Avatar billede BenjaminLarsen Nybegynder
28. marts 2012 - 18:38 Der er 4 kommentarer

Stemmer udtones i 5.1 sorround

Hej,

Jeg har netop invisteret i Logitech Z906 i går, og er rigtig glad for det. 3D effekten til stero-film og lyde, er rigtig god. Men nu er jeg så heldig også at have film med rigtig sorround i.

Problemet er bare, når den spiller disse film i sorround, så forsvinder stemmerne næsten! Alle andre lyde er super skarpe, men stemmerne lyder som om de er optaget med en mikrofon på 19 meters afstand - og det er kun stemmerne!

Hvad skal jeg gøre?
Jeg har forsøgt forskellige afspillere, og forskellige film; samme problem. Det er virkelig træls!

Håber i kan hjælpe mig,

Vh
Benjamin
Avatar billede Wally1973 Praktikant
29. marts 2012 - 06:14 #1
Hent denne test fil og sørg for at alle højttalere siger noget og specielt center højttaleren, da det typisk er den der står for stemmerne.

https://rapidshare.com/files/2904409715/51test.wma
Avatar billede BenjaminLarsen Nybegynder
29. marts 2012 - 11:51 #2
Det virker helt fint, alle højtalere siger lyde - også center.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
29. marts 2012 - 14:30 #3
Ok, så er opsætningen vist rigtig nok.
Så er det måske en codec fejl, så prøv at opdatere dit codec, f.eks. ved at installere K-Lite's Mega Codec Pack fra www.free-codecs.com. Du finder den i menuen i venstre side et stykke nede.

Egentligt tror jeg fejlen ligger mere i selve opsætningen af dine lyd-enheder, men det skader aldrig at få opdateret sine codecs og så er det nemt ige at udelukke denne fejlkilde.
Hvis opdateringen ikke virker, så skal du altså igang med at rode med din opsætning af afspillerens lyd, hvilket kan være lidt komplekst og variere fra afspiller til afspiller.
Så for at hjælpe dig bedst muligt skal vi vide hvilken afspiller du benytter.
Avatar billede BenjaminLarsen Nybegynder
29. marts 2012 - 16:43 #4
Hej,
Jeg har altid brugt K-ltie codec pack, og den er installeret med nyeste version.

Jeg bruger VLC-afspilleren, og den står på 5.1 når det er muligt, og derudover er windows sat op til 5.1. Så jeg kan ikke se, hvorfor det ikke burde virke. Hvis du tænker fysisk opsætning, kan jeg ikke se hvorfor, da det jo virker fint med musik? :-)

Tak,
Benjamin