Avatar billede nothin Nybegynder
14. februar 2012 - 15:59 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Optaget tv fra Sony kdl-46-ex524

Hej, jeg har et Sony tv som har den mulighed at det kan optage på en usb-harddisk. Nu kunne jeg så godt bare tænke mig at kunne lægge disse optagede filer over på min computer, men når jeg sætter harddisken i computeren, sker der ikke noget. Harddisken tænder og jeg kan se den under diskmgmt som en mbr-disk, men jeg kan ikke finde den under computeren. Er der en måde hvorpå jeg kan opnå dette?

På forhånd, tak for hjælpen :)
Avatar billede tjacob Juniormester
14. februar 2012 - 18:47 #1
Ikke så vidt jeg ved.

Jeg har selv netop købt et ex723, og der står følgende i manualen:

Disken/USBnøglen bliver formatteret til et specielt filsystem, som KUN kan genkendes af dit SONY TV. Man kan ikke engang sætte disken i et andet TV, og afspille der.
Du kan så formattere disken i PC'en, og derefter bruge den igen, men ikke uden tab af data.

Det er så muligt at der findes ninja-tricks, der kan løse problemet men jeg har ikke fundet dem  ;)
Avatar billede nothin Nybegynder
14. februar 2012 - 20:02 #2
Så er spørgsmålet bare hvilke "ninja-trick" man skal bruge for at få det til at virke...
Avatar billede trav4u2 Novice
14. februar 2012 - 21:00 #3
Det kunne godt se ud som om Sony, der vanen tro kun giver oplysninger på need-to-know basis, benytter sig af en kombination af skjulte partitioner og krypterede filer; så selvom du kunne få filerne over på PC'en skal de stadig afkrypteres.

Hvis du er ude efter at kunne bruge harddisken sammen med PC'en igen, vil jeg tro, at du er nødt til at anvende et partitioneringsprogram som MiniTool Partition Wizard eller Gparted, hvor du først sletter de skjulte partitioner og derefter laver én ny partition.

http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

http://gparted.sourceforge.net/
Avatar billede nothin Nybegynder
14. februar 2012 - 21:37 #4
Nu er målet ikke at få harddisken tilbage, men derimod kun at kunne overføre videofilerne til computeren så de kan vises på andre fjernsyn.

Men under diskmgmt kan jeg se at der er 4 partitioner på harddisken, 2 med 8 MB, 1 med 102 MB og 1 med 465 GB.
Avatar billede trav4u2 Novice
14. februar 2012 - 22:14 #5
Ok, men jeg tvivler stærkt på at du får noget ud af det.
Du kan formentlig mounte harddisken og kopiere filer fra den vha.  Parted Magic
http://partedmagic.com/doku.php?id=start

Men jeg er ret overbevist om at filerne er krypteret, og så er du jo lige vidt.

Men det er da et forsøg værd ;)
Lad os høre hvordan det spænder an.
Avatar billede nothin Nybegynder
16. februar 2012 - 12:56 #6
Tja, efter jeg kiggede på Partedmagic.com som skulle bruge noget linux noget, prøvede jeg at installere et linux OS via "sun virtualbox" og via det kunne jeg se harddisken med indhold. Det var en masse filer med tal som navn, dog var der ikke nogen .mov .mpeg eller sådan noget. Nu skal jeg bare finde ud af hvordan jeg får noget ud af filerne. :)
Avatar billede trav4u2 Novice
16. februar 2012 - 13:26 #7
Det skulle da ikke være nødvendigt at installere noget?
Du henter bare Parted Magic iso-filen, brænder den til en CD og booter fra CD'en.

Selvom filerne har atypiske navne, kan de jo fint indeholde video.
Du kan evt. prøve at undersøge dem med Mediainfo:
http://mediainfo.sourceforge.net/da
Avatar billede nothin Nybegynder
16. februar 2012 - 17:18 #8
Nu har jeg så fået overført et par af filerne til min computer, og derefter prøvet MediaInfo, men den viser ikke andet end hvor stor filen er.

et eksempel på et filnavn: "01000019.00"
hvis du kender et program der automatisk tester de forskellige filtyper så man ved hvilken type fil det er, ville det være super :)
Avatar billede trav4u2 Novice
16. februar 2012 - 20:30 #9
Hvis filen indeholdt en anvendelige video ville mediainfo have vist type, bitrate osv.
Så du er nok nødt til at indstille dig på at filerne rent faktisk er krypteret.

Hvis du alligevel gerne vil forsøge at finde ud af filtypen, kan du evt. anvende TrID - File Identifier:
http://mark0.net/soft-trid-e.html

Men igen. Jeg tror altså at det er skønne spildte kræfter ;)
Avatar billede nothin Nybegynder
16. februar 2012 - 21:08 #10
Nu har jeg så prøvet TrID, men den siger bare at den ikke kender filen... Men hvis noget er blevet krypteret, må det da også kunne afkrypteres ;)

Men ellers tak for al hjælpen indtil videre :)
Avatar billede trav4u2 Novice
16. februar 2012 - 23:22 #11
Jovist ;)

Men så skal du nok afsætte lidt tid.

Hvis Sony ex. bruger AES 256 nøgle til krypteringen:
"... an attack against a 256-bit-key AES ... would still take far longer than the age of the universe to complete"

Citat fra:
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Encryption_Standard

;) -  ;)
Avatar billede nothin Nybegynder
17. februar 2012 - 20:38 #12
Hehe, så må jeg nok sætte det i bero indtil jeg støder på et sted hvor det allerede er gjort ;)

Men hvis du lige vil lægge et svar, da jeg sådan set har fået løst mit spørgsmål :)
Avatar billede trav4u2 Novice
18. februar 2012 - 11:35 #13
Dem beholder du bare selv. Jeg samler ikke på points ;)
Avatar billede nothin Nybegynder
18. februar 2012 - 21:34 #14
Det var da ærgeligt... :)