Avatar billede blankigen Nybegynder
01. februar 2012 - 10:29 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Parser til javascript

Hej

Jeg arbejder oftest med sprog som C# og java. Når man compilerer i disse sprog, fanger compileren/parseren programmeringsfejl (i syntax) og man er selvfølgelig nødt til at rette disse fejl for at kunne programmet til at virke.

Det er lidt svære i java-script: Man fanger ikke rigtigt syntaktiske fejl, og java-scriptet kan køre i IE uden problemer, men den kan ikke køre i firefox.

Jeg efterspørger her i denne tråd en parser til java-script, som kan hjælpe programmøren med at fange syntaxfejl og iøvrig hjælpe med en standard javascript-kode, som kan køre i alle browsere. Har I nogen råd ?
Avatar billede jokkejensen Novice
01. februar 2012 - 10:44 #1
Jeg bruger jQuery, så er jeg "sikker" på hvis jeg overholder dets api at det fungere i alle browsere/JS enheder, der er intellicense til VS.net sikkert også til dit java IDE, så du kan let komme igang.

/J
Avatar billede softspot Forsker
01. februar 2012 - 15:43 #2
Måske JSLint eller JSHint kan ghælpe dig lidt på vej til at overholde nogle fornuftige standarder for JS-kodning...
Avatar billede olebole Juniormester
01. februar 2012 - 18:09 #3
<ole>

Man fanger ikke rigtigt syntaktiske fejl, og java-scriptet kan køre i IE uden problemer, men den kan ikke køre i firefox. >> Det må skyldes en misforståelse af, hvad JavaScript er  =)

Du skal meget langt ned i sjældne specialtilfælde for at møde forskelle mellem browsernes tolkning af JavaScript. Derimod er der en del forskelle på browsernes DOM fortolkning.

De fleste browsere indeholder idag udviklerværktøjer, som fint fanger syntaksfejl i JavaScript - og ECMAScript/DOM bindinger - så det burde ikke være noget problem.

/mvh
</bole>
Avatar billede jokkejensen Novice
02. februar 2012 - 09:10 #4
Udviklervæktøjer:
IE9 = tryk F12
IE7-8 = http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=18359
Firefox = http://getfirebug.com/downloads
Chrome = CTRL + I
Safari = CTRL + ALT + I

Der er javascript profiler og debugger i langt de fleste
Avatar billede blankigen Nybegynder
02. februar 2012 - 17:11 #5
Hej jokkejensen

Tak - det er anvendelige tools (browser-funktionerne og plugins):-)

Smid et svar ;-)
Avatar billede jokkejensen Novice
03. februar 2012 - 11:10 #6
ja det vælter i plugins til jQuery, man kommer lettere i mål .

(ligegyldigt hvad olebole kommentere herefter, husk på han er en gammel rotte i faget, og kan sikkert klare opgaven pænere og hurtigere gennem eget kode)

Men for os normale individer er det lettere at bruge noget gennemtestet, samt ufattelig godt dokumenteret. Desuden skulle man støde på problemer er det lettere at finde en løsning på google, da jQuery er bredt udbredt, husk at benytte et CDN til at hente fra, minified og gzipped, så er du nede på 19kb.

Kig evt på jQuery ui, hvis du let vil lave advancerede kontrollere.

/J
Avatar billede jokkejensen Novice
03. februar 2012 - 11:11 #7
how du tænkte jo på oleboles udviklingsværktøjer.. stik ham points i stedet, mit var blot en lige et lille oprids/kommentar over hvad han mente.

/J
Avatar billede olebole Juniormester
03. februar 2012 - 15:56 #8
"Men for os normale individer" >> Hov hov ... pas nu lige lidt på med overdrivelserne!  *D

Ellers tak, jeg samler ikke point. Til gengæld kom jokkejensen med en vigtig uddybning af min kommentar, så han bør klart have dem  =)