Avatar billede MagnusELH Nybegynder
23. februar 2012 - 22:18 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Linux install

Skal man bare installere dette:
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/windows-installer

og så deler computeren sig selv over i to dele, så når man starter computeren, kan man vælge imellem win 7, og Linux??

er det rigtig forstået??

hvis man skal noget andet, kan i så ikke skrive det ?
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2012 - 22:43 #1
Jo det kan du godt, Ubuntu installerer en Loader, som gør det muligt at vælge. Men det er nok bedst, at lægge Ubuntu på sin egen partition, hvis du senere vil af med den.
Avatar billede nehrkorn Nybegynder
23. februar 2012 - 22:45 #2
Halløj.

det korte svar på dit spørgsmål er ja.

Du skal dog lige sørge for at hele din harddisk ikke er en windows partition, du kan "krympe" din partition så du kan sætte en del af til ubuntu, dette kan du gøre ved at trykke start, søg så på disk management og tryk enter. når det er startet finder du den største partition, højreklikker på den og vælger så shrink partition.

Den mængde du krymper er det du bruger til at installerer ubuntu på.

Håber det gav dig svar nok.
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2012 - 22:49 #3
Ubuntu kan dog udmærket installeres på en windows installation, det finder den selv ud af.

@nehrkorn Når du nu har været bruger på Eksperten i 6 år. burde du vide, at man lægger kommentarer og ikke svar, når man ikke er opfordret.
Avatar billede nehrkorn Nybegynder
23. februar 2012 - 22:52 #4
shit happens, ingen siger at han skal godtage det, men tak fordi du pointerer det på en yderst nedladende måde.

god aften
Avatar billede MagnusELH Nybegynder
23. februar 2012 - 22:55 #5
hvis jeg søge på disk management, kommer der ingen forslag frem. andre måder at komme der ind på?

og hvad er jeres mening om Linux?
Avatar billede Blueeyez Mester
23. februar 2012 - 23:02 #6
#5 Linux er delvis godt, der er fordele og ulemper..

Du kan godt installere linuz og windows på samme maskine, men jeg vil opfordre dig til og opdele dine partitioner, eller hvis muligt formatere maskinen så den er helt tom og klar til en opsætning forfra.. (Blot min egen erfaring på den front)
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2012 - 23:04 #7
#6 Du kan med fordel bruge EaseUs partitions master, den er gratis, og kan ikke alene vise dig hvad du har på din harddisk, men også give dig mulighed for at oprette og nedlægge partitioner.
http://programmer.downloadcentral.dk/?EASEUSPartitionMasterHomeEdition/GenskabelseAfData/Diverse/3564
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2012 - 23:11 #8
Ps. Hvis du prøver EaseUs, behøver du ikke at udfylde hverken navn eller mail. Det er kun til, hvis du vil have nyhedsbrev fra dem.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
24. februar 2012 - 01:22 #9
Det link du har postet deler ikke harddisken op i to.
Linket er til en virtualiseret installation, hvilket betyder at Linux kører som et program under Windows og du kan altså ikke lukke Windows ned uden at lukke Linux ned også.
Det er dog muligt at lukke Linux ned uden at lukke Windows ned. :)

Denne form for opsætning er en fin måde at teste Linux af på, men bagsiden er at Linux ikke kører helt optimalt og at nogle få ting måske ikke virker rigtigt, hvilket typisk er 3D grafik og visse specielle USB-enheder.

Mit forslag er at benytte denne metode til at blive sikker på at det er noget for dig og så forsøge en rigtig installation senere.
De fleste finder ud af at Linux er meget godt, men at omstillingen ikke rigtigt kan betale sig, da tiden der skal investeres ofte ikke modsvarer gevinsterne man måtte få.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2012 - 04:27 #10

@nehrkorn Når du nu har været bruger på Eksperten i 6 år. burde du vide, at man lægger kommentarer og ikke svar, når man ikke er opfordret.

Nu har jeg vaeret bruger her i 9 aar og jeg har *aldrig* hoert om saadan en regel!

Der er mange (inkl. mig selv) som bruger den praksis, fordi vi mener at det giver det bedste resultat med hensyn til at faa hjulpet brugeren og faa point retfaerdigt fordelt.

Men det er altsaa et personligt valg. Det er ikke en regel. Og det er ikke noget som man kan tillade sig at forlange af andre.
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2012 - 14:05 #11
#10 Ok det står måske ikke nedskrevet i reglerne, men det er sædvane. Der er mange af de aktive brugere på E. som giver udtryk for det samme.
Jeg finder det er en dårlig praksis at lægge svar, med mindre man er stensikker på, at det er "svaret"
Når der er lagt et svar, og spørgsmålet er gult, kan det afholde andre fra at gå ind i spørgsmålet.
Desuden giver netop det ofte en forkert point fordeling af 2 grunde. Ofte får alle som lægger et svar point, og det sker at den som først lægger et svar, bliver belønnet med alle point, uanset om svaret ikke fortjener point, og at andre havde givet bedre råd.
Der er jo også stor forskel på om du med din kompetence lægger et svar, og på en bruger med ringe viden, som bare kaster et svar i "lykkeposen" Men da det bør være ens for alle, mener jeg man skal vente med svar, til man bliver bedt om det af spørger.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2012 - 14:45 #12
Der er rigtigt mange som bruger den praksis.

Men der er ingen (eller ihvertfald meget faa) som forsoeger at paadutte den paa andre.

Man kan ikke tillade sig at irettesaette andre som foelger reglerne 100% bare fordi man har en anden opfattelse af hvad der er optimalt.

Nogen smider svar med det samme naar de har et bud og overlader det til spoerger at acceptere eller afvise, andre smider kommentar og venter med svar indtil de bliver bedt om det, andre igen naegter at tage imod point.

Alle 3 er lovlige i henhold til reglerne. Og det er op til svarer, hvilken han foretraekker.

Men det er meget problematisk at insistere paa at andre skal foelge ens praeferancer.
Avatar billede MagnusELH Nybegynder
24. februar 2012 - 15:34 #13
Er det rigtigt forstået, at jeg kan downloade det her: http://programmer.downloadcentral.dk/ (...)
Og så bagefter kan jeg downloade det der Linux.
Og så er Linux bare et program, som alle andre, hvor man skal starte det?

så man kan se hvordan det virker og bruge det, Win. ?
og når man er færdig med Linux, kan man bare lukke det ned, og være på Win.7 igen??

er det rigtigt forstået??

#10 Hvordan laver man den der blå kasse du har på din kommentar??
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2012 - 16:18 #14
Avatar billede Blueeyez Mester
24. februar 2012 - 16:18 #15
#13 Du kan bruge: http://unetbootin.sourceforge.net/

til og få linux på usb stick (Hvis du hellere vil bruge cder/dvder så kan du bruger IMGBurn og CDBurnerXP (Blot 2 alternativer)

Hvis du vil gøre det i dit nuværende system, så skal du være opmærksom på at det kræver god cpu.. Jeg bruger selv Virtualbox som er gratis :)

Men du skal huske at når du kører det virtuelt så får du ikke den fulde oplevelse ud af det.

Men som skrevet tidligere så bør du formatere HELE dit system inden samt sørge for at gemme dine data på en evt ekstern harddisk, linux kan godt håndtere windows paritioner :)
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2012 - 17:06 #16
Ja det er sådan set rigtigt forstået, men en anden bruger har gjort mig opmærksom på, at det link ikke har opdateret EaseUs, så her er et bedre link: http://download.cnet.com/EaseUS-Partition-Master-Home-Edition/3000-2248_4-10863346.html