Avatar billede D-Wade-03 Nybegynder
25. februar 2012 - 19:02 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ny bærbar - hvor meget power har jeg brug for?

Hej alle sammen,

Jeg trænger til at skifte min gamle Dell bærbar fra 2006 ud, men er i tvivl omkring hvor meget "power" jeg har brug for. Pc'en skal ikke bruges til spil, udover Football Manager 2012, ellers skal den primært bruges til lidt billedredigering, musikafspilning(Spotify og iTunes) og internetsurf. Den skal kunne klare at have FM 2012, Spotify og internetbrowser kørende samtidig uden at hakke i det, hvilket min gamle Dell ikke kan klare.

Kan jeg nøjes med en i3 processor, eller skal jeg op i en i5? Jeg går ud fra at 4 GB ram er nok, ikke? Bør jeg gå efter et specielt grafikkort eller er det underordnet ud fra mine behov?

Hvis I har nogle forslag er I også meget velkomne til det. Yderligere krav er at den ikke må værre større end 15" og budgettet er på 6.000 kr.

På forhånd tak.
Avatar billede Kumuluzz Nybegynder
25. februar 2012 - 19:27 #1
Omkring i5 og i3, så når du kommer op omkring budget 5000-6000, så kan du kun finde i5 stort set.

I forhold til dine behov, så virker de ikke så krævende, vil dog alligevel anbefale du går efter i5, da den ville kunne være fremtidssikret i længere tid end en i3.

For hvis du kun regner med at skulle spille FM 12, så ville noget mindre end en i3 være fint. Benchmark på minimum specs er ikke særlig høje:
cpu: http://cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=Intel+Pentium+4+3.00GHz
gpu: http://www.videocardbenchmark.net/video_lookup.php?gpu=GeForce+7600+GT

Dog skal du nok gå efter en bærbar med et eksternt grafikkort og ikke indbygget.

Der findes så mange bærbare derude som kunne tilfredsstille dine behov, så det vigtigste for dig er nok at finde et mærke med ordentlig kvalitet fremfor at blive lokket af et mærke med mange hestekræfter, men som går i stykker efter et par måneder.
Avatar billede Kumuluzz Nybegynder
25. februar 2012 - 19:30 #2
Kom til at linke til forkerte benchmarks. De var for FM 10.

Har fundet nogle til FM 12, men det kræver åbenbart mindre kræfter end FM 10 (hvis det kan være sandt):
cpu: http://cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=Intel+Pentium+4+2.00GHz
gpu: http://www.videocardbenchmark.net/video_lookup.php?gpu=GeForce+FX+5900XT
Avatar billede zoso Novice
25. februar 2012 - 19:49 #3
Avatar billede pstidsen Novice
25. februar 2012 - 20:06 #4
i5, 4 GB RAM og et medium grafikkort ville være fint. Jeg finder et bud senere..
Avatar billede pstidsen Novice
25. februar 2012 - 20:30 #5
Avatar billede Wally1973 Praktikant
25. februar 2012 - 20:51 #6
Faktisk er CPU'en det vigtigste for dig.
FM-serien er basalt set en masse heftige beregninger for at finde frem til udviklingen i spillet.
Grafikkort og ram er sådan set mindre vigtige.

Hvis FM12 understøtter 64bit, så bør du også gå efter minimum 4Gb ram og 64bit Windows 7.
Avatar billede zoso Novice
25. februar 2012 - 21:55 #7
Avatar billede D-Wade-03 Nybegynder
27. februar 2012 - 11:01 #8
Tak for jeres svar. Jeg har haft travlt i weekenden, så skal først til at kigge svarene mere grundigt igennem.
Avatar billede D-Wade-03 Nybegynder
27. februar 2012 - 18:51 #9
Zoso ja de 6.000 er en vejledende pris. Hvis det er muligt at gøre det billigere er det da klart at foretrække.

Jeg kan generelt forstå på jer, at jeg bør gå efter i5 eller i7, så det vil jeg gøre.

De PC i har fundet ser alle spændende ud, men jeg har også selv lige prøvet at kigge lidt, og vil derfor høre hvad i siger til disse? Er der nogle der kan bruges?

Den Lenovo som du linker til Zoso virker spændende, hvis bare skærmen havde været mindre.

Hvis I alle smider et svar, vil jeg acceptere det.

PC-1:  LENOVO IdeaPad Z370
http://www.wupti.com/Produkter/518095_(Wupti).html?utm_source=edbpriser&utm_medium=partnersite

PC-2: Asus
http://www.computersalg.dk/produkt/564759?varenummer=564759&utm_source=EDBpriser&utm_medium=edbpriserLINK&utm_campaign=EDBpriser#

PC-3: ASUS X53E
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=653691&cks=ASS&assoc=B2EE2DC9-79A9-4643-8E9B-BB3EEB25CF18#extra
Avatar billede zoso Novice
02. marts 2012 - 03:26 #10
#9 De ser alle fornuftige ud. Den sidste er dog gået af markedet.

Søgte lidt efter flere bud - fandt tre super-gode tilbud inde på Dustin.dk, men der var en af de tre som slår de andre to på alle områder.

Det er endda til en god pris - se den her.
http://www.dustinhome.dk/asus-k53sd-ci5-25-8gb-320-gt610m-156-w7hp/product/5010619967?intcmp=searchProvider_dacsa
Avatar billede D-Wade-03 Nybegynder
04. marts 2012 - 20:57 #11
Den Asus du nævner i #10 ser rigtig spændende ud. Så håber de får den på lager igen. Hvis du smider et svar sender jeg point din vej.
Avatar billede zoso Novice
04. marts 2012 - 21:35 #12
/zoso