Avatar billede 3combruger Nybegynder
31. januar 2012 - 22:42 Der er 9 kommentarer

Linux

Hej.

Jeg skal have Ubuntu på min computer - men leder allerede nu efter drivers...

Er Ubuntu det samme som linux ?

For mange steder har de Linux drivere.
Avatar billede kurt54 Ekspert
31. januar 2012 - 22:53 #1
Ja ubuntu er en linux variant. Overvej eventuelt dabuntu som er en ubuntu tilpasset danske forhold.

http://tyge.sslug.dk/dabuntu/

Min erfaring med ubuntu og dabuntu er de genkender det meste hardware på de computere jeg har prøvet og har driver med.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2012 - 23:50 #2
Ved du hvilket hardware du har?
Avatar billede 3combruger Nybegynder
31. januar 2012 - 23:52 #3
den hardware jeg er nervøs for er:

GTX 560 Ti
og ikke mindst mit Raid 0 system - som kører på mit AMD chipset på Crosshair IV formula boarded
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2012 - 23:57 #4
Har du overvejet at prøve Wubi? Det installeres i Windows, og så kan det bootes som normalt, så kan du prøve dig frem mht. kompatibilitet.
Avatar billede 3combruger Nybegynder
01. februar 2012 - 13:08 #5
Hej.

Jeg er ikke ret meget kendt i andre systemer end Windows.

Men man kan vel også installere Ubuntu i Windows og så derefter boote ?

Hvad er forskellen mellem Ubuntu og Wupi???
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2012 - 16:43 #6
Men man kan vel også installere Ubuntu i Windows og så derefter boote ?

Det er intet problem og , efter min mening, en god måde at starte på. Det kaldes dual boot.

Nemmest er først  at have windows indtalleret og have en ledig partion klar til Linux

http://opensuse-guide.org/installation.php
Du kan løse lidt om det her
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2012 - 16:41 #7
Hej.

Wubi er Ubuntu med Windows some host.

Du kan få installationsfilen til Wubi her:
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/windows-installer

Så kan du bare installere det. Den beder dig om at genstarte på et tidspunkt, og ved opstart kan du så vælge mellem Windows og Ubuntu.

Wubi (ubuntu med windows som host) er lidt langsommere, men kan umiddelbart det samme. Det kan så tilgengæld let afinstalleres i Windows, i tilfælde af at Ubuntu (eller lign.) ikke er noget for dig.
Avatar billede henrik2008 Nybegynder
02. februar 2012 - 11:01 #8
Er der nogle af jer, der ved om ubuntu linux har fixed deres fejl, der var vist noget med at ubuntu version 11 tro jeg nok, var smæk fuld af fejl og mange bruger oplevet problemer i form af system nedbrud, sort skærm og en masse andre problemer (det er bekræftet!). jeg plejer selv at bruge
ubuntu 10.10.
de må da have fixed disse problemer med den nye version ?.
jeg vil bare lige gøre opmærksom på disse problemer!.
Avatar billede 3combruger Nybegynder
02. februar 2012 - 19:53 #9
Hej.

Jeg vil gerne lidt væk fra Windows - og har fundet ud af at Ubuntu på en eller anden måde kan bruge WoW filerne - og game derfra.

Men kan mit RAID 0 køre på Ubuntu?

Har Asus Crosshair IV