udtag??
Kan tænkes der er en defekt tænding ved døren.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2012 - 22:48 #26
Og ledning og fatning er du sikker på er i orden?
Avatar billede CoolGuy69 Nybegynder
30. januar 2012 - 22:54 #27
#26 - Ja, alt skulle være iorden, de forrige beboer havde ingen problemer, og vores lamper fejler ingenting, heller ikke kablerne.. Er lige ved at uploade et billede jeg tog efter opsætningen, det kommer om 2 sek..
Avatar billede CoolGuy69 Nybegynder
30. januar 2012 - 22:56 #28
Avatar billede store-morten Ekspert
30. januar 2012 - 23:02 #29
Ring til en Elektrikker....

Hvis jeg ser rigtigt.

Hvor gammel er du? Hvis man må være så fri...
Avatar billede domino191191 Nybegynder
30. januar 2012 - 23:01 #30
Nu skal du jo lige have den hvide kappe på ledningen ind under holderen. Ellers skulle det være OK...
Avatar billede CoolGuy69 Nybegynder
30. januar 2012 - 23:06 #31
Lyder til jeg har gjort det rigtigt den hvide kappe skal bare med., og 30# Kan sige det sådan, at hvis man skal være 18 for at være medlem af Eksperten, så er jeg ikke gammel nok. ;-)
Avatar billede domino191191 Nybegynder
30. januar 2012 - 23:12 #32
Men det lader til at du overlevede....

Godt gået... :-D
Avatar billede store-morten Ekspert
30. januar 2012 - 23:19 #33
Nej ;-) Det var nu ikke det, du er da velkommen her.

Jeg gætter på 16 år?

Vil helst ikke have du kommer galt afsted med strømmen ;-)

Virker det nu... er der lys
Avatar billede CoolGuy69 Nybegynder
31. januar 2012 - 00:09 #34
#33 - Er 15, så tæt på, ja, der er lys over landet nu :)
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2012 - 16:27 #35
Skal vi lukke tråden?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2012 - 17:43 #36
Avatar billede store-morten Ekspert
31. januar 2012 - 23:00 #37
Han har da ikke tid i dag ;-)
Har gæster, i lampens klare skær...
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2012 - 23:07 #38
Ja det er rigtigt.(kan se det i indlægget)
Håber han har fået ros for lampe opsætningen.
Avatar billede ohmish Nybegynder
25. september 2012 - 15:49 #39
Hej. Jeg undrer mig lidt over at I snakker om at det er vigtigt hvad vej det vender (fase på fatning osv.). Vi har da vekselstrøm i DK? ;)
Avatar billede domino191191 Nybegynder
25. september 2012 - 16:00 #40
Funktionsmæssigt har du HELT ret. Det funker fint uanset hvordan du vender ledningerne.

Men det er hensynet til fumlefingre der gør at man i fatninger bør sætte fasen i bunden af fatningen, selvom der er så mange andre lamper der jo sidder på en stikprop/forlængerledning, og dermed er uden for den kontrol.

Det stammer nok tilbare fra den gang hvor fatningerne var mindre skærmede og du, med umage, kunne komme til at røre kraven af fatningen, og dermed få stød hvis fasen IKKE var sat på bund-kontakten. Den gang havde man heller ikke HFI-relæer til at beskytte mm.

Så det "korrekteste" er at sætte fasen i bunden af fatningen.  :-)

Og fenerelt følger man gerne mærkningen om muligt.