Avatar billede Idaida Juniormester
22. februar 2012 - 19:14 Der er 6 kommentarer

Kan jeg selv opstarte en stationær?

Hej - ved ikke om dette er den rigtige kategori, men for mig er den en opgave;)

VI har en gammel stationær computer som snart skal fornyes. Længe overvejede vi at sende den til en computerteknikker, så han kunne overører alt fra den gamle stationær til den nye stationær. Men så kom jeg til at tænke på om jeg mon selv kan gøre det? Jeg mener hvor        svært er det? Jeg har godt kunne opstarte min bærbar..det handler vel mest bare om at gemme alt fra computeren på en backup så det kan overføres, lægge en ny version af word over, starte mailen igen og få internettet koplet til...eller er det andre svære ting når det handler om en stationær som skal opstartes?

Mvh
Avatar billede Blueeyez Mester
22. februar 2012 - 19:16 #1
tag harddisken ud af den gamle, køb et usb/sata/ide kabel og tilslut til den nye pc, Sandbergs skulle være en af de bedste så vidt jeg har hørt og oplevet (Har selv en) understøtter sata og IDE :)
Avatar billede claes57 Ekspert
22. februar 2012 - 19:32 #2
den nye vil være med win7 - og i den ligger et program 'windows let overførsel'
Det kører du på den nye maskine, og du kan så kopiere det til en ekstern harddisk.
Så tager du den eksterne harddisk og sætter til den gamle maskine, og kører det program, der blev lagt ind. Det laver en backup af alle dine data og opsætninger (men ikke programmer).
Herefter tilbage på den nye tilslutter du den eksterne disk, og kører windows let overførsel en gang til - den henter så hele din opsætning ind.
Vær opmærksom på, at mail-programmet er skiftet - jeg ved ikke, hvordan det konverterer, da jeg selv er på thunderbird.
22. februar 2012 - 19:51 #3
22. februar 2012 - 21:30 #4
HEJ

Bare for at komplettere de andres indlæg:

Hvis du har haft en HARDDISK på den nye PC har BIOS (nye PC) de data for denne Harddisk. Skifter du nu harddisk  til den nye (= den gamle harddisk) fra den gamle PC KAN DU RISIKERE at den tager data fra den gamle HARDDISK (altså den som den nye PC stadig "tror" er i systemet). Gør den det, kan du risikere at få en frygtelig masse bøvl (som kun effektivt kan løses med formattering af C:/ (og reelt geninstallation af Windoze...) og så kan du starte forfra ... SPILT ARBEJDE....

GÅ i BIOS-opsætning (typisk F2 ved 1. koldstart // POWER-ON ), og bed BIOS'en detektere den nye harddisk. Det løser dette problem...

KRistian
Avatar billede Idaida Juniormester
22. februar 2012 - 22:12 #5
Uha det lyder svært... :S mht mit mailprogram, regner jeg med at jeg kan opstarte Windows mail programmet på den nye - og så har jeg fundet en vejledning i at opdaterer til en ny mail. Ved ikke ..men har Windows til windows? Fra Hp til?

Har lige et enkelt, nok dumt spørgsmål...men er det ikke fint nok at jeg bare gemmer og overfører mine dokumenter, billeder, videoer, musik, film mm. til den nye computer? Er der andet som behøves overføres?
22. februar 2012 - 22:17 #6
"Foretrukne" (hvis nogle )