Avatar billede trekkies Juniormester
01. marts 2012 - 22:46 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Vand aflæsning

Hej alle sammen

Jeg har lige fået en regning på 291 cbm vand for ca. 10 måneder, flere har sagt til mig at det er meget.

Jeg bor til leje i et hus.

Er der nogle som ved hvad jeg kan gøre, ved godt at jeg skal kontakte min udlejer, men har regnet mig frem til at jeg skal betale ca. 10.000 kr i vand afledning, det synes jeg er meget.

Er der nogle som har stået i samme problem?
Hvordan skal jeg forholde mig til den meget høje regning?

Håber at der er nogle som kan hjælpe mig :)
Avatar billede vejmand Juniormester
01. marts 2012 - 23:43 #1
Det er jo ikke så let at vide for os, hvor vandet bliver af.
Vander du meget have?
Vasker du tøj hver dag?
Går du i bad 4 gange i døgnet?
Vasker du bilen 3 -4 gange i ugen?
Er forbruget pludseligt steget? (utæt rør, et eller andet sted)
Løber toilettet? (Tager meget mere vand, end de fleste tror)

Jeg vil ikke mene det er et helt normalt forbrug du har, men som sagt, det er ikke så let for os at vide.

Det er altid en god idé at aflæse måleren en gang pr. måned, så opdager du rimelig hurtigt, hvis forbruget pludselig stiger.
Avatar billede thov Forsker
02. marts 2012 - 00:51 #3
Hvor mange personer ?
En teenager som står under bruseren 1/2 time hver dag, koster kassen.

Jeg bor også i hus, og mit forbrug har i årevis ligget på 17-18 kbm !
Avatar billede trekkies Juniormester
02. marts 2012 - 01:02 #4
Det er kun mig som bor her lige nu, jeg fik fra kæresten i december.
Jeg har kun boet her i ca 1 år.
Mine naboer består af 2 voksne og 2 børn og de har et forbrug på ca 160 kbm om året.

Min bil er kun vasket 2 gange på den ene år.
Jeg vasker kun tøj ca hver 2 uge.
Jeg bruger ikke meget vand, jeg er den type som gerne vil spare :)
Avatar billede thov Forsker
02. marts 2012 - 01:16 #5
Jeg er også kun mig :-)
Vasker bil en gang imellem (spand og børste), korte brusebade, ingen havevanding og ikke mere vaskemaskine end højst nødvendig.

Så et slag på tasken, siger et forbrug 20x for højt, men desværre er 'væsner' tunge at danse med.
Avatar billede AnnemettePH Nybegynder
02. marts 2012 - 05:50 #6
får set igennem om der er fejl. Min gamle overbo fik (som dig) et smæk, hun kunne jo ikke bevise det, men så fandt hun ud af det var en fejl eller noget, så den lækkede lidt et sted.
eller hvis toilet løber :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. marts 2012 - 07:19 #7
Et toilet der løber, kan sagtens gøre det en periode uden at man lægger særligt mærke til det - men det er tusindevis af liter der løber på den måde...

Vi er 2 voksne og 3 børn i et hus - og vores sidste år har vi brugt 88 kubikmeter. Jeg vasker ikke bil, men har til gengæld et soppebassin til ungerne, der fyldes en gang imellem.

Mine forældre der også bor i hus, har et forbrug på ca. 2/3 af mit.

Så hvis sammenligning med dit forbrug skal retfærdiggøres, må du have et giga-spild et eller andet sted.

Siden du bor til leje, ville jeg insistere på at udlejer får sat nogen på opgaven, at finde ud af hvor spildet kan være - om der eks. er et utæt rør, der lækker så det ikke kan ses.
Avatar billede finb Ekspert
02. marts 2012 - 08:16 #8
Spørg gratis Advokatvagten - eller Lejernes Landsorganisation, llo.

Egentlig skal du betale, men skriv til udlejer, at du undersøger forbruget, og ønsker evt. for meget betalt tilbage/modregnet, hvis der er fejl i opgørelsen.

Notér, hvad du gør i sagen, og hvornår.

Gennemgå alle rør og udtag med en kyndig.

Mvh finb
Avatar billede meiland Mester
02. marts 2012 - 09:49 #9
Hej !

Ud fra det du beskriver er der ingen tvivl om at forbruget er alt for højt.
160 m3 pr. år for en familie på 4 er vist et gennemsnitligt forbrug.

Hvis det er den første årsafregning du får fra vandværket, kan de måske være vanskeligt at fastsætte dit årsforbrug. Evt. tidligere årsafregninger kan måske bruges som dokumentation.

Jeg synes at du skal:

1. Kontakt udlejer og vandværk så de er orienteret om din mistanke om en utæthed.
2. checke at du ikke har en vandhane eller et toilet, der står og småløber.
3. Hvis alt holder tæt, så skal du aflæse vandmåleren, når du går i seng og igen om morgenen, så du kan checke vandspildet.
4. Når du så kan dokumentere at der er et vandspild, skal du have en snak med udlejer. Jeg ved ikke hvem der har ansvaret for vedligehold for skjulte rør. Er der forsikret? og af hvem?
I skal i hvertfald have fat i en VVS'er, der kan hjælpe jer videre.

Med hensyn til afregningen til vandværket/forsyningsselskabet.
Nogle selskaber accepterer dokumentation fra VVS'er, så de nedsætter dit forbrug til et "forventet normalforbrug", så kan være baseret på de foregående års forbrug.
Om det gælder for både vand- og vandafledningsbidraget ved jeg ikke. Tag en snak med vandværket/forsyningsselskabet.

Held og lykke med det.
Avatar billede trekkies Juniormester
05. marts 2012 - 00:21 #10
Hej alle sammen

Jeg har snakket med min udlejer i fredags, og da vi kigger mine oplysninger og deres oplysninger igennem, så kan vi se at vandværket har skrevet 2 forskellige tal ind under gammel aflæsning, min udlejer blev meget gal, og kontaktede kommunen, de kunne ikke hjælpe da det var fredag efter kl. 13, og han skulle kontakte vandværket.
Da han endelig fik fat i vandværket, kunne de heller ikke hjælpe før i dag (mandag), da kommunen var gået hjem for den dag.

Vi fik regnet os frem til at det var ca. 230 cbm i forskel på de 2 regninger.
Avatar billede EkspertOle Nybegynder
20. marts 2012 - 11:49 #11
Godt at I fandt ud af det. Nu når vi er ved det at spare på vandet, har nogen af jer så regnet på hvor meget I kan spare, hvis I købe en nyere vaskemaskine? Jeg har en ældgammel vaskemaskine, som sluger vand som et tørstigt æsel, så jeg kunne godt bruge en ny og i den forbindelse har jeg kigget på denne: http://www.enemo.dk/Forside/Soegning/Produktvisning/AEG-LN79670A-Frontbetjent-Vaskemaskine.aspx.

Findes der en vejledning eller et excel-ark der nemt kan regne forskellen i kroner?
Avatar billede thov Forsker
20. marts 2012 - 12:42 #12
Læg nogle store sten i bunden af karret under tromlen.
Hvergang maskinen fylder sig, vil stenenes rumfang blive fratrukket.

Det trick benyttes på alle møntvaskerier.
Avatar billede trekkies Juniormester
20. april 2012 - 08:28 #13
Så har jeg hørt fra dem, de havde lavet en fejl, de havde byttet rundt på nogle tal, så jeg fik 3800 kr tilbage.
Så fra nu af stoler jeg ikke på dem.

Hvis I lægger et svar, så får I nogle point.
Avatar billede thov Forsker
20. april 2012 - 12:54 #14
Det andet lød også for van(d)vittigt :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. april 2012 - 14:00 #15
Hvis det er 3800 tilbage på de ca. 10.000,- lyder det stadig som et voldsomt forbrug...

Jeg springer over points.
Avatar billede kitekat777 Nybegynder
17. oktober 2015 - 16:41 #16
Det lyder godt nok helt vildt hvis jeg var dig ville jeg få fat på en vvsér. Vi bruger ham her : http://www.vvs-storkøbenhavn.dk/ i København når vi har nogen problemer med vandet/varmen