Avatar billede kraller1992 Nybegynder
19. marts 2012 - 23:57 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Vagtplansystem med login og vagtbytte

Hej Eksperter

Jeg har søgt og søgt og ikke kunne finde et system der lever op til mine ønsker.
Jeg søger et system der kører online, jeg forestiller mig noget PHP og MySQL.
Man skal i systemet kunne:
- se oversigt over vagter (sine egne og andres)
- der skal være login
- der skal være mulighed for vagtbytte

Håber i kan hjælpe!
Avatar billede mireigi Novice
20. marts 2012 - 00:07 #1
Er du lidt inde i PHP og MySQL, kan en almindelig gæstebog skrives om til det du ønsker.

En gæstebog har alle funktionaliteterne du ønsker, bortset fra vagtbytte. Dem bør du dog selv være i stand til at tilføje, jf. indlæggets start.
Avatar billede kraller1992 Nybegynder
20. marts 2012 - 08:15 #2
Jeg har flere gange arbejdet med PHP og MySQL og kender meget overfladisk til hvordan det fungerer.
Endvidere er det ved at være et godt stykke tid siden jeg har arbejdet med det.
Jeg vil uden tvivl ikke kunne sætte mig ned og omskrive en gæstebog, uden nogen form for hjælp, som du foreslår, måske jeg ville muligvis kunne hvis jeg fandt et loginsystem, som jeg på en eller anden måde skrev sammen med systemet.
Måske du har forslag til hvor og hvordan jeg kan lære mere om at lave det? :)
Avatar billede mireigi Novice
20. marts 2012 - 09:16 #3
Du bær kunne finde, hvad du skal bruge her:
http://www.w3schools.com/php/php_intro.asp
Avatar billede olebole Juniormester
20. marts 2012 - 13:19 #4
<ole>

w3schools.com kan absolut ikke anbefales som kilde til kvalificeret viden om webkode! Sitet er proppet med mangler, misforståelser og seriøse fejl.

@kraller1992: Prøv en søgning som denne. Der ligger bunker af færdige løsninger 'derude'  *o)

/mvh
</bole>
Avatar billede kraller1992 Nybegynder
20. marts 2012 - 16:36 #5
@olebole: mange tak, der ser allerede lovende ud!

Jeg vender tilbage når jeg endten støder på problemer, eller finder et system der virker.
Avatar billede kraller1992 Nybegynder
20. marts 2012 - 19:14 #6
Nu har jeg søgt og søgt, og har ikke findet et system der tilfredsstiller mine krav, som er at man skal:
- Kunne logge ind, på forskellige niveauer (ansat, admin osv.)
- Medarbejdere skal kunne bytte vagter, med godkendelse af chefen (admin)
- Der må også meget gerne være en form for opslagstavle, det kan jeg evt. nok godt selv lave hvis det var

Er der slet ingen der kender et konkret system, som kan dette og er freeware?
Avatar billede mireigi Novice
20. marts 2012 - 19:50 #7
@olebole: W3C er fin til at få en grundlæggende idé om hvad han skal bruge. Det er ikke raketvidenskab, men blot nogle få kommandoer der skal bruges, hvor syntaksen fra W3C er fin nok.

Nu har jeg aldrig selv rodet med PHP da jeg mest er til ASP/.NET. Men har tidligere fundet W3C et udmærket opslagsværk for ASP, hvis man lige var i tvivl om syntaksen for en function. ASP har dog heller ikke ændret sig i mange år, hvilket jeg gætter på at PHP har?

@kraller1992: Jeg tvivler på at der findes noget som er freeware. Enten findes systemet og det koster penge, eller også har ingen andre haft samme behov, eller, og mest sandsynligt, det findes, men ingen der har lavet det har gjort koden tilgængelig/freeware.

Jeg vil stadig anbefale at du prøver at finde en løsning der er meget tæt på og ændrer den til at passe dine behov.

Jeg tror også du vil have større succes med at prøve at tilpasse noget eksisterende, og så bede om hjælp herinde når du sidder fast.
Avatar billede olebole Juniormester
20. marts 2012 - 20:05 #8
Hvorfor taler du nu om W3C? W3C er en overordentlig troværdig kilde - det er jo immervæk dem, der vedligeholder standarderne.

Enhver seriøs webudvikler holder sig opdateret via W3C - og så vil man vide, at organisationen gennem lang tid har forsøgt at få den tvivlsomme, nordmand bag w3schools.com til at lukke sit elendige site - tage webkode seriøst - eller i det mindste gøre det helt klart, at han og hans site intet somhelst har med W3C at gøre.
Avatar billede kraller1992 Nybegynder
20. marts 2012 - 20:18 #9
@mireigi: Jeg tror du har ret i det du siger, og de resultater jeg får på mine søgninger er også med til at bekræfte dette.

Jeg har i dag siddet og set lidt tutorials omkring PHP og MySQL, og jeg kan genkende stort set det hele, men har stadig den der følelse af at jeg hvis jeg sidder og skal til at kode, så ved jeg ikke hvor jeg skal begynde. Dog er jeg frisk på at kaste mig ud i at omkode et allerede eksisterende system, men mit problem er at jeg ikke har fundet et system, hvor jeg har tænkt, at det var bare lige det og det der skulle ændres.
Så det korte af det lange er nok at jeg ikke er nok inde i PHP/MySQL, til dette projekt. Derfor skal jeg nok arbejde på at lære PHP/MySQL noget bedre og så derefter kaste mig ud i projektet.
Avatar billede olebole Juniormester
20. marts 2012 - 20:35 #10
@kraller1992: At lære PHP/MySQL og så kaste sig ud i at kode noget selv, lyder som en gangbar løsning.

I den forbindelse gør du klogt i ikke at spilde tid på det forældede MySQL-API, som mange desværre stadig bruger. I stedet bør du bruge prepared statements under PDO eller MySQLI. Det er mere tidssvarende, langt sikrere og i de fleste tilfælde hurtigere.

Du kan evt. begynde med denne guide, som giver et indblik i prepared statements under MySQLI
Avatar billede mireigi Novice
20. marts 2012 - 20:36 #11
@olebole Min fejl. Mente W3Schools, som er et fint opslagsværk til helt basale ting. Ja, der er mangler og det er måske outdated, men langt hen ad vejen passer de ting der står derpå. I hvert fald for ASP, JavaScript og CSS. De basale ting, ikke "the perfect standard way". Øvrige sprog på siden skal jeg ikke kunne sige noget om, da jeg ikke har benyttet mig så meget af dem eller kunne det meste i forvejen.

Hvis du kender til et ligeså godt opslagsværk, vil jeg gerne have et link, for jeg har ikke fundet et. W3C er, efter min mening, forvirrende at finde rundt i, hvis man gerne vil have et hurtigt eksempel på, hvordan en stump kode anvendes.

kraller1992: Jeg tror du har helt ret. Start ud med at komme ind i sproget igen, og så lav nogle små ændringer i eksempler du finder på nettet. Snart kan du det basale, og så er jeg sikker på at du kan løfte opgaven uden (alt for meget) hjælp fra PHP/MySQL eksperterne herinde :)
Avatar billede olebole Juniormester
20. marts 2012 - 21:02 #12
Undskyld, men det passer absolut ikke! Det er et elendigt opslagsværk - i allerbedste fald med huller mellem fejlene. Det skyldes ikke, at informationerne er outdated - men at de har være forkerte, siden de blev skrevet. Det gælder for DOM, JavaScript, CSS, HTML ... fortsæt selv. Hans såkaldte Ajax kategori har således stort set intet med Ajax at gøre.

Her på sitet - og i mange andre udviklerfora på nettet - har vi hvergang, vi har prøvet, fundet adskillige (ofte op til 4-6) fejl på hver af de sider, vi har tjekket. Det er voldsomt på sider med så mange reklamer og så lidt indhold! Kikker du på siderne med hans 'HTML Dom Events' er der flere fejl end korrekte informationer.

I hans quizzer, hvor man kan 'teste sin viden', får man fejl, hvis man udfylder dem korrekt ... han kender simpelthen ikke selv svarene! Og nu er han sgu også begyndt at slå mønt på komplet ubrugelige 'cetificeringer', som alle i branchen kun har latter til overs for.

I udviklerkredse sætter man i stigende grad hans site på blacklist hos Google, så hans site ikke længere optræder i søgningerne. Én ting må man jo give ham: Han er overordentlig dygtig til at promovere sit site!

Tjahh - jeg finder jo W3C yderst overskueligt, men det kræver nok, man er vandt til at læse referencer og standarder. Er man ikke det, kan man gøre brug af wiki'en - selvom den er knap så udførlig/grundig og derfor ikke giver helt samme forståelse.

Derudover bruger jeg Mozilla's developer område og til tider SitePoint og Microsoft's refrence
Avatar billede olebole Juniormester
20. marts 2012 - 21:07 #13
Under onkeydown skriver han f.eks:

onkeydown is Supported by the Following HTML Tags:

<a>, <acronym>, <address>, <area>, <b>, <bdo>, <big>, <blockquote>, <body>, <button>, <caption>, <cite>, <code>, <dd>, <del>, <dfn>, <div>, <dt>, <em>, <fieldset>, <form>, <h1> to <h6>, <hr>, <i>, <input>, <kbd>, <label>, <legend>, <li>, <map>, <object>, <ol>, <p>, <pre>, <q>, <samp>, <select>, <small>, <span>, <strong>, <sub>, <sup>, <table>, <tbody>, <td>, <textarea>, <tfoot>, <th>, <thead>, <tr>, <tt>, <ul>, <var>

BAVL ...!!! Den er valid på INPUT og TEXTAREA
Avatar billede olebole Juniormester
20. marts 2012 - 21:12 #14
Her er et link til ét af det intenationale udviklermiljøs tiltag http://w3fools.com/ - og der er oceaner af mangler, udeladelser, misforståelser og alvorlige fejl udover dem, der omtales i det dokument
Avatar billede kraller1992 Nybegynder
20. marts 2012 - 23:02 #15
Jeg tror jeg har besluttet mig for at komme ind i sproget igen og så vende tilbage til projektet.
Selvom jeg ikke kom længere med min opgave, har i været en rigtig god hjælp, så lukker vi ikke bare tråden ved at i smider et svar hver og får 15 point? kan man ikke godt det?
Avatar billede olebole Juniormester
21. marts 2012 - 00:13 #16
Ellers tak, jeg samler ikke point, så de må være mireigis  =)
Avatar billede mireigi Novice
21. marts 2012 - 00:54 #17
@kraller1992: Behold du bare pointene. Du fandt jo ikke en løsning. Brug dem i stedet til de spørgsmål der måske kommer senere i forløbet :)

@olebole: Enig i at HTML delen er fyldt med fejl. Men syntes nu ikke at der er mange fejl at komme efter i ASP delen eller JavaScript for den sags skyld.

Næsten alting jeg finder i JavaScript afdelingen fungerer i nyere browsere. Og ASP delen har jeg aldrig haft problemer med at kopiere kode fra.

Kender du til et MSDN-agtigt bibliotek, hvor man kan se alt der relaterer sig til (D)HTML, XML, XSLT, ASP, PHP og CSS (altså Web generelt), der overholder W3C og er listet i samme stil og med eksempler på samme måde som MSDN?

For så skifter jeg da gerne dertil.
Avatar billede olebole Juniormester
21. marts 2012 - 01:25 #18
Nej, ikke en samlet reference, listet på samme måde som MSDN. Jeg foretrækker også langt at hente informationer hos de, der vedligeholder de enkelte dele  =)
Avatar billede kraller1992 Nybegynder
21. marts 2012 - 17:02 #19
Jeg skriver hermed et svar og snupper pointene igen :)