Avatar billede Probie Nybegynder
24. marts 2012 - 23:48 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Linux Mint på MIn usb Hard Disk?

Hej alle sammen :)

jeg vil gerne have installeret Linux mint 12 på min eksterne hard disk for at lære det at kende inden jeg installere det på min computer, jeg kan godt boot via usb og har også fået installeret en version af Mint men den installation jeg har installeret ser ud til bare at være en installation til at installer på andre enheder.

f.eks når jeg installere xampp, google chrome, opretter bruger o.s.v. er det hele væk når min computer er genstartet?

hvad gør jeg forkert, og hvordan skal jeg gøre det rigtigt?
Avatar billede Pkallesoe Nybegynder
25. marts 2012 - 09:12 #1
Det lyder ikke til du har installeret det, men blot kørt en live delen af det ;-)

Du kan gøre følgende: Læse lidt mere om det evt. kigge på danske mint forums.

Med hensyn til install på usb, det kan det lade sig gøre, hvis det er sådan at du tænker at boote fra usben, og ikke kører dual boot. Du kan selvfølgelig også dual boote, men problemet vil her være at du skal huske at ligge din boot partition på din interne hd, da det er her Grub ligger sig og det er den der styrer din dual boot.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. marts 2012 - 10:42 #2
hvis du har 20gb fri plads på din harddisk, så hent virtualbox, og lav en virtuel disk på 15-20 gb til mint.
Så kan du let fjerne det hele igen hvis du vil.
https://www.virtualbox.org/
Avatar billede Pkallesoe Nybegynder
25. marts 2012 - 11:18 #3
Men husk at virtualbox != at kører det fra harddisken ;-) Hvis man går op i performance.
Avatar billede Probie Nybegynder
25. marts 2012 - 13:27 #4
Jeg vil gerne kunne boot direkte op i linux mint, og så vidt jeg ved kan man ikke det med virtualbox?

jeg skal bare have fundet en guide der fortæller hvad man skal gøre for at installere en rigtig installation og ikke bare en "liveCD" på min eksterne harddisk
Avatar billede Pkallesoe Nybegynder
25. marts 2012 - 13:59 #5
Avatar billede Probie Nybegynder
25. marts 2012 - 14:20 #6
Kan det lade sig gøre at installere direkte fra min Windows 7 ?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. marts 2012 - 14:43 #7
du installerer ved at klikke på installer-ikonet på skrivebordet i mint selv - så du skal boote på din cd/dvd.

Jeg ville personligt frakoble min harddisk, og kun have usb'en tilsluttet undervejs for at undgå at komme til at ødelægge opsætningen på harddisken.

Så snart mint er installeret, så kan du tilslutte din hd igen, og køre uden cd/dvd i.
Avatar billede Probie Nybegynder
25. marts 2012 - 17:51 #8
Fandt et lille lille USB stik og installerede live versionen på den og installerede så den fule version på min eksterne harddisk og det så ud som om det virkede indtil jeg satte min eksterne hd i en af de computere jeg vil bruge det på som så kom med et helt andet billede en sort skærm og denne tekst "grub rescue>"
Avatar billede claes57 Ekspert
25. marts 2012 - 19:45 #9
det var så det, jeg ville undgå med virtualbox - der er måske lagt noget kode ind på din harddisk som gør, at det virker der - men den kode har du ikke med rundt.

Havde du frakoblet din harddisk så ville det kun kunne have ligget på usb'en (der var ikke andre steder at skive koden).

Så det er forfra en gang til hvis du ikke har nogen, der kan opsætte grub (boot-systemet) korrekt på usb'en for dig.
Avatar billede Probie Nybegynder
26. marts 2012 - 12:35 #10
YARH!!!! NO!!!

Det virkede i 5 min, fandt en gammel computer uden harddisk jeg kunne bruge til at installer det p+å min eksterne harddisk med... og det virkede fint da jeg efter følgende testede om det virkede på den computer jeg havde installeret den med. og jeg havde sat den oprindelige harddisk i igen og det hele kørte perfekt jeg loggede ind og kunne bruge min linux som jeg ville.
da jeg så gik over for at teste det på en af de to computer jeg skal bruge det på virkede det ikke :/ igen

error: file not found
grub rescue>

suk...
Avatar billede claes57 Ekspert
26. marts 2012 - 12:42 #11
prøv at høre http://www.sslug.dk/ det er nørderne med indblik i 'det svære' i linux
Avatar billede Probie Nybegynder
01. april 2012 - 18:46 #12
Jeg er igang med at høre omkring hvad jeg kan gøre ude på diverse lonux mint forums for at høre hvad jeg kan gøre men jeg har ikke kunne få det løst endnu... ville bare lige sige det ikke er glemt! og jeg stadig prøver ihærdigt!!!
Avatar billede Probie Nybegynder
30. april 2012 - 14:04 #13
med sorg i sindet bliver lukker jeg denne tråd uden et konkret svar der fik løst mit problem :'( snøft snøft...
Avatar billede Probie Nybegynder
30. april 2012 - 14:04 #14
og nu er det lukket
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2012 - 14:37 #15
http://www.supergrubdisk.org/

Hvis det ikke er forsendt er subergrubdisk måske en mulighed.