Avatar billede Laped17 Nybegynder
09. februar 2012 - 17:22 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hi fi

Hej E, jeg står og vil gerne have nogle gode højtalere har kigget på dem her http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/gulvfront/cerwin-vega_ve-8f_hojttaler_sort.htm
De skal ikke være så dyrere, men hvad mere skal jeg have? Forstærker kabler?
// Laped17
Avatar billede chalde Seniormester
09. februar 2012 - 17:25 #1
Du får højttalere der kan spille højt, men mange vil nok ikke sige at de er "gode".
Personligt ville jeg kigge efter noget andet, hvis der skal være tale om "god" lyd.

Det værende sagt, så er "god" lyd en meget subjektiv vurdering.
Nogen vil have den tungeste bas der ikke kan andet en genere naboerne, andre vil have den klareste lyd der får alt andet end den højeste lydkvalitet til at lyde elendigt osv..
Avatar billede Laped17 Nybegynder
09. februar 2012 - 17:27 #2
Jeg vil gerne have en mellem ting, men til at betale :) Hvad vil du anbefale?
Avatar billede Laped17 Nybegynder
09. februar 2012 - 17:27 #3
Vil gerne have en mellem ting :) Men til at betale
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2012 - 17:38 #4
Efter min mening kommer der en klarere/bedre lyd ud af Dali højttalerne end Cervin Vega.
Må dog indrømme det er et stykke tid siden jeg har sammenlignet dem.
Købte Cervin Wega for 30 år siden (19981) og Dali i 1991 og 2009 hvor mine gulvhøjttalere måtte vige (DAli 7A)
Har nu en aktiv subwoofer og 2 sattelithøjttalere fra Dali.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2012 - 17:41 #5
Det bedste råd der kan gives er at du hører på dem før du køber.
Ud over højttalere skal du selvfølgelig have en forstærker, samt noget du kan afspille med.
Har du i din pc et rigtig godt grafik kort kan du afspille med denne.
Har du en dvd afspiller kan du sagtens bruge den til cd plader også.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
09. februar 2012 - 17:49 #6
Cerwin Vega VE-serien er ikke den typiske diskotekshøjttaler, men en mere allround højttaler.

Du bør dog nok lytte til dem i butikken og her er det vigtigt at du medbringer din egen musik og helst i en ordentlig kvalitet.
MP3-filer giver ofte et ret dårligt billede af lyden, specielt hvis de er komprimeret hårdt.

Udover højttalerne skal du så også have nogle højttalerkabler og lad her være med at blive prakket nogle dyre kabler på.
Så længe de bare har den mindste krævede tykkelse, så er de gode nok.
Normal el-ledning er mere end nok i tykkelsen og den eneste grund til at man måske ikke lige skulle købe el-ledninger er at de ofte fås i nogle få farver, som måske ikke helt spiller med anlægget. :)

Det er langt vigtigere at have den samme længde på kablerne til venstre og højre højttaler, da alt for stor forskel vil give en forsinkelse i lyden til den ene side.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2012 - 17:57 #7
"Det er langt vigtigere at have den samme længde på kablerne til venstre og højre højttaler, da alt for stor forskel vil give en forsinkelse i lyden til den ene side."

Der skal kablerne vist være rigtig lange før du hører det.
Som forstærker får du nok mest for pengene ved købet af en NAD forstærker.
Men igen er det noget du skal afprøve og lytte på.
Få ekspedienten til at montere de højttalere til den forstærker der tiltaler dig. Det er dine penge, så du skal afprøve til du finder den rette sammensætning.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
09. februar 2012 - 17:58 #8
#5 det kræver altså lidt at få grafikkortet til at bruge højttalerne. :)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
09. februar 2012 - 17:59 #9
#7
Rigtigt nok.
et par meter gør ikke det store, men jeg havde 2 meter på den ene side og 11 på den anden og der var det faktisk muligt at høre forskel.
Avatar billede kurt54 Ekspert
09. februar 2012 - 23:19 #10
#6 og #9

Lyds hastighed i luft er ca 340m/s .
Strøm i kobberkabel som jeg husker der ca 100000km/s.
Så kan man jo regne på hvor mange meter kabel der skal til for at kompensere for du har placeret dig 1millimeter nærmere den ene højtaler end den anden.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
10. februar 2012 - 01:59 #11
#10
Jeg har sikkert bare oplevet en placebo effekt. :)

Nu var min forstærker også en ren effektforstærker uden nogen indstillingsmuligheder, hvilket så også kan have bidraget lidt til biasen mod den ene side. :(

Fandt lige den her artikel.
http://ing.dk/artikel/97696-hoejttalerkabler-og-andet-audiofilt-scientology-sludder
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2012 - 14:44 #12
#8 Ja det var da noget af en fortalelse. Mener selvfølgelig lydkortet.
Avatar billede Laped17 Nybegynder
23. juni 2012 - 09:55 #13
.