Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2012 - 10:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Harddisk forsvinder

Hej...
Nogle jeg hjælper lidt med deres computer, er "løbet" ind i et sjovt problem.
De har en Dell Inspiron 1525 bærbar, med Vindåse Fista, som når skærmens lukkes er sat til at gå i dvale.
Det gør den også nogle gange, men andre gange, står den lidt og tænker, hvorefter der kommer nogle bip.
Og hvis man så åbner skærmen igen, så er der denne besked (dos tekst)...

internal hard disk drive not found
To resolve this issue, try to reseat the drive.

No bootable devices--strike F1 to retry boot, F2 for setup utility
Press F5 til run onboard diagnostics.

Det eneste der kan få den igang igen, er at slukke for computeren (holde tændknappen nede indtil computeren slukker), og så tænde den igen.
Hvis man vælger at køre (Press F5 til run onboard diagnostics.), så får man denne kode/besked...

Error Code 0141
Msg: Error Code 2000-0141
Msg: Hard Drive - No drive detected

Jeg har prøvet at geninstaller Vindåse Fista, uden at det hjalp.

Hvis jeg så slår den kode op hos Dell, skriver de dette...

Remove and reinstall the Hard Drive for the error codes:
Please see the Service manual for instructions on how to remove and replace the Hard Drive. Be sure to remove and reinstall the cables for the hard drive if you are on a Desktop Computer.
After reinstalling the hard drive re-run the diagnostics if you receive the same error code Contact Us.
Run the Drive Self Test (DST) from the Utility Partition also known as the 32 bit diagnostics to determine if the previous error has been corrected. If the DST from the Utility Partition does not indicate a failure of the drive, we consider the error to have been corrected and the drive does not need to be replaced.
For instructions on how to run the Dell 32 bit diagnostics click here.

Mener de at jeg bare fysisk skal tage harddisken ud af computeren, og sætte den i igen, eller hvad mener de med det?

Mvh.
d.Buus
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. marts 2012 - 13:08 #1
Remove and replace = fjern og udskift.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. marts 2012 - 13:08 #2
Kunne tyde på at harddisken ikke har det godt!
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2012 - 17:31 #3
Ja, men de skriver jo også "Remove and reinstall" det er jo ikke nødvendigvis en ny harddisk. Plus at de skriver jo også "we consider the error to have been corrected and the drive does not need to be replaced."
Nu har jeg prøvet at tage harddisken ud, og har haft tændt computeren uden, hvorefter at jeg har sat harddisken i igen.
Det kan godt være at jeg er lidt naiv, men det koster jo ikke noget at prøve.
Så nu ser vi hvordan det går.

Mvh.
d.Buus
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. marts 2012 - 18:05 #4
Giver det mening at skulle fjerne harddisken, blot for at sætte den i igen?
NEJ!
Avatar billede Vandreren Novice
27. marts 2012 - 17:25 #5
Hvordan kan man udskifte (replace) en harddisk uden at have en anden harddisk?

Det lyder som en zenbuddhistisk gåde.

udskifte verb. -r, -de, -t
1. udskifte ng(t) med ng(t) bruge en anden ting el. person end den man hidtil har brugt = ERSTATTE, BYTTE UD, SUBSTITUERE.
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. marts 2012 - 19:31 #6
#5
Du spørger, og giver selv svaret bagefter :D
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2012 - 04:42 #7
En lille update...
har talt med Dell, som siger at det kan være harddisken, eller stikket på bundkortet til harddisken.
Det hjalp ellers i lidt over en uge at tage harddisken ud, og tætte den i igen.
Så lige nu, bliver der levet med fejlen, indtil jeg kommer forbi en anden harddisk.

Jeg ser ikke nogen mulighedder for at lukke spørgsmålet, eller jeg blind???

Mvh.
d.Buus
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2012 - 04:02 #8
_