Avatar billede Stefan_B Nybegynder
28. marts 2012 - 22:06 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Boot rækkefølge ændre sig ved opstart

Hej

Jeg har for nylig udskiftet bundkort og sat ny SSD i min computer.

jeg har installeret win 7 på SSD'en.

efterfølgende har jeg sat 3 stk 1TB diske op som RAID5

derudover har jeg en USB hdd sat til.

dermed har jeg følgende device i BOOT:

cosair SSD hdd
Intel RAID
USB

I BIOS har jeg sat SSD til 1.prioitet. og derefter starter windows op uden problemer

MEN...

når jeg tænder computer næste gang, starter windows ikke. og jeg konstatere at BOOT rækkefølgen er ændret. USB står som 1. prio. og SSD som 3. prio.

hvis jeg fjerner USB enheden, sætter den bare Intel RAID som 1. prio...

lige meget hvor mange gange jeg ændre i bios og gemmer. så er den gal igen næste gang jeg starter..

håber der er hjælp at hente!

vh. Stefan
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2012 - 23:25 #1
Har du husket at trykke F10 for at gemme ændringer.
En ting er boot rækkefølgen, men man kan også ændre rækkefølgen af harddiske.
Avatar billede Stefan_B Nybegynder
28. marts 2012 - 23:42 #2
Jeg trykker selfølgelig F10 og Ja til at gemme....

jeg er klar over at boot rækkefølgen og harddisk rækkefølgen er 2 forskellige ting.

det er harddisk rækkefølgen der ændre sig hver gang...
Avatar billede thov Forsker
29. marts 2012 - 02:37 #3
Det kan være bootloaderen som laver ulykker.
Kig på indstillingerne med EasyBCD http://neosmart.net/EasyBCD/

Der ligger et program i Windows til formålet (BCDedit), men EasyBCD er meget bedre.
Avatar billede Stefan_B Nybegynder
29. marts 2012 - 03:38 #4
BCDedit vil ikke starte op. cmd blinker kort og forsvinder igen...

Hvad kan man med EasyBCD
Avatar billede Wally1973 Praktikant
29. marts 2012 - 05:28 #5
Nogen BIOS'er kræver at man trykker F10 på selve indstillingssiden for at gemme indstillingerne og så igen F10 når man skal ud.

Nu lyder det også lidt som en maskine du har samlet selv, så måske du har glemt at sætte BIOS til normal indstillingen og ikke transport indstillingen, som en del bundkort producenter benytter.
Avatar billede Stefan_B Nybegynder
29. marts 2012 - 14:20 #6
mit bundkort er et ASUS SABERTOOTH X58

jeg kan ikke finde nogen instilling i BIOS, som omhandler normal/transport instilling..
Avatar billede Wally1973 Praktikant
29. marts 2012 - 14:23 #7
Det er ikke i BIOS, men typisk en jumper på bundkortet der skal sættes, hvilket gerne skulle stå beskrevet i manualen.
Avatar billede jenscarlo Juniormester
29. marts 2012 - 20:17 #8
Byt om på kablerne på bundkortet,sådan at ssd disken sidder i sata1 slottet.
Avatar billede Stefan_B Nybegynder
30. marts 2012 - 02:25 #9
#7
der findes kun CLRTC jumper, samt CPU og DRAM overclock jumpers..

#8
SSD'en er sat til sata 6Gb/s controller (slot 1) mulighed for 2 stk.
de 3 andre HDD er sat til sata 3Gb/s controller (mulighed for 6 stk)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
31. marts 2012 - 03:16 #10
Står CLRTC rigtigt?
Denne jumper vil typisk også virke som transport jumper.
Avatar billede Stefan_B Nybegynder
31. marts 2012 - 13:55 #11
#10
ja den står til "normal"
Avatar billede Stefan_B Nybegynder
02. januar 2013 - 18:32 #12
fandt ingen løsning, en dag var den iorden :-/