Avatar billede trim Praktikant
14. februar 2012 - 13:42 Der er 7 kommentarer

skrive flere breve til fil istedet for print

Jeg skriver en stor mængde breve, som jeg plejer at udskrive med det samme. Jeg ændrer kun modtager i brevet, resten er standard tekst. Bruger Word 2010.

Jeg kan godt have behov for istedet for at udskrive disse breve, at kunne medtage dem til en anden ekstern printer. Og i den forbindelse ville det være rart at man kunne gemme alle de forskellige breve i eks en fil uden at skulle trykke gem som ved hvert brev. Pt. har jeg en genvejstast der "Prøvetryk" som jeg blot trykker på for at smide et udskrift. Men kan man på samme måde have en genvejstast der gemmer det hele samlet?

Håber jeg har forklaret mig godtnok.

N.B. De adresser jeg sender til er ikke nogle jeg har liggende på fil men manuelt taster ind i mit brev.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. februar 2012 - 14:03 #1
du skal sætte dig ind i brevfletning. Så kan du have fx et regneark med navne og adresser, og flette det med dit brev - og du får en lang udskrift med alle dokumenterne i. Hvis du vælger at udskrive til pdf-fil, så kan du gemme denne ene fil klar til senere udskrift.

Jeg bruger CutePDF, som fra word (eller andet windows-program) virker helt som en printer, men bare gemmer 'udskriften' som en fil.
http://www.cutepdf.com/products/cutepdf/writer.asp
Avatar billede pstidsen Novice
14. februar 2012 - 14:36 #2
Jeg bruger PDF Creator. Så kan du "printe" pdf filer ud. Det er smart!
Avatar billede trim Praktikant
14. februar 2012 - 15:53 #3
Ok jeg har nu fundet ud af at flette breve, men det ville være rart at jeg ikke skal skrive 2100 Kbh Ø i alle dem der er fra Ø, kan man få den til at auto sætte ind? Kan ikke bruge copy/paste funktionen i min datakilde
Avatar billede claes57 Ekspert
14. februar 2012 - 16:08 #4
jeg laver fx et regneark med kolonnerne
navn, adresse, postnr, by
og gemmer som flet.xlsx

så starter jeg word og under 'forsendelse' vælger jeg flet.xlsx i 'vælg modtagere' 'brug eksisterende liste'
Jeg kan nu i dok 'forsendelse' indsætte fletfelter og der vælge de 4 felter, jeg har lavet som kolonner i excel.
De står så som <<navn>> eller <<postnr>> i dok, men du kan klikke på Vis resultater, og bladre mellem de enkelte modtagere.
Avatar billede pstidsen Novice
14. februar 2012 - 20:21 #5
I Excel kan du bare trykke på Erstat oppe i højre hjørne og så erstatte Ø (husk at hakke af i forskel på store og små bogstaver) med 2100 Kbh Ø
Avatar billede trim Praktikant
13. marts 2012 - 07:18 #6
Tak for jers svar læg endelig et par svar:-)
Avatar billede pstidsen Novice
13. marts 2012 - 09:55 #7
Svar. Hvad blev løsningen?

Vent på flere svar!