Avatar billede hoplaringen Nybegynder
21. februar 2012 - 15:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Body background med link hotspots

Hej Eksperter.

Håber I kan hjælpe.
Jeg har et stort baggrundsbillede som hentes via:
body{
background-image:url(images/baggrund.jpg);
background-repeat:no-repeat;
background-position:top center;
background-attachment:fixed;
}
Det ligger helt fast og alt hvad der ligger over det scroller selvstændig.

I grafikken på baggrundsbilledet er der to knapper, som jeg meget gerne vil have til at linke.
Jeg kan ikke sætte dem ind som billeder for så scroller de med det andet indhold.

Kan jeg på en eller anden måde indsætte links i det baggrundsbillede?

På forhånd tak.

Mvh
Peder
21. februar 2012 - 16:09 #1
Hej Peder,

Jeg ville bruge ccs, noget i den stil som beskrevet her.

http://bluedogwebservices.com/css-trick-turning-a-background-image-into-a-clickable-link/

håber det hjælper lidt på vej.

mvh.
Martin
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
21. februar 2012 - 16:11 #2
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
21. februar 2012 - 16:35 #3
nogle flere link

læs denne  tråd dk.edb.internet.webdesign.html
Lave et billede valgbar på forskellige positioner     Crazy      11 Jul. 2011, 17:25

http://www.w3.org/TR/html401/struct/objects.html#edef-AREA

tool
http://www.image-maps.com/
http://www.carlosag.net/Tools/XMap/
Avatar billede madslundholm Novice
21. februar 2012 - 16:45 #4
Jeg vil gøre det sådan her:

<html>
<head>
<title>Sidens Titel</title>
<style type="text/css">
body {
background-image: url('bagggrund.jpg');
background-repeat: no-repeat
background-position: top center;
background-attachment: fixed;
}
a.link1,
a.link1:link,
a.link1:active,
a.link1:visited {
position: fixed;
top: 100px;
left: 100px;
}
a.link2,
a.link2:link,
a.link2:active,
a.link2:visited {
position: fixed;
top: 100px;
left: 200px;
}
</style>
</head>
<body>
<a href="#" class="link1">Link 1</a>
<a href="#" class="link2">Link 1</a>
</body>
</html>

Og så ændre du bare top og left i css'en til det kordinatsæt linket skal starte på.

//Mads
Avatar billede hoplaringen Nybegynder
22. februar 2012 - 12:58 #5
Tak for jeres interesse :-)
Dejligt.

#martin: Jeg havde set og afprøvet dit link inden du skrev det.
#ronols: Image maps virker som jeg kan se det ikke på baggrundsbilleder.
#mads: Kan ikke få links til at følge den faste centrerede baggrund når browser vinduet ændre størrelse.

Løsningen fandt jeg da jeg engenligt havde prøvet både at indsætte billedet som baggrund på en anden div end body, jeg prøvede at indsætte billedet i en absolute div, hvor jeg så ville lave et imagemap.
Til sidst droppede jeg det og ville ligge knapperne ind, således at de fulgte de foranliggende elementer når de scrollede.
Men da jeg lagde dem som absolute, så følger de sørme med. Ihvertflad indtil at jeg vinduet er mindre end wrapperen.
Men så skal man jo også scrolle vertikalt....
Så jeg giver mig selv points :-p